Gammal elcentral från 1951 med lösa övre infästningar i källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal elcentral i källare med lös överkant och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Har en gammal(1951) el-central i källaren. Den betjänar allt som finns i källaren samt utebelysning. På bostadsvåningarna finns ytterligare 2 centraler men som inte har något samröre med denna(vad jag förstår). Centralen vi pratar om säkrar en stor vp trefaskopplad och ljuskällor samt en tvättmaskin inkopplad med stickpropp. Dessutom finns en kabel ut till ett garage som gått i graven men kabeln ut finns kvar men gruppen saknar säkringar.
Problemet jag har är att centralens infästning har släppt från väggen i överkant(se bild).Nederkanten sitter fast i infästningen i väggen.
Så tre frågor:
1: Är det ett problem att den inte sitter fast som den ska?
2: Bör jag byta centralen mot en ny isåfall eller låta en elektriker lossa allt(när sommaren är här) och sätta fast den bef.?
3: Vad TROR ni att dessa jobb skulle kunna kosta? (Om inga komplikationer tillstöter)?

Mvh/LOB

Kan du inte bara peta i en plugg i hålet och sedan skruva fast den?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Kan du inte bara peta i en plugg i hålet och sedan skruva fast den?
Har jag inte tänkt på hehe. Hålen i väggen är rätt förstörda men kanske med aplånga skruvar och fördjupade hål.

Fyll hålet med husfix och peta in en plugg. Sen väntar du tills det har härdat innan du drar in skruven.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
1: Är det ett problem att den inte sitter fast som den ska?
Ja
L lob skrev:
2: Bör jag byta centralen mot en ny isåfall eller låta en elektriker lossa allt(när sommaren är här) och sätta fast den bef.?
Nej, den där centralen håller hur länge som helst. Den går att komplettera med en JFB om man vill, lite beroende på om den har utgående huvudledningar till andra centraler i huset?

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Då får jag försöka få fast den enligt tipsen jag fått men jag är lite rädd för att trycka den på plats för de kablar som går in ovanifrån är rätt styva. Får samla mod under våren.
Tack för råd

Jag kanske överdrev lite med att det var ett problem. Så länge centralen inte hänger i dessa kablar så gör det ju inte så mycket, det ser bara illa ut. Och är kablarna riktigt gamla (före 1950) så ska man inte röra dem i onödan. Så första prio är då att se till att centralen sitter fast av egen kraft.

J
Fyll upp med PL 400 bakom och spänn en regel mellan central och vägg mittemot tajt så kommer den att sitta kvar om ett par dygn , klart att när och om ett byte kommer till så följer nog en del puts med vid borttagande

5
Lyckas du inte få fast den i väggen så kan du ju annars ta till en riktig "epa-lösning" å dra runt ett spännband runt centralen och fästa i en krok eller dylikt ovanför för å avlasta kablarna tills det att du har fått dit den ordentligt eller bytt ut den.

5
Alltså en högst tillfällig lösning om det inte går på annat sätt(y)

L lob skrev:
Då får jag försöka få fast den enligt tipsen jag fått men jag är lite rädd för att trycka den på plats för de kablar som går in ovanifrån är rätt styva. Får samla mod under våren.
Tack för råd
Man behöver inte trycka den mot väggen för att skruva fast den. Det går att sätta en distans mellan och skruva genom den.
Inte så snyggt men kanske praktiskt om kablarna är spröda.

hsd
Är kablarna spröda bör de bytas

För att fixa det trasiga hålet kan jag tipsa om ankarmassa. Det är avsett för ändamålet.

Blås ur hålet så det inte ligger en massa damm. Gärna med tryckluft, annars funkar en cykelpump. Kör in massan, den härdar på några minuter. Kör in en plugg innan det härdat. Skruva när massan har härdat, beroende på fabrikat får man vänta 10 - 60 minuter innan man belastar fullt (alltså skruvar i skruven).

Biltema säljer billig ankarmassa i mindre tub, annars finns det på de flesta byggmarknader. Tänk på att mata ut en 10 cm sträng på ett papper eller något först. Automatblandaren i pipen fungerar inte på första biten.

• Gilla
lob
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Är kablarna spröda bör de bytas
Ja det borde göras. Det är fortfarande en del original 1951 och väldigt spröda. Är dock lite jobbiga att byta pga av svårigheten att klamra i betongtaket. Får man använda kabelkanaler för starkström?
/LOB

Det finns kabelkanaler avsedda för startkström, men enklast är väl kanske att använda vanliga VP-rör? Då behöver man iallafall inte klamra så tätt.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.