5 290 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Byta elelement mot golvärme i badrum
Sida 1 av 2
Tjena!
Håller på att bygga om badrum #2. Skall lägga klinkers och då även golvvärme. Har sedan tidigare ett el-element som jag tänkte ta bort och mata golvärmen istället.
Matningen till elementen kommer från bottenplattan och går vidare till hallen. Hallen har sedan tidigare inget element (golvärme istället). Jag tänkte sätta en kopplingsdosa i badrummet (infälld) och styra termostaten från halluttaget (går i väggen till badrummet). Dosan hamnar i zon 3 och ca 30 cm upp.
Nu till mina frågor. Är det någon som gjort liknande tidigare? Blir det snyggt med kakel och doslock? Uppnår man IP21 med doslock (med skruvar) eller måste det till någon tätning?
Mvh
Peter
Håller på att bygga om badrum #2. Skall lägga klinkers och då även golvvärme. Har sedan tidigare ett el-element som jag tänkte ta bort och mata golvärmen istället.
Matningen till elementen kommer från bottenplattan och går vidare till hallen. Hallen har sedan tidigare inget element (golvärme istället). Jag tänkte sätta en kopplingsdosa i badrummet (infälld) och styra termostaten från halluttaget (går i väggen till badrummet). Dosan hamnar i zon 3 och ca 30 cm upp.
Nu till mina frågor. Är det någon som gjort liknande tidigare? Blir det snyggt med kakel och doslock? Uppnår man IP21 med doslock (med skruvar) eller måste det till någon tätning?
Mvh
Peter
Som ni sett ovan kommer jag att byta ut elelementet i badrummet mot golvvärme. Matningen kommer från en central avsedd för övriga element i huset, dvs en separerat från övrig hushållsel. På hushållselscentralen finns sedan tidigare en JFB.
Vad anser ni på formumet vara den bästa lösningen?
1) Sätta en JFB i anslutning till golvvärmen
2) Sätta dit en JFB på elemetcentralen (går det med tanke på elelement?)
Mvh
Peter
Vad anser ni på formumet vara den bästa lösningen?
1) Sätta en JFB i anslutning till golvvärmen
2) Sätta dit en JFB på elemetcentralen (går det med tanke på elelement?)
Mvh
Peter