MultiMan
R reez skrev:
Är soppakranen öppen?
Detta kan det ju mycket väl vara med tanke på symptomen men var för självklart för att jag skulle tänka på det.
 
Nja, då borde den väl inte startat efter att stannat första gången? Hjälper väl inte med sill och potatis om inte man inte får en sup? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Är det samma typ av kran som på den äldre quantum motorn så kan det mycket väl vara nå tjabbanys där. Bytte på min för länge sen och där hade gummit i kranen svällt så mycket att det korkade igen kanalerna. Varför det svällt vet jag inte men det kan ju tänkas att nån tankat med nå tokigt nångång eller så har det bara blivit så. Är väl inte nasa specade gummidelar på klippare direkt...........
 
M Manhunter skrev:
På den motorn är det pappersfilter.Den kan man inte tvätta.Bara byta inte som skumgummi filter kan tvätta.
Har tvättat pappersfilter med bensin med gott resultat. Hade inget att förlora så jag testade och det funkade fint.
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Det är definitivt inte soppan som är problemet.
Jag hällde en slurk tvåtaktsbensin jag hade stående i min åkis. Luktade lite moppe men fungerade fint.

Kolla project farm på youtube för fler alternativa bränslen till gräsklippare.
 
Jag har haft en liknande klippo sen 90-talet och råkat ut för motsvarande problem några gånger (alltså att den tvärdör efter ett par minuter första klippningen för säsongen). För mig har det berott på att det blivit lite vatten/kondens i bränslet över vintern. Numera har jag i lite k-sprit i tanken den första klippningen, så slipper man problem. Om det väl blivit stopp har det hjälpt att skruva loss den där skålen på undersidan av förgasaren (flottörhusbotten?) och tömma ur den. Sen hostar den igång igen.
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Hur gjorde du när du tvättade filtret? Det ser rätt så igensatt ut... Vill försöka mig på att tvätta med bensin, men helst utan att lösa upp sömmarna...

T topmount skrev:
Har tvättat pappersfilter med bensin med gott resultat. Hade inget att förlora så jag testade och det funkade fint.
 
  • Närbild av en smutsig luftfilter med tydligt igensatta veck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp ett nytt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ok, låter klokt.
Stefan N Stefan N skrev:
Köp ett nytt.
 
MultiMan
Det filtret är totalt slut. Underhåll är a&o för korrekt funktion och livslängd på motorn. Tänk nu på att kolla om du verkligen har en Max-motor. Isf passar inte de vanliga filterna som sitter på andra Briggs. Jag fick leta runt ordentligt för att hitta rätt. Står normalt beteckningen på kanten av filtret om det finns kvar.

Edit: Verkar vara lättare nu, men som sagt, kolla en gång extra så du inte köper fel: https://www.reservdelaronline.se/pa...ftfilter-397795s-35-4hk-max-motorer-mfl.html?

Det var ungefär dubbelt så dyrt som den vanliga varianten när jag handlade.
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Skålen är ju fäst med en mutter på undersidan. Är det dumt att skruva loss den, då rinner ju bensinen rätt ut? För visst ligger det bensin i skålen, som flottören ska ligga och guppa i? Sorry dessa nybörjarfrågor, men det e kul å lära sig hur man sköter om sina prylar :-)

R Roundup skrev:
Jag har haft en liknande klippo sen 90-talet och råkat ut för motsvarande problem några gånger (alltså att den tvärdör efter ett par minuter första klippningen för säsongen). För mig har det berott på att det blivit lite vatten/kondens i bränslet över vintern. Numera har jag i lite k-sprit i tanken den första klippningen, så slipper man problem. Om det väl blivit stopp har det hjälpt att skruva loss den där skålen på undersidan av förgasaren (flottörhusbotten?) och tömma ur den. Sen hostar den igång igen.
 
  • Flottörhusets skål på en motor med synlig mutter på undersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Jag tycker inte du ska dela på förgasaren innan du gjort annan service. Väldigt känsligt. Ska du ändå göra något så plocka bort förgasaren först så att du kan rengöra alla kanaler osv.
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
N Nilzie skrev:
Skålen är ju fäst med en mutter på undersidan. Är det dumt att skruva loss den, då rinner ju bensinen rätt ut? För visst ligger det bensin i skålen, som flottören ska ligga och guppa i? Sorry dessa nybörjarfrågor, men det e kul å lära sig hur man sköter om sina prylar :)
Där du är nu tror jag är felet. Varje år behöver jag ta bort förgasaren. Skruva bort skruven under den burken och blåsa hålen i skruven, samt de andra hålen i förgasaren med tryckluft. Sen startar gräsklippare direkt resten av året, för att sedan nästa år inte starta igen för än samma procedur är gjord.
 
MultiMan
Filtret ser för övrigt ut precis som mitt när jag lutade klipparen mot förgasarsidan, då rinner det ofelbart motorolja ut i insuget, så gör inte det. Fick kassera ett helt nytt filter av den anledningen. Pappersfilter stoppar igen totalt av olja (till skillnad från gammaldags skumgummi som sitter på många Briggs med membranförgasare).

Min gick inte att starta alls efter det, så som sagt, vänta med förgasaren tills du provat annan service om du inte är van att mecka.
 
Ok! Väntar med det. Nu har jag börjat med att borsta och blåsa bort gammalt gräsklipp och annat som letat sig in i luftfiltret. Ska kolla om detta hjälper. Det var ju mycket riktigt helt igensatt. Jag upptäckte också ett litet hål i gummikanalen som leder soppa (?) till flottören (?). Men det sitter en bit ovanför botten på kröken, och borde inte innebära nåt läckage. Bara lite sämre tätning kanske mot metallröret som fäster in i gummit. Ska försöka ta ett par förklarande bilder...

Närbild på ett igensatt luftfilter och gummikanal på en motor med synligt hål och smutsansamlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på ett luftfilter hos en maxmotor, med ett litet hål i gummikanalen, smuts och gräsklipp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MultiMan MultiMan skrev:
Jag tycker inte du ska dela på förgasaren innan du gjort annan service. Väldigt känsligt. Ska du ändå göra något så plocka bort förgasaren först så att du kan rengöra alla kanaler osv.
Ok! Det är en maxmotor
MultiMan MultiMan skrev:
Det filtret är totalt slut. Underhåll är a&o för korrekt funktion och livslängd på motorn. Tänk nu på att kolla om du verkligen har en Max-motor. Isf passar inte de vanliga filterna som sitter på andra Briggs. Jag fick leta runt ordentligt för att hitta rätt. Står normalt beteckningen på kanten av filtret om det finns kvar.

Edit: Verkar vara lättare nu, men som sagt, kolla en gång extra så du inte köper fel: [länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.