19 792 läst ·
17 svar
20k läst
17 svar
Byta avloppsrör från 1979
Här kommer en kort förklaring på hur jag gjorde, med lite bilder.grw skrev:
Först helt enkelt ett extra dräneringsrör bredvid det vanliga:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta yttre rör leddes upp via 2st avloppsrör till ytan (ett rör åt vardera håll runt huset, souterräng). Det tredje röret är en vanlig inspektionsbrunn för den vanliga dräneringen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till två separata rör upp till ytan för att kunna forcera undertrycket till någon speciell sida ifall marken skulle vara ojämnt genomsläpplig eller liknande (kanske lite väl övertänkt, men men).
Valde dock att nu i början kombinera de båda röret till ett med en vanlig Y-gren, över till 100mm spiro, kanalfläkt som styrs via en 5stegs-trafo, och utblås under/utanför takfoten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt primitiv lösning än sålänge, körde nu första vintern som test, med steg 3 av 5 på fläkten. Fick som sagt ned årsmedlet från 410bq till <30bq. I sommar kommer det hela snyggast till, och byggas in i en mer permanent lösning, då det uppenbarligen fungerar klockrent.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Uppdatering hur bytet går. All bilning är klar. Tack och lov var inga delar limmade så gick lätt att få isär det gamla. Den muff jag anslöt mig på bytte jag åtminstone tätningsring på, exakt samma dimensioner i själva plasten så tryckte dit en ny ring från Uponor som satt som handen i handsken.
Den uppbilade delen fram till grenen där övervåningen ansluter. Nytt avstick till blivande bergvärmepump-rum till höger:
Anslutningen från övervåningen, Y-gren, 90gr böj, 67gr böj, rak skarvbit och 2st 45gr:
Hittade ingen 67graders böj där jag köpte delar, så byggde nytt med Y-gren, 90gr böj, 45gr böj, 15gr böj och tillsist 2st 45gr, nöjd med hur det passade ihop tillslut:
Bytte rör hela vägen upp:
Och påbörjat nydragning, och avjämning vidare därifrån:
Den uppbilade delen fram till grenen där övervåningen ansluter. Nytt avstick till blivande bergvärmepump-rum till höger:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningen från övervåningen, Y-gren, 90gr böj, 67gr böj, rak skarvbit och 2st 45gr:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade ingen 67graders böj där jag köpte delar, så byggde nytt med Y-gren, 90gr böj, 45gr böj, 15gr böj och tillsist 2st 45gr, nöjd med hur det passade ihop tillslut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte rör hela vägen upp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och påbörjat nydragning, och avjämning vidare därifrån:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
