Hej,
Vårt hus från 1947 har en del gammal el i källaren som inte ser helt fräsch ut, kablar som tappar isolering när man petar på dom osv, skall bytas. I samband med det vill jag ha undercentral med JFB till t.ex vattenpumpen och belysningen i källaren. Idag ser det ut såhär:
Den "inringade" delen till höger skall alltså bytas och slås ihop. De högra delarna matar värmepump (10A) och spabad 3x16A, sitter i normkapslingar.
Men frågan är om fördelningscentralen (eller vad man kan kalla den) som sitter till höger om mätaren (bild nedan) är värd å byta? Mot vad isf?
Den ser fräsch ut, och det verkar på forumet som att det finns en förkärlek till diazed-centraler.
Vårt hus från 1947 har en del gammal el i källaren som inte ser helt fräsch ut, kablar som tappar isolering när man petar på dom osv, skall bytas. I samband med det vill jag ha undercentral med JFB till t.ex vattenpumpen och belysningen i källaren. Idag ser det ut såhär:
Den "inringade" delen till höger skall alltså bytas och slås ihop. De högra delarna matar värmepump (10A) och spabad 3x16A, sitter i normkapslingar.
Men frågan är om fördelningscentralen (eller vad man kan kalla den) som sitter till höger om mätaren (bild nedan) är värd å byta? Mot vad isf?
Den ser fräsch ut, och det verkar på forumet som att det finns en förkärlek till diazed-centraler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda du behöver byta är huvudbrytaren och propphuvarna. Sen spänna över skruvar och passdelar, allt är i nyskick, till och med gummilisten.Markus Brodén skrev:
Hej,
Vårt hus från 1947 har en del gammal el i källaren som inte ser helt fräsch ut, kablar som tappar isolering när man petar på dom osv, skall bytas. I samband med det vill jag ha undercentral med JFB till t.ex vattenpumpen och belysningen i källaren. Idag ser det ut såhär:
[bild]
Den "inringade" delen till höger skall alltså bytas och slås ihop. De högra delarna matar värmepump (10A) och spabad 3x16A, sitter i normkapslingar.
Men frågan är om fördelningscentralen (eller vad man kan kalla den) som sitter till höger om mätaren (bild nedan) är värd å byta? Mot vad isf?
Den ser fräsch ut, och det verkar på forumet som att det finns en förkärlek till diazed-centraler.
[bild]
Rör inget av det du visar på bilden det är riktigt bra grejer från när salig Gunnar R stod på topp. Även brytaren där bör vara ok men testa den vid tillfälle och kolla huvar och passdelar samtidigt som El-Löken skrev.Markus Brodén skrev:
Hej,
Vårt hus från 1947 har en del gammal el i källaren som inte ser helt fräsch ut, kablar som tappar isolering när man petar på dom osv, skall bytas. I samband med det vill jag ha undercentral med JFB till t.ex vattenpumpen och belysningen i källaren. Idag ser det ut såhär:
[bild]
Den "inringade" delen till höger skall alltså bytas och slås ihop. De högra delarna matar värmepump (10A) och spabad 3x16A, sitter i normkapslingar.
Men frågan är om fördelningscentralen (eller vad man kan kalla den) som sitter till höger om mätaren (bild nedan) är värd å byta? Mot vad isf?
Den ser fräsch ut, och det verkar på forumet som att det finns en förkärlek till diazed-centraler.
[bild]
Ett alternativ att avvakta lite, måhända får man en brytare till nästa generations mätare, detta är i kombination med säkringarna i så fall fullgott.GK100 skrev:
Bästa svaret
Jag har inte sagt att man måste byta, de som är i bra skick kan stanna, de med rostig glashållare, utan glas eller testhål kan man lugnt byta. Kolla även lite på gängorna.Alfredo skrev:
Saknas det finns det nya i butiken!
Sen så är det en fin installation, man fyller upp hela väggen och låter verkligen elen ta sin plats, även om inkommande matning nästan är svängd i snålaste laget.
Det finns inget att skämmas för, kom och beskåda dessa gedigna grejer, det enda fula är mätaren och den låser man in i skamvrån.
Redigerat:
Jo några saknar glas, men har som sagt två undercentraler som skall tas ner, får sno hela där ifrån.E El-Löken66 skrev:Jag har inte sagt att man måste byta, de som är i bra skick kan stanna, de med rostig glashållare, utan glas eller testhål kan man lugnt byta. Kolla även lite på gängorna.
Saknas det finns det nya i butiken!
Sen så är det en fin installation, man fyller upp hela väggen och låter verkligen elen ta sin plats, även om inkommande matning nästan är svängd i snålaste laget.
Det finns inget att skämmas för, kom och beskåda dessa gedigna grejer, det enda fula är mätaren och den låser man in i skamvrån.
Tack för alla svar.
Visst är det riktigt vackra centraler.E El-Löken66 skrev:Jag har inte sagt att man måste byta, de som är i bra skick kan stanna, de med rostig glashållare, utan glas eller testhål kan man lugnt byta. Kolla även lite på gängorna.
Saknas det finns det nya i butiken!
Sen så är det en fin installation, man fyller upp hela väggen och låter verkligen elen ta sin plats, även om inkommande matning nästan är svängd i snålaste laget.
Det finns inget att skämmas för, kom och beskåda dessa gedigna grejer, det enda fula är mätaren och den låser man in i skamvrån.
Hade varit riktigt glad om dessa suttit i mitt hus
Det enda jag hade åtgärdat är klamringenav de svarta kablarna.
De skämmer hela installationen
Nej det har jag väl inte påstått heller?E El-Löken66 skrev:
Du har sagt att man "behöver" byta dessa:
Och jag frågade varför man bör byta dessa.E El-Löken66 skrev:
Alfredo skrev:
Ja, det är de prylarna man ska byta för att uppgradera till modern standard.Alfredo skrev:
Tänk dig själv att en huvudsäkring löser ut på nyårsafton, var ska du stoppa in mätproberna?
Du kan använda Phasen eller ta bort glaset säger då Mario.
Tja, men det finns bakspänning så då måste man bryta all last och då kanske huvudbrytaren början kärva istället. Och glashållaren kanske trillar så proppen förblir otäckt för all framtid.
Man ska alltid bryta lasten innan man stoppar in säkringen säger då Mario!
Ja, jo förvisso men kanske inte om det går Kalle Anka på TV.
Man kan se på mätaren vilken fas som gått!
Jo, helt rätt, såvida det inte är växlat på vägen.
Jag gillar i alla fall propphuvarna med testhål Mario, men är dessa i bra skick och man inte gillar testhål så kan de även få stanna.
Och man byter såklart inte alla passdelar utan de med sprucken porslin och svetsloppor.
Men det viktigaste är att man går genom, tittar, nner och spänner.
Sen allt i nyskick igen! Och håller 50 år till.
Visa mig den bil du bara behöver serva med såna intervall Mario.

