Jag säger bara så här... el vs metall eller el vs plast, vilket känns bäst?. Nu när vi snackar säkerhet alltså. Sen ska ju en duktig elektriker kunna instalera och koppla utan att det blir ett råttbo av det hela om vi nu ska snacka eventuell varmgång.
Sist av allt som Danne031 säger, det är betydligt säkrar när ev servicejobb ska utföras och man ska in och peta i centralen.

Bo.Siltberg skrev:
Inte med en JFB. Dvs en JFB skyddar den gamla centralen och den andra (befintliga) skyddar kylen. Du behöver flytta kyl-gruppen till den lilla centralen, och flytta gruppen för badrum/golvvärme till den stora centralen.

Man kan också överväga att låta den lilla centralen användas för utomhusuttag, dvs riskgrupper, om det inte finns annat i huset som kan riskera tjyvlösa JFBn.
Jo, fast sätter man utomhusuttagen, etc. på den lilla centralen, så bör man ju lämpligen INTE ha kylen på den JFB:n... (Antingen, eller...)

fredl skrev:
Hakar på ämnet då vi precis har köpt ett hus med "gammal" elcentral med porslinssäkringar. Huset är från 1954 och av det jag har sett så är det ojordade uttag i huset överallt förutom tvättstuga och (halva) köket. Vill gärna få in en JFB och funderar på vad som är bästa metoden. Förutom de rent självklara sakerna som att man vill göra en insats för att minimera brandrisk etc så har vi önskemål (på sikt):

-Utöka installationen med nya grupper för fasadbelysning och annan utebelysning som ska kunna styras med t.ex. ett astrour (finns utebelysning som styrs från dubbelkron innanför entrédörr och källardörr)
-Förbereda för ombyggnation av förråd till bastu med elaggregat (finns en grupp för tvättstugan bredvid till fjärrvärmen till vilken det har dragits nya kablar från centralen)
-Utomhusspa på altanen som kräver 3x16A (finns idag tre infravärmare där som styrs från en rejäl (industriliknande) dosa
-Byta till jordade uttag i övriga huset

Lampor verkar vara kopplade med svart/röd tråd i de rum som det finns synligt. Finns doslock där det verkar komma in slangar i många rum.

Har bokat en tid med elektriker som ska titta på det men jag vill gärna sondera med er elkunniga på forumet så att jag vet vad "juryn" tycker. Det finns relativt gott om plats vid centralen, dock så går avloppsstammen, värmerör och inkommande vattenledning i samma utrymme som är en dubbelvägg som är 33 cm djup och ca 2m bred. Huvudsäkringarna ska enligt uppgift sitta bakom en annan vägg i källaren, har dock inte haft tillgång till att skruva bort den panelen ännu (har officiellt tillträde imorgon).

Ingen av centralerna är uppmärkta (förutom de tre säkringarna för fjärrvärmen), utöver den i källaren sitter det även en vid entrén med sex grupper.
Det var mycket text....

Jag tror att det är bättre o titta igenom installatioen lite iinnan man bestämmer vilka åtgärder som är lämpliga. Är det bara enstaka jordade uttag i kök o tvättstuga. så byt till gul gön skyddsjord eftersom röd verkar använas till annat än skyddsjord i huset. Röd var den gamla skyddsjordsfärgen men kunde även användas till annat i ojordade grupper.

Det som är viktigt att kolla är skicet på kablarna från 50 talet.. Det som är PVC isolerat brukar vara i gott skick..

Förse båda centralerna med jordfelsbrytare är något som jag starkt rekommenderar att göra snarast. JFB skyddar effektivt, även på installationer med ojordade uttag.

Det kan bli aktuellt med ny central ihop jfb installationen eftersom den gamla centralen kan vara utförd med gemensam skyddsjord och nollskena. Om man då skall behålla den gamla då måste en ny nollplint monteras i centralen.

Redigerat:
byggare henke skrev:
har du dåliga ledningar kan det bli dyrare
Sannolikheten för dåliga ledningar, torde väl i och för sig, vara låg. Huset är ju byggt -72....

Många bra svar och mycket (delade) åsikter. Jag kom på att det kanske är bäst att ha elvärmen på en egen JFB också, så att inte huset fryser sönder när man är på semester för att snön har smält och runnit in i någon utomhuskontakt.

Det jag saknar svar på är min fråga 2. Alltså ungefär vad (mer)kostnaden blir? Jag förstår att det är väldigt svårt att svara på. Men här är en bild på nuvarande central för att underlätta!
122yoa0.jpg

Här finns den också väldigt högupplöst för detaljstudier. Lite censurerad för att dölja var jag bor!

