Byggahus.se

Byta blindbotten och isoleringen

1. L
    Medlem · 228 inlägg

Leafy

Medlem
    Hej.

Trähus byggt 98, utbyggt 03

Har sett att blindbotten i nya delen av huset säckat ihop lite, säkerligen varit så ett tag men jag noterade det i samband med att jag tryckte upp 2 skivor som hade lossnat notering från besiktningsmannen vid köpet...tog bara 3 år att ta tag i .

Eftersom jag förmodligen behöver ta tag i det någon gång så kan man kolla här för lättast tillvägagångssätt. Det är lösisolering och ovan detta har jag golvvärme som ligger löst med något metallgolv runt. En stor del är klinkers.

Är det enklast underifrån? Bara loss med det, skotta lösisolering, i med ny "fast" isolering och på med nya skivor?

Bilder på hur det ser ut, strunta i den tillfälliga "lagningen"

Vad tror ni? 1år, 5 år, 10år innan det bör bytas?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200420_210445.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200420_205920.jpg

Redigerat 4 maj 2020 07:57
  2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 309 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Måste skivorna bytas? Går det inte att sätta på något underifrån ist?

3. L
    Medlem · 228 inlägg

Leafy

Medlem
    Det är lite det som är min undran med, men misstänker att allt material har en viss åldersbeständighet och att dessa har suttit där sen 03.
    Det är inte mycket som det har säckat ner som man ser så jag tänker att man kanske kan låta det vara i 5-10 år till innan man bryr sig. Ville mest ha någon åsikt från kunnigt folk.
    Ska ha hit en snickare i sommar ändå så kan be han ta en titt på det med men aldrig fel att ha lite mer förståelse för egen del heller.

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 309 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Du menar 2003 och inte 1903 va ?;) Dom klarar sig säkert 50 år om dom inte utsätts för fukt. Börja med att sätta plankor tvärsöver så dom inte böjer ner sig mer, enkelt.

5. L
    Medlem · 228 inlägg

Leafy

Medlem
    Haha ja 2003 :)
    Min tanke med.
    Man är lite rädd att göra trådar här ibland, läser vissa som frågar och det slutar med att folk rekommenderar lösningar som ligger en bra bit över 100k i pengar och ett halvt obeboeligt hus i flera månader :rolleyes:.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.