mexitegel skrev:
Har du det hemma så kör med det.
Perfekt, det underlättar.
 
grw skrev:
Intressant, har radon - inte så mycket ca 200bq inne, och ska dränera om halva huset i sommar (andra halvan är gjord av tidigare ägare). Hur la du den extra slangen, bredvid?
Här kommer en kort förklaring på hur jag gjorde, med lite bilder.

Först helt enkelt ett extra dräneringsrör bredvid det vanliga:
radon(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta yttre rör leddes upp via 2st avloppsrör till ytan (ett rör åt vardera håll runt huset, souterräng). Det tredje röret är en vanlig inspektionsbrunn för den vanliga dräneringen:
radon(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
radon(3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
radon(4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till två separata rör upp till ytan för att kunna forcera undertrycket till någon speciell sida ifall marken skulle vara ojämnt genomsläpplig eller liknande (kanske lite väl övertänkt, men men).
Valde dock att nu i början kombinera de båda röret till ett med en vanlig Y-gren, över till 100mm spiro, kanalfläkt som styrs via en 5stegs-trafo, och utblås under/utanför takfoten:
radon(5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väldigt primitiv lösning än sålänge, körde nu första vintern som test, med steg 3 av 5 på fläkten. Fick som sagt ned årsmedlet från 410bq till <30bq. I sommar kommer det hela snyggast till, och byggas in i en mer permanent lösning, då det uppenbarligen fungerar klockrent.
 
  • IMG_3304.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vardagsrum och 3 till
  • Laddar…
Uppdatering hur bytet går. All bilning är klar. Tack och lov var inga delar limmade så gick lätt att få isär det gamla. Den muff jag anslöt mig på bytte jag åtminstone tätningsring på, exakt samma dimensioner i själva plasten så tryckte dit en ny ring från Uponor som satt som handen i handsken.

Den uppbilade delen fram till grenen där övervåningen ansluter. Nytt avstick till blivande bergvärmepump-rum till höger:
bilad stam.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutningen från övervåningen, Y-gren, 90gr böj, 67gr böj, rak skarvbit och 2st 45gr:
ansl gammal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade ingen 67graders böj där jag köpte delar, så byggde nytt med Y-gren, 90gr böj, 45gr böj, 15gr böj och tillsist 2st 45gr, nöjd med hur det passade ihop tillslut:
ansl ny.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bytte rör hela vägen upp:
över gammal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
över ny.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och påbörjat nydragning, och avjämning vidare därifrån:
nydragning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.