Du har ju iaf nått idag som skyddas av en 2-pol JFB.
Står säkert vad på den censurerade lappen.
Men det är ju inte nå annorlunda med den där centralen än någon annan med separat värmedel.
Enda är väl värmekabeln men den är ju 230 så då funkar JFB.
Två JFB lr ev. tre, två huvudbrytare om du vill ha sep. till värmen och en PSA kanske på utomhusuttag om du vill det.

Sen var det en intressant värmekabelinstallation.
Är väl ytterst få kablar som installerades över skyddstrafo som jag gissar på sitter i den där lådan.
Oftast var det även i tidigare år JFB av dåvarande modell, brukade kallas Felströmskydd, eller klenspänningskabel via trafo, ofta 48V och även ibland 24V. Fanns även värmefolié i tak i vissa hus, matades ofta då av klenspänning den med. Värmde rummet neråt istället så att säga.

EDIT_ Kan även vara ringledningstrafo i lådan, men den känns alldeles för stor för att vara det. Men möjligheten finns ju att det Inte är en skyddstrafo till värmetåten..

Redigerat:
Den där centralen ser ju rätt prydlig ut och du har vad jag kan se åtminstone fyra oanvända proppar "kvar" (3,17, "7B" och "7C").

Som glad amatör så skulle jag föreslå att byta den där Hager-kapslingen nere till vänster mot en lite rymligare, flytta över de befintliga grejerna och häng dessutom på de ytterligare jordfelsbrytare du vill ha.

Eftersom det är en separat brytare för värme och för resten, och värmen verkar ha 400V-element, så borde det vara mycket lätt för en elektriker att sätta separat jordfelsbrytare för värme och för resten.

Med en större "låda" med 12 platser så ryms din befintliga tvåpoliga jordfelsbrytare och dina två automatsäkringar ihop med två nya fyrpoliga jordfelsbrytare. Jag vet inte hur mycket det skiljer i pris men antagligen blir det inte många kronor dyrare ytterligare att skaffa en låda med 24 platser så slipper du fler lådor eller byta låda om nån mer utökning önskas...

P.S. om du inte ska få det här fixat bums, och om du har barn, husdjur eller liknande, så se till att montera dit en täckplatta över hålet till vänster om jordfelsbrytaren.

Den fina centralen skulle jag för egen del inte bytt ut, det finns ju även reserver tillgängliga i den.
Som sagts ovan, sätt en större DIN-kapsling i utrymmet under där kan du sätta de JFB du önskar. Flytta även upp de två avsäkringarna därifrån till reserver i befintliga centralen om det är lämpligt. Då blir det både sektionerat med önskade JFB och överskådligt också.

Den är ju även föredömligt skyltad vad gäller trefasgrupper med 1-2-pol förbrukare anslutna.
En så välhållen och modern central är överlägsen många nutida automatsäkringscentraler både vad gäller elektriska egenskaper och tålighet mot och vid överhettning. Selektivitet och brytförmåga för Diazed är ju alltid garanterad, det är inte alltid fallet vid budgetdvärgar.

Håller med föregående, din gamla central är det inget fel på, tvärt om.
Generellt kan man säga att smältsäkring är överlägset "bäst" att klara kortslutning.
Automatsäkringar påverkas bland annat av värme, vilket gör att de löser tidigare i varma miljöer och senare i kalla miljöer, de påverkas dessutom av mekaniskt slitage och ålder.
Det är inte helt ovanligt att man får byta automatsäkringar efter ett par år, då de blivit "utslitna".
Olika tillverkare har olika intervall på byte, men jag skulle tro att en automat som löst ut 5 ggr är utsliten och bör bytas.
Dessutom har en smältsäkring har betydligt högre brytförmåga än en automatsäkring, det finns en anledning till att det nästan alltid sitter smältsäkringar i mätarskåpet, elverket tillåter inget annat...oftast.
Större risk för varmgång vid hög belastning, då apparaterna är av plast och sitter tätt packade i kappslingen.
När automatcentralerna gjorde entré ökade antalet bränder kopplade till bl.a detta, men det finns även andra saker att se upp med när man väljer en sk. normcentral.

Håller med jag också :)

Plast använder man för att det är billigt, plåt för att det är bra :)
Finns flera stora fastighetasägare som inte vill ha plastcentraler i lgh pga brandrisken.

Okej, då behåller jag den om det är möjligt, verkar ju onödigt att kasta ut något som är bra. Snygg är den inte, men den sitter undangömt så det spelar ingen större roll.

