Byt bank och sänk din ränta så att du kan lägga pengarna på viktigare saker. Vi berättar hur du gör för att bli en aktiv bolånekund.

Du kan läsa artikeln här: Byta bank - så funkar det
 
.. så kan man göra en "fuling"...

SBAB (åtminstone via ICA Banken) tillåter att man gör en ändring på sitt amorteringsbelopp utan straff..

Har du möjlighet att amortera mer (och oavsett hur mycket) under den kvarvarande bindningstiden, så ändra!

Jag ökade på amorteringen på mitt gamla bundna lån (ca ett år kvar) från 600kr/mån till det fyrdubbla.. hade jag haft jobb (alltså, om dom hade avslöjat det ett år tidigare) då jag gjorde det, så hade jag ökat ännu mer för att näst intill ha betalat bort lånet när bindningstiden tog slut.. Inga kostnader vid ändringen, däremot sparar jag nån 10:a varje månad då räntekostnaden sjunker snabbt..
 
– Just nu har jag bara 0,19 procent högre låneränta än sparränta, korta perioder har jag faktiskt till och med suttit med högre sparränta än låneränta.
Det var faktiskt några år, tror att det var på 1990-talet, när man fick bättre ränta på riksgäldens 5-åriga obligationer än vad låneräntan mot inteckningar i villafastigheten var.
Så då var det bara att belåna huset till max och köpa statsobligationer för de lånade pengarna.

OK, det gav väl inte så många hundralappar i månaden, men många bäckar små :)
 
Precis som många andra har jag haft en storbank och bara betalat och betalat utan att fundera så mycket på det. Man har ju så mycket annat att lägga energi på. Jag såg över bolånen, aktiecourtage osv. och räknade, Nordea och SEB var sjukt dyra med dessa tjänster. Bytte aktieaffärerna till Nordnet och Avanza, bolånen till Sbab. Jag tjänade 70Ksek/år på detta. Kanske ska tilläggas att det skiljer några 100% per aktieaffär om man handlar mycket på USA-börsen mellan exempelvis SEB och Avanza.
 
G
Vi har inget förhandlingsläge när det gäller bolån. En av oss är timanställd/arbetslös, en har fast jobb. Då får man inte låna ens några hundra tusen. Så att försöka förhandla om de små bolån vi har (mindre än en halv miljon) känns inte möjligt.
 
G
SBAB i all ära men där kan man INTE förhandla den officiella bo-räntan! Hos någon av de andra bankerna kan man som regel pruta 0,3-0,6% vilket gör en del om man har 2-3 mio i lån. Har bytt bank 3 ggr senaste 12 åren, är enkelt och det är förvånande att inte fler gör det när det finns pengar att spara!
 
Vi bytte till SEB och fick via facket 0.9 rabatt.1a året gratis banktjänster(visa kort etc). Nu har det året gått och vi betalar 25kr/månad och person. Är detta vanligt? Och går det att pruta bort det ett år till tror ni?
 
Hos Sbab fick man 2,1% på 5 år, Nordea ville ha 2,8% för samma tid. 0,3-0,6 i prutmån hade inte hjälpt, Sbab var billigast. Hos bla. Seb får man lite rabatt om man tillhör ett pappersvändarfack.
Jag betalade 2,43% rörligt hos Nordea, hos Sbab fick jag 1,85% när jag bytte. Jag har min situation klar för mig, storbankerna är riktigt giriga och tjänar sjuka pengar på kunderna. Att vara "helkund" i en storbank är idag helt förkastligt. Det är bättre att ha bolånen i en bank, kontanter i en annan, aktieaffärer i en tredje och visakortet i en fjärde osv.
Hos Seb kostade en Usa-affär 900kr i courtage plus 0,3% i valutapåslag, plus leveransavgift och annat. En 10.000kr-affär kostade 1300kr. Samma affär hos Avanza betalar jag dryga 100-lappen för. Det blir några 1000 om året om man gör ett par affärer.
 
"Det bästa är om du kan undvika bundna boräntor helt, för det har visat sig lönsamt i längden."

I många andra länder har man en annan syn på saken. Att bara ha rörliga räntor får ses som högre risk eftersom man inte vet vad man får betala under perioden då man annars kunde ha bundit räntorna. Sedan har vi genomlevt en lång period med fallande räntor. Åtminstone från 1994 och framåt. Kanske stiger räntorna i tjugo år från och med dagens extremlåga nivå?
 
  • Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
R
Kolla även avgifterna på de tjänster du behöver. Jag frågade några banker om vad de kunde erbjuda mig för att byta, men och visst kunde jag få lägre bolåneränta, men när jag räknade med alla avgifter för olika tjänster, så var min nuvarande bank redan billigast.
 
Gnarpjohan> Som medelålders så är dagens ränteläge som att vandra på rosa moln. Det är nästan för bra för att vara sant. Att kunna låsa räntan på 2,1% i 5 år känns är för mig oemotståndigt bra. Och visst lönar det sig i princip alltid att köra rörligt, men med den räntenivån som vi har idag på dom längre löptiderna så känns det dumsnålt att inte kunna sova gott om nätterna flera år framåt och ha en sak mindre att oroa sig för då skillnaden mellan gratis och 2,1% är så marginellt liten. Hade vi däremot legat runt 6-7% så hade jag resonerat annorlunda.

Jag minns för några år sedan, kan det varit vintern 09-10, när det blev så förbaskat kallt i landet och elpriset drog iväg. Jag hade låst mitt elpris på 75-80 öre och gubbarna på jobbet körde rörligt och man nästan skämdes när dom fick elräkningar på 7-8000/månad. Då sov jag också gott om natten:)
 
Tompamannen: Hade du vart kylig några veckor till och valt SEB 5 år hade du fått 2,02 - 2,05 med Unionens erbjudande (om du är med i dom). Istället för SBABs "supererbjudande" på 2,10 under julen. ;)

Kör själv rörligt. Just nu 1,52. Men funderar på 2 år till ca 1,55-1,6 (ändras varje dag) då vi är minst en föräldraledig ytterligare ett par år till. Behöver inte binda men känns vettigt under den tiden.
 
Ang el-exemplet. Så kan det vara och är med rörligt. Men även där är det billigare i längden. Det är oftast tur som gör att man binder vid "rätt" tillfälle. Gällande bolån och el. Men visst. Det är inte korkat att binda bolån just nu. Så extremt mycket till kan det inte gå ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.