20 618 läst ·
115 svar
21k läst
115 svar
Byta elen i ett 80-talshus, totalkostnad?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jag vet och anade också att den här kommentaren skulle komma...Vad det handlade om var att jag själv drog allt kablage i rören på ÖV men sen sköttes all ihopkoppling av trådarna av den behöriga elektrikern.tommib skrev:
Du får inte dra någon el alls själv, i centralen eller annars. Bara så det blir sagt...
Jag rekommenderar starkt att avstå från att byta en fullt fungerande diazedcentral till en normcentral från Malmbergs. Du kommer inte vinna något väsentligt på ett sådant byte.
Att tråda om kan gå snabbt, det kan också ta lång tid om det är rörstopp. Det kan finnas förberett för jord i alla grupper till första kopplingsdosa, titta efter. Egentligen behöver du inte jorda heller om det inte är ändrade förutsättningar men det börjar bli svårt att hitta ojordade uttag.
Jo jag kommer att vinna att jag får snabba, snygga och enkelt återställbara brytare som aldrig behöver bytas. Nu kollade jag inte speciellt mycket på elcentralen men det var uppseendeväckande många säkringar där, skulle gissa på 3 x 12 eller nåt sånt.
Garaget har alltså en egen central. Det är f ö ett Boro-hus.
Precis lika olagligt om du inte är inskriven i firmans egenkontrollprogram.nizzehult skrev:
Jag lägger inte någon värdering i det men du bör vara medveten om att det är ett lagbrott.
Automatsäkringar kan absolut gå sönder och då behöver du ha dit elis för att byta dem. En diazed byter du själv, enkelt. Själva centralen går inte sönder under din livstid om du inte aktivt misshandlar den.nizzehult skrev:
Det är väl inte så mycket med 3x12. Elpanna (eller liknande), spis, trefas till tvättmaskin (eller åtminstone tvättstuga) och kanske ett trefasuttag eller en avsäkrad ledning till garagets central. Då har du använt tolv säkringar bara där. En normcentral tar dessutom mer plats eftersom du installerar JFB, huvudbrytare och ev lite andra apparater i den istället för bredvid. En korrekt dimensionering av anläggningen är något en van elektriker (eller rutinerad hempularenizzehult skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Om nu diazed-centraler är så mycket sämre: kan du då förklara för mig varför allmännyttan håller på att byta ut dem överallt i hela stan? Vi pratar tusentals enheter och jag tror inte man hade tagit på sig den här stora kostnaden om det inte funnits en bra orsak.
Planerat underhåll samt modernisering av sina anläggningar? T.ex. omtrådning, jordning och komplettering med jfb.nizzehult skrev:
Förutsätt aldrig att kommunens handlingar är logiska. I allmännyttans styrelse sitter ingen elkunnig, och alla elfirmor vinner på att föreslå stora arbeten, även om de inte själva för göra det så ökar marknaden
Vi gjorde samma vårt radhus när vi tog över det. Trevånings med ny jordad el överallt, nya knontakter, knappar ja allt.S skogstomten skrev:Gjorde en extrem ”homemakeover” och drog då om all el inklusive elcentral i en 160kvm 2-vånings 60-tals hus för 10år sedan. Elektrikern använde de gamla eltrådarna som ”dragtrådar” och drog i nytt/jordat i princip överallt i huset.
En bra bit in i processen beslöt vi att byta ut elcentralen och dra i jordat överallt och byta alla uttag i den befintliga installationen. Själva den omdragningen tog bara ett par dagar för två man. Inklusive byte av elcentral och nya jordade uttag överallt. Var ett enda ställe där de inte lyckades dra ur de gamla kablarna den väg de tänkt. Tror kostnaden för just den delen låg på ca 25000kr. Totalt blev det betydligt mer som syns på fakturan men då ingick mycket annat jobb och material också. Köket flyttades till helt annan del av huset, bergvärme installerades, elsystemet kompletterades osv.
Kostade omkring 90000kr för ALLT arbete och allt material 50/50 arbete/mtrl. (Tog ungefär 125 timmar men då var det även olika uppdateringar/ombyggnationer också och en billigare lärling som hjälpte till).
