Min man vill byta elkabel på gammal högtryckstvätt då kabeln har flera klämskador. Jag tycker inte att man som lekman går in och byter elkablar, speciellt inte på maskiner med vatten. Har jag fel?

Oftast står det i manualen att reparationer ska utföras av fackman.

Samtidigt så får en lekman tex bygga en egen vattenpump.

Jag har bytt till en längre och mjukare kabel på våran högtryckstvätt, det var inga problem att göra det.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
T Tonfisk40 skrev:
Jag tycker inte att man som lekman går in och byter elkablar, speciellt inte på maskiner med vatten. Har jag fel?
Man får tycka vad man vill men det finns inget som hindrar en lekman att laga apparater. Själv skulle jag inte tveka ett ögonblick över att byta en trasig nätsladd utan ser det mest som nödvändigt underhåll.

Sen ska man naturligtvis veta vad man sysslar med men få saker där el är inblandade lär vara enklare än byte av en nätkabel.

• Gilla
  • Wow
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Om man har nödvändig kännedom för att göra det så går det utmärkt att göra. [länk]
Fast den där länken handlar rent formellt om elinstallationsarbeten.

Att bygga, laga och underhålla apparater får vem som helst göra och det har, rent formellt, inget att göra med elinstallationsarbeten.

• Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
@
T Tonfisk40 skrev:
Min man vill byta elkabel på gammal högtryckstvätt då kabeln har flera klämskador. Jag tycker inte att man som lekman går in och byter elkablar, speciellt inte på maskiner med vatten. Har jag fel?
En avgörande fråga är nog hur händig din man är :D

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Alfredo Alfredo skrev:
Fast den där länken handlar rent formellt om elinstallationsarbeten.

Att bygga, laga och underhålla apparater får vem som helst göra och det har, rent formellt, inget att göra med elinstallationsarbeten.
Absolut, men det står också i länken, så jag tänkte att för en novis så är elsäkerhetsverket en pålitlig källa ;
  • Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E
Säg att han får på villkor att bägge kabeländornas kopplingspunker läggs upp för beskådan, samt godkänns, av detta forum. :p

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Tack för alla svar! Den gick i sopan :)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bara köpa en likadan dosa och trycka lös täckplopparna och sätta dom i befintlig dosa.

Demmpa Demmpa skrev:
@pellefant nu svarar du väll i fel tråd?
Förmodligen! Vet unte hur det blev så?

Troligen har du ”infinite scroll” aktiv för ämnen.
Skärmdump av inställningar för forumnavigering, markerande alternativet "Fler ämnen i oändlig scroll".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pellefant
  • Laddar…
T Tonfisk40 skrev:
Tack för alla svar! Den gick i sopan :)
Jag har också "råkat klämma" elkablar för att få min fru motiverad att köpa nytt. :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Tonfisk40 och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har också "råkat klämma" elkablar för att få min fru motiverad att köpa nytt. :crysmile:
Funkar inte här. Klämmer jag sönder en elkabel motiveras min fru att motivera mig att byta den... :cry:

• Gilla
  • Haha
Tonfisk40 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.