11 175 läst ·
14 svar
11k läst
14 svar
Byta bank under bindningstid! Möjligt?
Yes... jag bytte från SBAB till Nordea och slapp faktiskt ränteskillnaden..museo12 skrev:
Har man dock väldigt långa bindningstider så kan det bli dyrt.
Kan inte de som köper huset ta över ens lån?museo12 skrev:
[/quote]
Det förekom på 90-talet, men idag vill folk teckna sina lån själva.
Javisst, det var vanligt tidigare pga att de bundna lånen ofta var mer förmånliga än nya lån. Jag tog tex själv över statliga bottenlån som var kopplade till räntebidrag då jag köpte min förra fastighet. Idag, med ränteläget som har varit de senare åren, kan köparen förhandla sig till bättre lån än de befintliga bundna lånen. För mig kostade det närmare 30' netto att lösa de bundna lånen vid försäljningen förra året.
Men skulle räntan gå upp till 7-8% och fastigheten är belastad med extremt goda lån kan det bli vanligt igen att låta köpare ta över lån. Samtidigt misstänker jag att det inte kommer att bli så eftersom räntan idag är så individuell och till stor del beror på hur man förhandlar med sin bank.
Men skulle räntan gå upp till 7-8% och fastigheten är belastad med extremt goda lån kan det bli vanligt igen att låta köpare ta över lån. Samtidigt misstänker jag att det inte kommer att bli så eftersom räntan idag är så individuell och till stor del beror på hur man förhandlar med sin bank.
Hur räknar banken då?
Jag har 525.000 bundet på fem år till och med 2007-10 till en ränta på 5,95%. Om jag säljer huset nu i maj, blir ränteskillnadsersättningen då skillnaden mellan 5,95% och aktuell femårsränta under dessa 18 månader?
Dvs om femårsräntan i maj skulle vara 4,5%:
525.000 x 1,45% x 1,5år = 11418,75kr
Eller är det på något annat sätt?
Mvh
Pagge
Jag har 525.000 bundet på fem år till och med 2007-10 till en ränta på 5,95%. Om jag säljer huset nu i maj, blir ränteskillnadsersättningen då skillnaden mellan 5,95% och aktuell femårsränta under dessa 18 månader?
Mvh
Pagge
Förklaringar till ränteskillnadsersättningar står i det finstilta på lånehandlingarna eller du går in på bankens hemsida och kollar. Har med andra faktorer än ränteskillnaden mellan dagens ränta och det du bundit till har jag för mig.
Hittade detta på vår banks hemsida.
...........................................................
Vad är ränteskillnadsersättning?
En ersättning som låntagaren (kunden) betalar till långivaren (Spintab) vid förtida inlösen av bundna privatlån. Ränteskillnadsersättningen är inte en avgift utan en ersättning för den förlust långivaren gör genom den förtida betalningen.
Varför ska jag betala ränteskillnadsersättning?
De pengar som Spintab lånat ut till en kund, har Spintab i sin tur lånat upp genom att ge ut obligationer.
I villkoren till obligationsköparen förbinder sig Spintab att på en bestämd slutförfallodag återbetala det placerade beloppet plus den fasta räntan till obligationsköparen. Obligationen och lånet har alltså samma löptid.
Om kunden löser in lånet i förtid, t ex ett halvår i förväg, förlorar Spintab den ränta som kunden skulle betalat för sitt lån under den återstående löptiden.
Spintab måste dock fortfarande betala ränta till sin långivare för den resterande löptiden och Spintab kan inte placera kontanterna till samma ränta som det inlösta lånebeloppet. Det är denna förlust kunden får betala i form av ränteskillnadsersättning.
...........................................................
Vad är ränteskillnadsersättning?
En ersättning som låntagaren (kunden) betalar till långivaren (Spintab) vid förtida inlösen av bundna privatlån. Ränteskillnadsersättningen är inte en avgift utan en ersättning för den förlust långivaren gör genom den förtida betalningen.
Varför ska jag betala ränteskillnadsersättning?
De pengar som Spintab lånat ut till en kund, har Spintab i sin tur lånat upp genom att ge ut obligationer.
I villkoren till obligationsköparen förbinder sig Spintab att på en bestämd slutförfallodag återbetala det placerade beloppet plus den fasta räntan till obligationsköparen. Obligationen och lånet har alltså samma löptid.
Om kunden löser in lånet i förtid, t ex ett halvår i förväg, förlorar Spintab den ränta som kunden skulle betalat för sitt lån under den återstående löptiden.
Spintab måste dock fortfarande betala ränta till sin långivare för den resterande löptiden och Spintab kan inte placera kontanterna till samma ränta som det inlösta lånebeloppet. Det är denna förlust kunden får betala i form av ränteskillnadsersättning.
pag skrev:Hur räknar banken då?
Mvh
Pagge
Om du söker lite har jag skrivit om hur det räknas ut förr, men för att kommentera din uträkning: Det är inte hur lång tid du ursprungligen bundit räntan på som är intressant, utan hur lång tid det är kvar av bindningstiden.
Om du bundit räntan till 2007-10 så görs räntejämförelsen med ett lån som är bundet till den tiden. Det är ca 2 år tills dess så det blir snarare 2-års-räntan du får jämföra med.
Klicka här för att svara