Vi byggde nytt hus några år innan och tycks minnas att själva den här ”omdragningen” var förvånansvärt billig och gick förvånansvärt snabbt i sammanhanget. Betydligt smidigare än jag hade trott innan.
Drog även in två trefasuttag i garaget samt ny dragning för luftluft. Våran kostnad hamnade strax över 230.000kr, men då framtidssäkrat och uppdimensionerat för framtiden.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Det sista håller jag med om och det finns väl en risk att dom blivit påprackade nåt som egentligen inte behövs.H Hochiha skrev:Planerat underhåll samt modernisering av sina anläggningar? T.ex. omtrådning, jordning och komplettering med jfb.
Förutsätt aldrig att kommunens handlingar är logiska. I allmännyttans styrelse sitter ingen elkunnig, och alla elfirmor vinner på att föreslå stora arbeten, även om de inte själva för göra det så ökar marknaden
Känner folk som bor i lägenheter där detta gjorts (byggt på 70-talet). Ingen omtrådning är gjord, jordade kontakter fanns sen förut och även jfb så vad var poängen? Hela bytet tog kanske två timmar.
Angående hyresrätter tror jag mycket handlar om att modernisera och dra jord dit det inte finns, då är kostnaden för en central liten i ett så stort sammanhang. Det är också enklare för vaktis att slippa hjälpa Agda 72 att byta propp, hon kan enkelt slå på säkringen själv.nizzehult skrev:
Det sista håller jag med om och det finns väl en risk att dom blivit påprackade nåt som egentligen inte behövs.
Känner folk som bor i lägenheter där detta gjorts (byggt på 70-talet). Ingen omtrådning är gjord, jordade kontakter fanns sen förut och även jfb så vad var poängen? Hela bytet tog kanske två timmar.
I övrigt tror jag mycket handlar om okunnighet och "att alla andra" har det (läs nya hus och totalrenoverade hus). Gör man ett större jobb i huset, t.ex. omfattande om- eller utbyggnad kanske kostnaden för ny el och central är försumbar när man ändå har elektrikern på plats för annat jobb.
Jag bor själv i ett hus från 70 sedan förra året. Hade samma tankar som du kring både el och även dränering. Men efter att ha landat i husägande (första huset för min del) ett par månader, funderat och pratat med kunniga på området så har jag omvärderat vad som är prioriterat och framförallt vad som är nödvändigt.
Jag satte in en jordfelsbrytare direkt eftersom jag har barn, billig livförsäkring. Men elektrikern jag pratade med tyckte inte det fanns någon anledning för mig att byta något mer i dagsläget. Det var inget som helst fel på kablarna och med jordfelsbrytaren installerad kan jag känna mig trygg. Det enda jag grämer mig lite för i efterhand är att jordfelsbrytaren går på allt, även kyl/frys och utomhusuttag vilket jag fick erfara i vintras när jag vaknade upp i ett snorkallt hus p.g.a. att ljusslingan ute löst ut jfb. Nästa gång jag har något mer jobb till elektrikern får han installera en till jordfelsbrytare till uttagen utomhus och lägga om kyl/frys på en separat säkring.
Jag har varit i exakt samma tankar som du men insåg ganska snabbt att det kostar mer än vad det skulle smaka. Mu vet jag förstås inte hur din ekonomiska situation ser ut men jag kom snabbt på att det finns roligare saker att göra för alla de tusenlappar det skulle kosta att göra, mer eller mindre, onödiga saker.
Till och med elektrikern som var här i ett annat ärende sa att det var slöseri på pengar.
Om du ändå väljer att beta central och fixa jordade uttag m.m. så skulle jag kolla hur mycket extra det skulle kosta att dra om all el. Det är visserligen en kostnad som även den är onödig med tanke på att man brukar(?) säga att man bör dra om elen var 50:e år. Men jag inbillar mig att om man ändå ska hålla på och dra jord och fixa nya uttag så kanske det går smidigt att dra om all el och att kostnaden inte blir så förbannat mycket högre. Men det beror som sagt på hur mycket pengar man har som brinner i fickan och kanske även om man planerar att bo där en längre tid o.s.v.
