richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Om man har nödvändig kännedom för att göra det så går det utmärkt att göra.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/
Oftast står det i manualen att reparationer ska utföras av fackman.
Samtidigt så får en lekman tex bygga en egen vattenpump.
Jag har bytt till en längre och mjukare kabel på våran högtryckstvätt, det var inga problem att göra det.
Samtidigt så får en lekman tex bygga en egen vattenpump.
Jag har bytt till en längre och mjukare kabel på våran högtryckstvätt, det var inga problem att göra det.
Man får tycka vad man vill men det finns inget som hindrar en lekman att laga apparater. Själv skulle jag inte tveka ett ögonblick över att byta en trasig nätsladd utan ser det mest som nödvändigt underhåll.T Tonfisk40 skrev:
Sen ska man naturligtvis veta vad man sysslar med men få saker där el är inblandade lär vara enklare än byte av en nätkabel.
Fast den där länken handlar rent formellt om elinstallationsarbeten.richardtenggren skrev:
Att bygga, laga och underhålla apparater får vem som helst göra och det har, rent formellt, inget att göra med elinstallationsarbeten.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Absolut, men det står också i länken, så jag tänkte att för en novis så är elsäkerhetsverket en pålitlig källa ;Alfredo skrev:
- Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
@pellefant nu svarar du väll i fel tråd?
