3 134 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Byta duschväggar, bur illa ser det ut om...
...Man (jag) ersätter dörrarna i ett 80x80-hörn med dörrar avsedda för 90x90-hörn?
Det rör sig om ett runt hörn.
Avstånd hör till infästning (centrum av profil) är idag 78,5cm.
Orsaken till min fråga är att jag haft min lägenhet uthyrd, och nu ska den säljas, varvid det står klart att min hyresgäst skadat bägge dörrar. När jag letar bättre begagnade dörrar att ersätta dem med hittar jag nästa bara dörrar till 90x90-hörn.
Tack på förhand!
/Daniel
Ps. Inga idiotförklaringar tack.
Förstår att resultatet inte blir optimalt.
Orsaken till min fråga är att jag haft min lägenhet uthyrd, och nu ska den säljas, varvid det står klart att min hyresgäst skadat bägge dörrar. När jag letar bättre begagnade dörrar att ersätta dem med hittar jag nästa bara dörrar till 90x90-hörn.
Tack på förhand!
/Daniel
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
TS skrev att han letar bättre begagnade dörrar, inte nya…
Ett tips: Om du skall köpa rundade 80/80 dörrar, kolla diagonalmåttet (hörna till där dörrarna möts). På 80/80 dörrar är det oftast drygt 90 cm. Men några få märken/modeller, som Hietakari Nådendal, har bara 80 cm hörn-öppning, pga formen på dörrarna. Då känns det ganska trångt i duschen. Jag fick denna modell monterat pga ett missförstånd med hantverkare - den blev utbytt mot annan modell ganska fort!
Nog också värt att inte köpa det allra billigaste märket, om du köper för att sälja lägenheten. Känns dörrarna billiga och dåliga på visning, är det kanske bättre att inte ha några dörrar, så kan köpare själv välja nya.
Ett tips: Om du skall köpa rundade 80/80 dörrar, kolla diagonalmåttet (hörna till där dörrarna möts). På 80/80 dörrar är det oftast drygt 90 cm. Men några få märken/modeller, som Hietakari Nådendal, har bara 80 cm hörn-öppning, pga formen på dörrarna. Då känns det ganska trångt i duschen. Jag fick denna modell monterat pga ett missförstånd med hantverkare - den blev utbytt mot annan modell ganska fort!
Nog också värt att inte köpa det allra billigaste märket, om du köper för att sälja lägenheten. Känns dörrarna billiga och dåliga på visning, är det kanske bättre att inte ha några dörrar, så kan köpare själv välja nya.
Redigerat:
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Du får problem eftersom dörrarna möts i ett läge där lyftgångjärnen inte är i lägsta läget, dvs. dörrarna sluter inte tätt mot golvet med normal montering. Det kan även innebära att magnetlisterna inte kan låsa mot varandra. Om du försöker kompensera den felaktiga höjden genom att montera dörrarna lägre så kommer det i stället att bli problem med att fälla in dem i duschen, dvs. det blir stopp när lyftgångjärnen är i lägsta läget.K Kardan79 skrev:
Tack, för ett OTROLIGT bra svar!BirgitS skrev:
Du får problem eftersom dörrarna möts i ett läge där lyftgångjärnen inte är i lägsta läget, dvs. dörrarna sluter inte tätt mot golvet med normal montering. Det kan även innebära att magnetlisterna inte kan låsa mot varandra. Om du försöker kompensera den felaktiga höjden genom att montera dörrarna lägre så kommer det i stället att bli problem med att fälla in dem i duschen, dvs. det blir stopp när lyftgångjärnen är i lägsta läget.
Tack!L Lillekitte skrev:TS skrev att han letar bättre begagnade dörrar, inte nya…
Ska ha måtten i åtanke.
Alla större säljare erbjuder frakt.
Att fixa en uttalad och väl synlig misspassning i ett så viktigt utrymme som badrum signalerar att en hel del annat också kan vara både slarvigt och helt felaktigt gjort.
Utan dörrar är bättre än fel dörrar. Låt fästena vara kvar.
Att fixa en uttalad och väl synlig misspassning i ett så viktigt utrymme som badrum signalerar att en hel del annat också kan vara både slarvigt och helt felaktigt gjort.
Utan dörrar är bättre än fel dörrar. Låt fästena vara kvar.
K Kardan79 skrev:...Man (jag) ersätter dörrarna i ett 80x80-hörn med dörrar avsedda för 90x90-hörn?
Tack på förhand!
/Daniel
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta från direktverkande el till vattenburet golvvärme
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur byta äldre termostat till vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Byta duschväggar mot kabin…
Badrum -
Bäst att byta till vattenburet och LVVP eller byta VVB och sätta in 2 kaminer?
Frågor och svar om värme -
Byta ut befintlig vattenburen golvvärme?
Värme allmänt