Hej,

Har fått ett jävla oväsen från min diskmaskin, modell SN657X03TE för att vara exakt.
Är rätt säker på att det är dräneringspumpen som är på väg att ge upp, men hur fasen kommer man åt den? Den sitter i mitten och mest logiskt hade varit att ta den från botten men hela botten är en helgjuten plast där bland annat fjädrar till luckan sitter.
Någon som varit på och meckat med sin Siemens diskmaskin?

Har du kollat så det inte ligger nått vid impellern? Annars byter du pumpen enklast genom att ta bort träluckan, sedan kommer du åt den lilla plåtluckan nertill.

Vonelffors Vonelffors skrev:
Har du kollat så det inte ligger nått vid impellern? Annars byter du pumpen enklast genom att ta bort träluckan, sedan kommer du åt den lilla plåtluckan nertill.
Jag har kollat så mkt det går och kört en ståltråd inifrån.

Trälucka? Plåtlucka? Bild

R Rena skrev:
Jag har kollat så mkt det går och kört en ståltråd inifrån.

Trälucka? Plåtlucka? Bild
ANtog att du hade en trälucka. Om inte annat så är det luckans ytterplåt du tar bort först. Sitter torx 20 på insidan. Sen ser du den lilla plåten nere vid sockeln.

• Undersidan av en diskmaskin med borttagen sockelplåt. Man ser en mindre plåt bredvid sockeln och en skruv med torx 20 på insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ANtog att du hade en trälucka. Om inte annat så är det luckans ytterplåt du tar bort först. Sitter torx 20 på insidan. Sen ser du den lilla plåten nere vid sockeln.
ja den tog jag bort men att sedan komma in till pumpen verkar inte helt enkelt….men är det så det är tanken man skall göra? Pumpen sitter ”i bakkant av mitten”
Det är alltså avloppspumpen, den andra sitter framtill höger

Avloppspumpen sitter precis innanför den plåten lite till höger.

Avloppspumpen sitter precis innanför den plåten lite till höger.
Hmm då är kanske görbart, trodde den satt längre bak. Eftersom det bara låter när den skall tömma så lär det vara den pumpen.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.