Den där värmekabeln finns inte kvar längre, den är ersatt av en ny värmekabel som sitter på den nya gruppen skyddad av JFB, jag ser nu att den gamla värmekabeln enligt märklappen suttit på grupp 3 (som ser ledig ut nu). Man kan ju undra varför dom satte in en ny grupp för det istället för bara en JFB? Den nya gruppen är dessutom klamrad utanpåliggande (FULT), så dom borde ju haft en bra anledning?

Kan TS ha JFB för både "elvärme" och "resten" i samma normkapsling eftersom de båda "huvudbrytarna" sitter i samma plåtkapsling?

Om TS hade haft separata plåtkapslingar med varsin huvudbrytare för "elvärme" och "resten", hade han då varit tvungen att ha JFB i separata normkapslingar?

/Hasse

WATTisPOWER skrev:
Håller med föregående, din gamla central är det inget fel på, tvärt om.
Generellt kan man säga att smältsäkring är överlägset "bäst" att klara kortslutning.
Automatsäkringar påverkas bland annat av värme, vilket gör att de löser tidigare i varma miljöer och senare i kalla miljöer, de påverkas dessutom av mekaniskt slitage och ålder.
Det är inte helt ovanligt att man får byta automatsäkringar efter ett par år, då de blivit "utslitna".
Olika tillverkare har olika intervall på byte, men jag skulle tro att en automat som löst ut 5 ggr är utsliten och bör bytas.
Dessutom har en smiältsäkring har betydligt högre brytförmåga än en automatsäkring, det finns en anledning till att det nästan alltid sitter smältsäkringar i mätarskåpet, elverket tillåter inget annat...oftast.
Den begränsade livslängden för automater. Var det automater som löst p.g.a kortslutning som hade så kraftigt begränsad livslängd eller var gennerellt även vid " ulösning" i överlastområdet (typ 2* In) ??

Men som många tidigare har sagt, så är det en katastof vid utökningar när det är svårt att bryta ströömmen av olika skäl. Då tvingas elektrikern jobba med spänningen på, några centimeter från "fingararna". I Normcentraler som även kan vara lite "överbestyckade med gruppsäkringar. Där blir motsvarande jobb ganska riskfritt för en yrkesman.

Det som är skönt Doiazeder är att den blir förstörd och man tvingas byta den efter en kortslutning. Då kan man garantera att det sitter nytt och fräsht säkerhetsmaterial istället för mtrl som man känner sig tveksam avseende funktion

Redigerat:
vectrex skrev:
Många bra svar och mycket (delade) åsikter. Jag kom på att det kanske är bäst att ha elvärmen på en egen JFB också, så att inte huset fryser sönder när man är på semester för att snön har smält och runnit in i någon utomhuskontakt.
Fast vi som är lite motståndare till sektioneringshysterin påpekar att det är inte det man vill uppnå. Vad du vill uppnå är driftsäkerhet på värme etc, eller snarare vad du vill är att undvika skador till följd av brist på värme m.m. Och det finns bara en sak att göra då, nämligen att ordna övervakning. Exv. genom villalarm (som larmar när huset blir spänningslöst, då är det en fördel att ha bara en jfb på hela huset), genom att en granne kollar att det lyser (lämna en lampa på i ett fönster) eller naturligtvis helst genom en temperaturövervakning som larmar. (Det är ju inte bortfallet av el i sig som är problemet här, utom möjligtvis till frysen).

Det kan vara befogat att sätta en separat jfb på utomhusbeslysning o dyl. (Fast jag har det inte trots att jag bor i Göteborg med allt vad drivande regn osv. det betyder, och det har fungerat alldeles utmärkt.) Jag har dock en tvåpolig brytare på trädgårdsbelysningen så att man enkelt kan isolera denna om det skulle bli problem en mörk natt när jag inte är hemma. Annars, så löser kylar/frysar m.m. inte ut några jfb:er längre. Och har man de på separata jfber så *märker* man inte att den har löst ut om den skulle göra det. Man vaknar till en stinkande frys istf. att komma hem till en. Värmepatroner i exv. vv-beredare är väl det enda som är kvar som brukar krångla, men annars så sätt hela klabbet på en jfb så att du märker att du blir av med strömmen och kan göra något åt det.

P.S. Och jag har också kvar min gamla diazed-central i plåt. Finns ingen som helst anledning att byta om man inte samtidigt måste bygga om stora delar av anläggningen.

Redigerat:
"Då tvingas elektrikern jobba med spänningen på..." det får man väl inte... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.