Hej jag ska byta blandare i köket och blir inte klok.
Jag har pex slang till en vatette kulventil på varm och kallvatten och ut är det kopparrör till blandaren med klämringskopplingar, vad jag kan mäta med tumstock är kopparrören till blandaren 15-16mm utvändigt och sitter med klämring mot kulventilen.
Min nya blandare har löpmutter och 3/8.
Hur ska jag få kulventil med klämring på 15-16mm till blandaren med 3/8 löpmutter utan att byta mina kulventiler för då måste jag blanda in föreningen och stänga av alla lägenheterna vatten .
Mvh
Jag har pex slang till en vatette kulventil på varm och kallvatten och ut är det kopparrör till blandaren med klämringskopplingar, vad jag kan mäta med tumstock är kopparrören till blandaren 15-16mm utvändigt och sitter med klämring mot kulventilen.
Min nya blandare har löpmutter och 3/8.
Hur ska jag få kulventil med klämring på 15-16mm till blandaren med 3/8 löpmutter utan att byta mina kulventiler för då måste jag blanda in föreningen och stänga av alla lägenheterna vatten .
Mvh
Har du inget fördelarskåp i/runt badrummet?
Då är det en riktigt gammal blandare nu när det är 16-rör.
16-rör användes fram till början av 70-talet.
Du har idag troligen en förstoringsadapter 15 x 16, befintliga kulventilens övre klämring lär vara för 15 mm.
Finns planadapter, https://www.vatette.se/produkter/ko...pling/product/fg0604689/planadapter-dy15-g-12
Köp/låna ett skjutmått och mät diametern på övre anslutningen på kulventilen.
Du har idag troligen en förstoringsadapter 15 x 16, befintliga kulventilens övre klämring lär vara för 15 mm.
Finns planadapter, https://www.vatette.se/produkter/ko...pling/product/fg0604689/planadapter-dy15-g-12
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Menar du att jag ska koppla loss röret och mäta hur stort hålet är invändigt på kulventilens övre del mot blandaren?Demmpa skrev:
Finns planadapter, [länk]
Kan jag verkligen ha planadapter 1/2 tum om nya blandaren är 3/8?Demmpa skrev:
Finns planadapter, [länk]
Nej, utvändiga gänganM Mange ström skrev:
Nej, det behövs även en övergångsnippel mellan 1/2 & 3/8M Mange ström skrev:
https://www.vvsochbad.se/overgaang-12quot-hylsa-x-38quot-nippel-1017261
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden