Närbild på en dimmer för rörfläkt med markerade L- och N-uttag och anslutna kablar i en eldosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjenare!

Har en rörfläkt på vinden i ett rörsystem som flyttar värme från ett rum till ett annat. Denna fläkt styrs av en dimmer som sitter fast installerad i vardagsrummet. Problemet är bara att dimmern funkar inte med fläkten. Någon har gjort fel installation där. Fläkten pendlar upp och ner i hastighet med denna dimmer. Ena stunden går den på fullt, och nästa så går den på halvfart trots att vi alltid har dimmern på max..

Nu tänkte jag byta dimmern till en vnlig on, off strömbrytare eftersom vi vill ha fläkten på fullt ös när vi nvänder den.

Det går in två kablar i dimmern idag, en kabel i L-uttaget, och en i Sinus-uttaget. Vilken typ av brytare skall jag sätta dit, och i vilka uttag på nya brytaren kopplar jag då dessa två kablar?

(Den ena av de bruna kablarna man ser går vidare till ytterligare en dimmer som sitter under denna. Har två likadana fläktar på vinden som skickar luft till två olika rum. Det är dock bara den ena fläkten som vi använder)

Mvh Johan

tommib
Du tar en vanlig trappbrytare och sätter ena ledaren på pil in (eller L) och den andra på ena pilen ut.

Så länge du inte rör några andra kablar är detta så nära idiotsäkert man kommer.

tommib tommib skrev:
Du tar en vanlig trappbrytare och sätter ena ledaren på pil in (eller L) och den andra på ena pilen ut.

Så länge du inte rör några andra kablar är detta så nära idiotsäkert man kommer.
Ok tack, som jag trodde! Men om jag byter till en annan fläkt som är helt dimbar? Räcker det med dom två kablarna som finns ifall jag vill sätta in en annan typ av styrning?

tommib
Det beror på vad det är för styrning och går inte att svara på generellt.

tommib tommib skrev:
Det beror på vad det är för styrning och går inte att svara på generellt.
Ok jag förstår. Men kan du förstå varför fläkten jag har idag går upp och ner i varv trots att dimmern står på fullt. Men det är bara första 2 timmarna den håller på så.. sedan brukar den gå på fullt hela tiden. Den drar ju in luft ovanför kaminen, så jag funderar på om det har med värmen i rörsystemet att göra? Alltså att fläkten går bättre när den blivit uppvärmd? Låter ju konstigt men jag fattar inte vad det kan va annars? Alltid varit säker på att det är nåt knas med dimmern som inte funkar som det ska.. men nu vet jag inte vad jag ska tro..

tommib
Ingen aning. Testa om den beter sig så med strömbrytare också, i så fall vet du att felet är i fläkten.

tommib tommib skrev:
Ingen aning. Testa om den beter sig så med strömbrytare också, i så fall vet du att felet är i fläkten.
Aa. Får testa! Tack för svaren! Tummen upp!

Den dimmer är avseďd att dimra glödlampor (funkar bra med halogen också)
Fungerar inte alls bra till motorer
Ska du styra varvtalet till fläktmotorn så finns det grejor till det.
Ska se om jag kan hitta någon länk

U Uffe A skrev:
Den dimmer är avseďd att firma glödlampor (funkar bra med halogen också)
Fungerar inte alls bra till motorer
Ska du styra varvtalet till fläktmotorn så finns det grejor till det.
Ska se om jag kan hitta någon länk
Men dimmern jag har, har en bild med en fläkt på sig. Men den verkar ändå inte lira med min flält. Vet inte vad för fläkt som sitter. Jag behöver ingen dimbar egentligen. När den går för fullt så gör den jobbet utmärkt. Problemet är att den går för fullt ena stunden,och nästa går den på halvfart.. detta sker oftast under de två första timmarna, sedan brunar den gå perfekt.. jäkligt konstigt är det

H Hoffmeister skrev:
Men dimmern jag har, har en bild med en fläkt på sig. Men den verkar ändå inte lira med min flält. Vet inte vad för fläkt som sitter. Jag behöver ingen dimbar egentligen. När den går för fullt så gör den jobbet utmärkt. Problemet är att den går för fullt ena stunden,och nästa går den på halvfart.. detta sker oftast under de två första timmarna, sedan brunar den gå perfekt.. jäkligt konstigt är det
Var finns den bilden?

tommib
Så länge det är en framkantsdimmer borde det funka till en motor också. Däremot kanske man måste starta på max och sedan vrida ner för att motorn ska starta bra. Detta med att den ändrar varvtal utan att dimmern ändras låter väldigt konstigt, det borde nog undersökas lite mer.

U Uffe A skrev:
Var finns den bilden?
På själva dimmern. Den man snurrar på!

tommib tommib skrev:
Så länge det är en framkantsdimmer borde det funka till en motor också. Däremot kanske man måste starta på max och sedan vrida ner för att motorn ska starta bra. Detta med att den ändrar varvtal utan att dimmern ändras låter väldigt konstigt, det borde nog undersökas lite mer.
Jag ska testa att sätta en vanlig brytare och se om det går bättre få.

Men är det inte så att fläkten är liten och drar för lite ström för dimmern. Dimmer brukar ha en minimum effekt. En fläkt som är lagom för att flytta luft mellan två rum kan nog dra så lite som 4 - 5 W, knappast mer än 40.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.