richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Hej, tänkte byta avluftaren på värmepumpen och har beställt hem en ny, detta då det rinner vatten igenom den nuvarande om luftskruven är öppen.
Hur gör jag detta? VP står i källaren, så antar jag kanske bör stänga av VP och även vridna av någon av kulventilerna. Är inte hemma just nu så har inte full koll på hur det ser ut.
Jag tänkte även passa på att byta luftnipplar på några element, då några av dessa är rundvridna. Hur hör jag detta? Stänger ner VP och byter lite snabbt och smidigt? Detta gäller entréplan, dvs högst upp.
Hur gör jag detta? VP står i källaren, så antar jag kanske bör stänga av VP och även vridna av någon av kulventilerna. Är inte hemma just nu så har inte full koll på hur det ser ut.
Jag tänkte även passa på att byta luftnipplar på några element, då några av dessa är rundvridna. Hur hör jag detta? Stänger ner VP och byter lite snabbt och smidigt? Detta gäller entréplan, dvs högst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste släppa på trycket i systemet först , annars får du en bra dusch , l har du någon ventil kran som är för att tappa ur vattnet , ta den först eller lätta på säkerhetsventilen tills manometern står på noll , då kan du vara lite snabb att byta , vattnet hänger sig , blir vacum
kan klucka ut lite , ha skurtrasan till hands
Sedan bara fylla upp till ca 0,9 bar
OBS Stäng av cirkpumpen och Värmepump eller el-panna
kan klucka ut lite , ha skurtrasan till hands
Sedan bara fylla upp till ca 0,9 bar
OBS Stäng av cirkpumpen och Värmepump eller el-panna
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Sådär ser det ut, det satt två filter tidigare, men ett togs bort när vi hade problem och hade hem en tekniker.
Tyvärr minns jag inte exakt hur man skulle göra. Det finns en säkerhetsventil efter blandningsventilen på ack.tanken. Men jag har för mig vi stängde ventilerna för tillopp och retur och sedan öppnade han ena filtret bara för att släppa på trycket. Jag borde skrivit ner detta, men kändes lätt då
Tyvärr minns jag inte exakt hur man skulle göra. Det finns en säkerhetsventil efter blandningsventilen på ack.tanken. Men jag har för mig vi stängde ventilerna för tillopp och retur och sedan öppnade han ena filtret bara för att släppa på trycket. Jag borde skrivit ner detta, men kändes lätt då
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng all el till VP ,pumpar
Det syns inte var exspantion sitter , en röd burk med en manometer strax intill , på den sitter en säkerhetsventil ( bild ) om du vrider på den del som är blå på den här ( kan vara röd ) , så kommer trycket att bli noll på manometern , stäng alla röda och andra ventiler som du hittar
Systemet är nu trycklöst och du kan lossa dina grejer med ett minimum av vatten som kommer ut
Glöm inte öppna alla vemtiler sedan
Angående filter , samma här pump och VP avstängda
Den ventil som sitter till höger med handtag neråt precis vid shuntmotorn är en filterventil , om du stänger den så är det stopp, under sexkanten rakt fram sitter ett filter där ,
Den är låst med en invändig segersäkring , du måste ha en segersäkringstång invändig för att få ut den , det går även med kniv och mindre mejslar att peta ut den , skulle det bli någon grad på den är det ingen fara ,
Om du inte har en tång så öppna och se hur stor du behöver innan köp
Det syns inte var exspantion sitter , en röd burk med en manometer strax intill , på den sitter en säkerhetsventil ( bild ) om du vrider på den del som är blå på den här ( kan vara röd ) , så kommer trycket att bli noll på manometern , stäng alla röda och andra ventiler som du hittar
Systemet är nu trycklöst och du kan lossa dina grejer med ett minimum av vatten som kommer ut
Glöm inte öppna alla vemtiler sedan
Angående filter , samma här pump och VP avstängda
Den ventil som sitter till höger med handtag neråt precis vid shuntmotorn är en filterventil , om du stänger den så är det stopp, under sexkanten rakt fram sitter ett filter där ,
Den är låst med en invändig segersäkring , du måste ha en segersäkringstång invändig för att få ut den , det går även med kniv och mindre mejslar att peta ut den , skulle det bli någon grad på den är det ingen fara ,
Om du inte har en tång så öppna och se hur stor du behöver innan köp
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det sitter ett inbyggt exp.kärl i VP:n, man kan se var kapillärröret från manometern som sitter ovanför filterball-ventilen går. Så om jag förstått rätt kan jag bara stänga av VP:n och stänga kulventilerna med vred, tappa ut trycket genom att öppna avtappningskranen på ventilen och sedan byta avluftaren. För att sedan öppna igen och fylla åter till 0,9 bar.
Enligt instruktionen behövs bara filterbal-ventilen stängas och filtret kan tas ut för rengöring, sedan återmonteras och öppna ventilen. Tidigare satt det ett extra filter(syns i bild 2, bakom manometern), som krävde tömning. Det jag fick hjälp med av tekniker när vi precis flyttat in, då VP:n larmade och det stod kontakta servicetekniker. Men nu var inte det problemet, jag vill ju byta luftningsventiler på minst två element, dessa bör vara på högsta nivån i systemet, så jag borde kunna klara mig med att bara stänga av VP:n, tappa ut trycket och sedan hoppas att nivån sjunkit något så att det slipper bli så blött. Dessa monteras med unipak och lin som vanligt?
Enligt instruktionen behövs bara filterbal-ventilen stängas och filtret kan tas ut för rengöring, sedan återmonteras och öppna ventilen. Tidigare satt det ett extra filter(syns i bild 2, bakom manometern), som krävde tömning. Det jag fick hjälp med av tekniker när vi precis flyttat in, då VP:n larmade och det stod kontakta servicetekniker. Men nu var inte det problemet, jag vill ju byta luftningsventiler på minst två element, dessa bör vara på högsta nivån i systemet, så jag borde kunna klara mig med att bara stänga av VP:n, tappa ut trycket och sedan hoppas att nivån sjunkit något så att det slipper bli så blött. Dessa monteras med unipak och lin som vanligt?
Innan du stänger ventilerna ska tappa ner så att trycket blir noll , annars kan det finnas tryck kvar når du öppna en grej du ska byta , annars kommer duschen , när trycket är borta så hänger sig vattnet lite , se till att du lite lin eller en massa gängtejp på gängorna , om inte kanske det inte blir tätt , ser inte ut som konisk gänga på luftarna , och är det inte på avluftningen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
