Nej

13th Marine 13th Marine skrev:
Vad har du köpt för pump?

Jag anar det är enklare billig pump som inte är avsedd för ändamålet.
JULA, 1699 kr.

Vad har du köpt för pump?

Jag anar det är enklare billig pump som inte är avsedd för ändamålet.
JULA, 1699 kr.

Tack
X xxargs skrev:
det fins säker ett lapp/maskinskylt på den du har - men är det en dränkpump för länsning liknande [länk] så ger dessa inte speciellt hög tryck - inte ens 1 bar och det är för lite för att tex. driva en vattenspridare

skall du ha tryck för vattenpridare så är jetpumpar vanligast - de med tank kallas ofta för pumpautomat liknande [länk] och dessa har pressostat som stänger av pumpen när man stänger utloppet. det fins sådana utan tank men då får man själv mickla med tryckströmbrytare etc.

Dessa finns i olika storlekar så titta på hur mycket sjughöjd det är mellan pumpen och vattenytan i brunnen - är det över 7 meter så kommer kapaciteten snabbt avta för att i princip sluta pumpa när man närma sig 8 meter sughöjd och det oavsett pumptyp om man inte börja använda ejektor nere vid botten (och kräver två slangar ner i brunnen)

för lite dyrare jetpumpar och pumpautomater så kan man ofta ladda hem pumpkurvor som säger hur mycket vatten de pumpar vid olika sughöjder ned till brunnen och tryck på utloppet
Tack!!

B
Anita53 Anita53 skrev:
JULA, 1699 kr.
Vi vet ju fortfarande inte vilken pump det är.... länk till pumpen?

Anita53 Anita53 skrev:
JULA, 1699 kr.
Jula är inte en pump, vilken pump är det du köpt?

R
Anita53 Anita53 skrev:
Jag är en 70 årig kärring som skrev

Jula 1699 kr.
Jag skiter faktiskt i hur gammal du är, att tala om vilken pump du köpt måste du klara av om du vill ha hjälp. Detta är bara löjligt.

Men det låter (om jag ska gissa) som om det handlar om den pump som länkades tidigare. Den kommer inte fungera så du måste skaffa en annan.

• Gilla
Anita53 och 3 till
  • Laddar…
Jula verkar sälja två pumpar för 1699 kr:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-015277/

och

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/battillbehor/batpumpar/tryckvattenpump-010853/

TS skriver "dränkpump" så det lär vara alternativ 1 som avses.

"Robust smutsvattenpump som lämpar sig för kontinuerlig drift! Meec Tools dränkbara pump är det perfekta valet vid bortpumpning, upptagning och cirkulation av rent samt smutsigt vatten (dock inte dricksvatten)."

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
S stugan_i_skogen skrev:
Jula verkar sälja två pumpar för 1699 kr:

[länk]

och

[länk]

TS skriver "dränkpump" så det lär vara alternativ 1 som avses.

"Robust smutsvattenpump som lämpar sig för kontinuerlig drift! Meec Tools dränkbara pump är det perfekta valet vid bortpumpning, upptagning och cirkulation av rent samt smutsigt vatten (dock inte dricksvatten)."
Sammanfattningsvis är den klen och ej lämplig till dricksvatten...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
En pump avsedd för smutsigt vatten är en "medvetet dåligt konstruerad pump" då den har ett litet pumphjul i ett stort pumphus. Det är för att stora partiklar som tex grus ska kunna följa med igenom pumpen utan att göra skada.
En pump avsedd för rent vatten har mycket tightare spel mellan pumphjulets vingar och pumphuset så den får mycket högre verkningsgrad och kan ge bättre tryck.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jula är inte en pump, vilken pump är det du köpt?
Googla på priset då 😅

Anita53 Anita53 skrev:
Googla på priset då 😅
Tack men nejtack, lite får du göra själv om du ska hjälp.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Anita53 Anita53 skrev:
Jag är en 70 årig kärring som skrev
De flesta 70-åriga kvinnor jag träffat har inga problem att göra sig förstådda så förklaringen är nog något annat ..

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Impellern måste ha stor diameter för att få upp något tryck vid 2800 RPM som motorn snurrar med vid märkbelastning - i jetpumpar med impeller i samma diameter som motorn själv så klara den inte ensam att få upp ca 4.5 bar (minus sughöjden i meter / 10) utan använder en ejektor internt för att omvandla hög vattenmassaflöde per sekund med mindre tryckskillnad från impellern till högre tryck istället enligt Beurnolis lag.

Andra pumpkonstruktioner så har man impellrarna seriekopplade från 3-4 impellrar till en hel stack stående på nära en meter höjd typisk Danfospumpar med ejektor för att få 3-5 Bar till hushållsvatten (och det kan vara mer än 10 bar ned till ejektorn för att trycka upp vatten långt över 50 meter i höjd för att nå pumpens insug) .

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hir djup är din brunn? Hur långt ner är vattenytan? Är pumpen i huset eller nere i brunnen? Över eller under vattenytan?
Du säger dränkbar pump vilket inte är det vanliga i en grävd brunn.

Trycket från pumpen har att göra med hur många meter från vattenytan till dina kranar i huset det är.

Du får tala om vilken pump du har köpt (Inte butik och pris) och även hur det ser ut efter pumpen; hur högt upp ligger huset från brunnen? Hur grova slangar har du? Fungerade det bra innan du bytte pump?

Det är svårt att hjälpa till när du är hemlig med vad du har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.