Hej,

Vårt hus från 1947 har en del gammal el i källaren som inte ser helt fräsch ut, kablar som tappar isolering när man petar på dom osv, skall bytas. I samband med det vill jag ha undercentral med JFB till t.ex vattenpumpen och belysningen i källaren. Idag ser det ut såhär:
Diagram över elektrisk installation med etiketter för byten av normcentral och undercentral för husets elsystem.
Den "inringade" delen till höger skall alltså bytas och slås ihop. De högra delarna matar värmepump (10A) och spabad 3x16A, sitter i normkapslingar.

Men frågan är om fördelningscentralen (eller vad man kan kalla den) som sitter till höger om mätaren (bild nedan) är värd å byta? Mot vad isf?
Den ser fräsch ut, och det verkar på forumet som att det finns en förkärlek till diazed-centraler.
Gammal elektrisk fördelningscentral i källare med mätare och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Embee Markus Brodén skrev:
Hej,

Vårt hus från 1947 har en del gammal el i källaren som inte ser helt fräsch ut, kablar som tappar isolering när man petar på dom osv, skall bytas. I samband med det vill jag ha undercentral med JFB till t.ex vattenpumpen och belysningen i källaren. Idag ser det ut såhär:
[bild]
Den "inringade" delen till höger skall alltså bytas och slås ihop. De högra delarna matar värmepump (10A) och spabad 3x16A, sitter i normkapslingar.

Men frågan är om fördelningscentralen (eller vad man kan kalla den) som sitter till höger om mätaren (bild nedan) är värd å byta? Mot vad isf?
Den ser fräsch ut, och det verkar på forumet som att det finns en förkärlek till diazed-centraler.
[bild]
Det enda du behöver byta är huvudbrytaren och propphuvarna. Sen spänna över skruvar och passdelar, allt är i nyskick, till och med gummilisten.
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Embee Markus Brodén skrev:
Hej,

Vårt hus från 1947 har en del gammal el i källaren som inte ser helt fräsch ut, kablar som tappar isolering när man petar på dom osv, skall bytas. I samband med det vill jag ha undercentral med JFB till t.ex vattenpumpen och belysningen i källaren. Idag ser det ut såhär:
[bild]
Den "inringade" delen till höger skall alltså bytas och slås ihop. De högra delarna matar värmepump (10A) och spabad 3x16A, sitter i normkapslingar.

Men frågan är om fördelningscentralen (eller vad man kan kalla den) som sitter till höger om mätaren (bild nedan) är värd å byta? Mot vad isf?
Den ser fräsch ut, och det verkar på forumet som att det finns en förkärlek till diazed-centraler.
[bild]
Rör inget av det du visar på bilden det är riktigt bra grejer från när salig Gunnar R stod på topp. Även brytaren där bör vara ok men testa den vid tillfälle och kolla huvar och passdelar samtidigt som El-Löken skrev.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Rör inget av det du visar på bilden det är riktigt bra grejer från när salig Gunnar R stod på topp. Även brytaren där bör vara ok men testa den vid tillfälle och kolla huvar och passdelar samtidigt som El-Löken skrev.
Ett alternativ att avvakta lite, måhända får man en brytare till nästa generations mätare, detta är i kombination med säkringarna i så fall fullgott.
 
  • Gilla
Embee
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det enda du behöver byta är huvudbrytaren och propphuvarna.
Varför bör man byta propphuvarna? För att glaset saknas (lite svårt att se) på vissa eller? Eller menar du de som saknas?
 

Bästa svaret

E
Alfredo Alfredo skrev:
Varför bör man byta propphuvarna? För att glaset saknas (lite svårt att se) på vissa eller? Eller menar du de som saknas?
Jag har inte sagt att man måste byta, de som är i bra skick kan stanna, de med rostig glashållare, utan glas eller testhål kan man lugnt byta. Kolla även lite på gängorna.

Saknas det finns det nya i butiken!

Sen så är det en fin installation, man fyller upp hela väggen och låter verkligen elen ta sin plats, även om inkommande matning nästan är svängd i snålaste laget.