Till och med elektrikern som var här i ett annat ärende sa att det var slöseri på pengar.
Om du ändå väljer att beta central och fixa jordade uttag m.m. så skulle jag kolla hur mycket extra det skulle kosta att dra om all el. Det är visserligen en kostnad som även den är onödig med tanke på att man brukar(?) säga att man bör dra om elen var 50:e år. Men jag inbillar mig att om man ändå ska hålla på och dra jord och fixa nya uttag så kanske det går smidigt att dra om all el och att kostnaden inte blir så förbannat mycket högre. Men det beror som sagt på hur mycket pengar man har som brinner i fickan och kanske även om man planerar att bo där en längre tid o.s.v.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Skulle aldrig montera biltemas / Julas IP 20 prylar, men är det IP21 känns det aningen bättre. Inte för att IPklassen är avgörande utan för att min erfarenhet av IP20prylarna är att det är rappel rakt igenom.
Samma de utanpåliggande uttagen där man ansluter ledarna på vänster och höger sida under en skruv, dessa ansluter jag inte heller då det oftast blir:
1 - Man drar för löst för att man är rädd att alltihop ska spricka, med en oro för att kabeln ska börja glappa som följd.
2 - Man drar så hårt som är brukligt med kvalitétsgrejer, då spricker ofta plasten och det blir diskussion om vem som ska betala för det.
Samma de utanpåliggande uttagen där man ansluter ledarna på vänster och höger sida under en skruv, dessa ansluter jag inte heller då det oftast blir:
1 - Man drar för löst för att man är rädd att alltihop ska spricka, med en oro för att kabeln ska börja glappa som följd.
2 - Man drar så hårt som är brukligt med kvalitétsgrejer, då spricker ofta plasten och det blir diskussion om vem som ska betala för det.
Vår elektriker sa att det i princip alltid var enklare och billigare (snabbare) att använda de befintliga trådarna som dragtråd och dra i ALLA nya trådar än att försöka komplettera och bara dra i själv jordtråden.
Angående uttag så hjälpte jag min morbror som är elektriker att dra alla el i vårt hus när det byggdes. De eljo/elko-detaljer som vi ibland tvingades köpa på på C&O och Jula (helgtid) var faktiskt annorlunda kvalitet på än de med SAMMA ARTIKELNUMMER som beställdes från grossisten. Såg helt identiska ut men plasten var t ex mycket sprödare och mer svårjobbade på. I vissa fall hade de också olika artikelnummer men såg nästan identiska ut och då kunde t ex själva kabelanslutningen skilja sig åt osv.
Min morbror visade och förklarade att de "billigare" i princip alltid var lite sämre att jobba med, tog längre tid att få till, hade trängre hål om flera kablar skulle i, var mindre flexibla om man skulle klippa upp en öppning i kanten osv. Så det är en skillnad där jag då kan förstå att den som jobbar yrkesmässigt föredrar de med "bättre" kvalitet även om slutresultatet rent elektriskt blir samma sak för kunden. Det var alltså under själva installationsarbetet det skiljde sig åt hur de var att jobba med som jag förstod det. Då var det här ändå i princip samma grejor från Eljo/Elko. Tittar man då på Biltemas grejor eller andra förstår jag att det kan skilja ännu mer.
Det kan ju också vara saker som "färgbeständighet" efter många år. Från början vara alla elprylar lika "vita". Idag 14 år senare är vissa riktigt gulaktiga medan andra fortfarande ser ut som de såg ut från början.
Angående uttag så hjälpte jag min morbror som är elektriker att dra alla el i vårt hus när det byggdes. De eljo/elko-detaljer som vi ibland tvingades köpa på på C&O och Jula (helgtid) var faktiskt annorlunda kvalitet på än de med SAMMA ARTIKELNUMMER som beställdes från grossisten. Såg helt identiska ut men plasten var t ex mycket sprödare och mer svårjobbade på. I vissa fall hade de också olika artikelnummer men såg nästan identiska ut och då kunde t ex själva kabelanslutningen skilja sig åt osv.
