Någon som vet hur man byter avloppslangen på en Siemens Bosch diskmaskin SX65M002SK? Avloppslangen reservdel heter 103051 eller 00668114 internationellt.
Slangen verkar tryckt i behållaren underifrån. Eventuellt tätad med lim av något slag?
Konstruktionen verkar som gjord för att få läckage om man inte gör det rätt.
Tack för tips!
Slangen verkar tryckt i behållaren underifrån. Eventuellt tätad med lim av något slag?
Konstruktionen verkar som gjord för att få läckage om man inte gör det rätt.
Tack för tips!
Inget lim, bara itryckt på sin plats.
Du måste lossa locket på baksidan där den går in tillsammans med inkommande vattenslang.
Sen med din största platta mejsel kan du pressa ut den. Tryck den bakåt så att den lossar från fästet. Dra samtidigt. (Det är lättare att få ut gamla än att få dit den nya)
Smörj upp den nya och smörj även på röret där den skall in. Mata på med viss försiktighet, det finns alltid risk att den skadas. Ta ett hack i taget, du ser när du nått hela vägen in.
Du måste lossa locket på baksidan där den går in tillsammans med inkommande vattenslang.
Sen med din största platta mejsel kan du pressa ut den. Tryck den bakåt så att den lossar från fästet. Dra samtidigt. (Det är lättare att få ut gamla än att få dit den nya)
Smörj upp den nya och smörj även på röret där den skall in. Mata på med viss försiktighet, det finns alltid risk att den skadas. Ta ett hack i taget, du ser när du nått hela vägen in.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Tack för denna tråd. Köpte slangen direkt från Siemens
Fick lossa en plåt på sidan som satt med en skruv, den gamla slangen satt hårt, men gick med lite våld.
Svårt att få in den nya, inte för att föra på den på tappen utan mer trångt och jävligt. Gick till slut.
Sjukt att inte slangen ens har en slangklämma eller nåt.
Avloppsslang
00668114
Fick lossa en plåt på sidan som satt med en skruv, den gamla slangen satt hårt, men gick med lite våld.
Svårt att få in den nya, inte för att föra på den på tappen utan mer trångt och jävligt. Gick till slut.
Sjukt att inte slangen ens har en slangklämma eller nåt.
Avloppsslang
00668114
Trådlyft. Avloppslangen var helt igenkläggad och skulle behöva komma åt att rensa den del av slangen som är inne i maskinen. I alla fall värt att öppna tänker jag.
Men jag fattar inte, hur får ni av sidoplåten?
Men jag fattar inte, hur får ni av sidoplåten?
beror på vilken maskinO olofh skrev:
en eller två skruvar framifrån
"klipps" på baksidan
Tack, fick bort den. Detta rör som är helt igenproppat och har svårt att se hur det går under maskinen. Känns som det är det direkta utloppet från pumpen?
Har alltså tagit bort vattentanken, den tror jag att jag får ren
Har alltså tagit bort vattentanken, den tror jag att jag får ren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ja det är det direkta utloppet från pumpenO olofh skrev:
lossa tröskeln fram så bör du kunna ta bort detta helt
Ik krijg het laatste stukje er niet in van de nieuwe slang..bang dat slang beschadigd..heb je tipstorbeno skrev:
Geen lijm nodig, gewoon op zijn plaats gedrukt.
Je moet de dop aan de achterkant losdraaien, waar deze samen met de waterslang in gaat.
Gebruik vervolgens je grootste platte beitel om hem eruit te wrikken. Duw hem naar achteren zodat hij loskomt van de beugel. Trek er tegelijkertijd aan. (Het is makkelijker om de oude eruit te halen dan om de nieuwe erin te zetten.)
Smeer de nieuwe schroef in en smeer ook de buis in waar deze erin gaat. Voer de schroef er voorzichtig in, er is altijd een risico op beschadiging. Doe het stap voor stap, je ziet vanzelf wanneer je er helemaal in zit.
Klicka här för att svara