Det finns inget att skämmas för, kom och beskåda dessa gedigna grejer, det enda fula är mätaren och den låser man in i skamvrån.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ett alternativ att avvakta lite, måhända får man en brytare till nästa generations mätare, detta är i kombination med säkringarna i så fall fullgott.
Eon har bokat mätarbyte nästa vecka, så en kort stund kan jag vänta :rofl:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag har inte sagt att man måste byta, de som är i bra skick kan stanna, de med rostig glashållare, utan glas eller testhål kan man lugnt byta. Kolla även lite på gängorna.

Saknas det finns det nya i butiken!

Sen så är det en fin installation, man fyller upp hela väggen och låter verkligen elen ta sin plats, även om inkommande matning nästan är svängd i snålaste laget.

Det finns inget att skämmas för, kom och beskåda dessa gedigna grejer, det enda fula är mätaren och den låser man in i skamvrån.
Jo några saknar glas, men har som sagt två undercentraler som skall tas ner, får sno hela där ifrån.

Tack för alla svar.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag har inte sagt att man måste byta, de som är i bra skick kan stanna, de med rostig glashållare, utan glas eller testhål kan man lugnt byta. Kolla även lite på gängorna.

Saknas det finns det nya i butiken!

Sen så är det en fin installation, man fyller upp hela väggen och låter verkligen elen ta sin plats, även om inkommande matning nästan är svängd i snålaste laget.

Det finns inget att skämmas för, kom och beskåda dessa gedigna grejer, det enda fula är mätaren och den låser man in i skamvrån.
Visst är det riktigt vackra centraler.
Hade varit riktigt glad om dessa suttit i mitt hus

Det enda jag hade åtgärdat är klamringenav de svarta kablarna.
De skämmer hela installationen :cool:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Klagar inte på färgen, men de är ju vågiga ;)
 
Eftersom det var glada tillrop att behålla allt kommer en extra bild med stängda luckor
Elcentral med stängda luckor på en vit vägg med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag har inte sagt att man måste byta
Nej det har jag väl inte påstått heller?

Du har sagt att man "behöver" byta dessa:

E El-Löken66 skrev:
Det enda du behöver byta är huvudbrytaren och propphuvarna.
Och jag frågade varför man bör byta dessa.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför bör man byta propphuvarna? För att glaset saknas (lite svårt att se) på vissa eller? Eller menar du de som saknas?
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det har jag väl inte påstått heller?

Du har sagt att man "behöver" byta dessa:



Och jag frågade varför man bör byta dessa.
Ja, det är de prylarna man ska byta för att uppgradera till modern standard.

Tänk dig själv att en huvudsäkring löser ut på nyårsafton, var ska du stoppa in mätproberna?

Du kan använda Phasen eller ta bort glaset säger då Mario.

Tja, men det finns bakspänning så då måste man bryta all last och då kanske huvudbrytaren början kärva istället. Och glashållaren kanske trillar så proppen förblir otäckt för all framtid.

Man ska alltid bryta lasten innan man stoppar in säkringen säger då Mario!

Ja, jo förvisso men kanske inte om det går Kalle Anka på TV.

Man kan se på mätaren vilken fas som gått!

Jo, helt rätt, såvida det inte är växlat på vägen.

Jag gillar i alla fall propphuvarna med testhål Mario, men är dessa i bra skick och man inte gillar testhål så kan de även få stanna.

Och man byter såklart inte alla passdelar utan de med sprucken porslin och svetsloppor.

Men det viktigaste är att man går genom, tittar, nner och spänner.
Sen allt i nyskick igen! Och håller 50 år till.

Visa mig den bil du bara behöver serva med såna intervall Mario.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, det är de prylarna man ska byta för att uppgradera till modern standard.
Mario har läst men inte förstått. :thinking:
 
  • Arg
El-Löken66
  • Laddar…
Varför jordfelsbrytare till vattenpumpen? jordade saker är ju skyddade på sitt sätt, jordfelsbrytare gör mest nytta till vägguttag och belysning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.