Min morbror visade och förklarade att de "billigare" i princip alltid var lite sämre att jobba med, tog längre tid att få till, hade trängre hål om flera kablar skulle i, var mindre flexibla om man skulle klippa upp en öppning i kanten osv. Så det är en skillnad där jag då kan förstå att den som jobbar yrkesmässigt föredrar de med "bättre" kvalitet även om slutresultatet rent elektriskt blir samma sak för kunden. Det var alltså under själva installationsarbetet det skiljde sig åt hur de var att jobba med som jag förstod det. Då var det här ändå i princip samma grejor från Eljo/Elko. Tittar man då på Biltemas grejor eller andra förstår jag att det kan skilja ännu mer.
Det kan ju också vara saker som "färgbeständighet" efter många år. Från början vara alla elprylar lika "vita". Idag 14 år senare är vissa riktigt gulaktiga medan andra fortfarande ser ut som de såg ut från början.
Med tumregeln som postats ovan, är radhuset på +500 m2?lsoderlund skrev:
Det kan finnas många orsaker till att byta en diazedcentral mot en normcentral.nizzehult skrev:
1. Centralen är i dåligt skick.
2. I lägenhetshuset är några centraler i dåligt skick varvid man byte alla.
3. Man vill komplettera elen och tycker inte att antalet grupper räcker.
4. Man vill ha flera jordfelsbrytare på samma central.
5. Centralen sitter synligt och är ful.
Det är upp till var och en att byta elcentral om man vill. Men man bör ha i huvudet att en diazedcentral i bra skick inte är mindre säker än en normcentral i bra skick.
Snälla, sluta sprid den där fåniga myten. Har grejerna samma E-nummer så är det samma produkt. Det är en vida spridd myt som dödats upprepade gånger av branschföreträdare själva (t.ex. företagen som påstås tillverka dessa dubbla produktlinjer).S skogstomten skrev:Angående uttag så hjälpte jag min morbror som är elektriker att dra alla el i vårt hus när det byggdes. De eljo/elko-detaljer som vi ibland tvingades köpa på på C&O och Jula (helgtid) var faktiskt annorlunda kvalitet på än de med SAMMA ARTIKELNUMMER som beställdes från grossisten. Såg helt identiska ut men plasten var t ex mycket sprödare och mer svårjobbade på. I vissa fall hade de också olika artikelnummer men såg nästan identiska ut och då kunde t ex själva kabelanslutningen skilja sig åt osv.
Gissningsvis har ni köpt något som liknade Elko/Eljo men inte var det.
Nja myt eller inte. Vi stod nämligen och jämförde de bredvid varandra eftersom vi båda var lite förvånade att de kändes så olika. De var märkta med samma produktnamn och artikelnummer och det var inga tveksamheter att det "borde" vara exakt samma produkter vi höll i. Så det var ingen sammanblandning eller misstag att vi tittade på olika "sorter". Minns jag rätt var det vanliga polarvita Eljo vi satte upp. men självklart kan det ha varit något "tillverkningsfel" eller olika tillverkningsserier/årsmodeller eller liknande bakom att de med samma nummer från olika ställen var olika "seg" i plasten när den skulle bearbetas.
När det var olika artikelnummer så var det så klart olika serier hur de var utformade inuti även om utsidan såg identisk ut. Så där var det fullt naturligt att de skiljde sig åt.
Tror vi normalt tog det allra mesta materialet från grossisten som heter Polar. Och när det saknades någon enstaka artikel så var det Jula eller C&O som vi köpte från.
När det var olika artikelnummer så var det så klart olika serier hur de var utformade inuti även om utsidan såg identisk ut. Så där var det fullt naturligt att de skiljde sig åt.
Tror vi normalt tog det allra mesta materialet från grossisten som heter Polar. Och när det saknades någon enstaka artikel så var det Jula eller C&O som vi köpte från.