Hej! Är helt grön på detta: hur går jag till väga för att byta dessa trista blandare? I duschen måste det ju vara lättare, jag får bara söka efter en blandare med rätt mått (c/c?) antar jag? Men handfatet? Har letat på nätet, men hittar inga blandare till handfat som har två rör som går upp sådär, tänker att det borde gå att koppla om under handfatet, och så köper jag ett nytt handfat med ”vanlig” blandare? Det vore dessutom mkt snyggare i mina ögon.
Så tacksam för input!
Så tacksam för input!
Ja, helt korrekt!L Lindane skrev:
Ja är nog att yta handfatet till ett som är standard idag med hål för en engreppsblandare. Och standardhandfat idag är ju väldigt överkomliga, några hundralappar. Blandarna kommer idag vanligen med flexibla slangar så att du lätt kan koppa på dem på de befintliga rören under handfatet. Du behöver vanligen bara montera nån liten rördel.L Lindane skrev:
Så tacksam för input![/QUOTE]
Åh stort tack för svar! Borde jag kunna greja det själv tro? Montera ner handfatet (stänga av vattnet innan, får klura ut hur man gör det) och sätta dit det nya handfatet plus blandare alltså eller bör jag ta in en rörmokare? Svårt för dig att veta min förmåga såklart... 
Ja svårt att veta vad du har för förutsättningar. Men generellt är detta inte svårt men det kräver kunskap och planering. Man måste ju ha alla grejer och verktyg där när man stänger av vattnet och börjar skruva ned rörmokeriet. Men med planering så är det görbart. (Om det inte är ett eget hus utan en bostadsrätt så förjuder oftast föreningen att man rörmokar själv.)L Lindane skrev:
Men gör så här:
1. Välj ett handfat. Kolla upp hur man fäster handfatet i väggen genom att läsa manualen. Vanligen med antingen bult (=skruv i väggen) eller konsoller. Ditt nuvarande är fäst med konsoller. Se till att köpa hem alla delar för att fästa handfatet i väggen. Notera att det ofta inte ingår bottenventil (ibland köper man ett helt kit med handfat och bottenventil inkluderat). Det kan också vara bra att köpa ett nytt vattenlås med avloppsrör (under 200 kr) om bottenventilen skulle ha ett annat avstånd från väggen så att det gamla inte passar rakt på.
2. Välj en blandare (av ett känt märke FMM, Mora, et c). Att fästa blandaren i handfatet handlar vanligen vara om att skruva en mutter underifrån eller liknande. Nu finns det två typer av fästen på blandarens slangar. Det vanligaste är nog lekande mutter som du bara skruvar på en planände. Det gäller således att få dessa gamla klämringskopplingar att bli en planände (ta närbild så kan forumet hjälpa dig med rätt rördelar):
Ett annat alternativ är att blandarens slangar kommer med raka rörstumpar. Då skruvar du helt enkelt på nya klämringskopplingar. Hålla du dig till samma fabrikat som du har nu så slipper du såga av de gamla rören och kan skruva på de gamla muttrarna på den nya klämringskopplingen.
Notera att detta är ett lågprioriterat småjobb för en rörmokare. Det finns inte så mycket pengar att tjäna, särskilt inte på arbetstimmar. Rörmokarfirmorna brukar således lägga på rätt flitigt med timmar (de åker gärna och handlar ett par gånger så att tiden går) samt lägger på rätt höga påslag på handfat, blandare och rördelar. Om du tar in en rörmokare förbered dig således på att de vill sälja dessa saker till dig och att räkningen kan hamna rätt högt. Priserna du se på nätet kan man ofta dubbla när rörmokaren säljer dem. Bara så att du är förberedd var marknaden ligger. Rörmokare är ofta ett dyrt nöje om de ens har tid för konsumentens lilla jobb.L Lindane skrev:
Kolla att du verkligen hittar en rörmokare som ställer upp på detta innan du köper något. Det är ofta så att ingen är villig att jobba för så lite pengar.L Lindane skrev:
Håller med Claes, som vanligt. Kruxet för rörmokaren är ju att bara att sätta sig in i vad du har köpt, vad som är befintligt, vad du vill ha gjort, och kontrollera det för att kunna skriva en offert, allt detta sammantaget tar längre tid än att skruva dit grejorna. Så det blir billigare att tacka nej. För de seriösa.
Vilken stad bor du i?
tack för input, låter som jag verkligen får gräva i detta innan jag gör något.J Jocke Best skrev:Håller med Claes, som vanligt. Kruxet för rörmokaren är ju att bara att sätta sig in i vad du har köpt, vad som är befintligt, vad du vill ha gjort, och kontrollera det för att kunna skriva en offert, allt detta sammantaget tar längre tid än att skruva dit grejorna. Så det blir billigare att tacka nej. För de seriösa.
Vad snällt av dig, tack! Vart kommer denna prisuppgift ifrån, är det ett företag du använt?G Glogs skrev: