KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det verkar inte så kul att halvnaken och i panik kliva ut genom en sönderslagen 3-glasruta med massa vassa glasbitar i och under fönstret/fönsterdörren.
Det är väl aldrig kul att fly sitt hem i panik vid en nödsituation men nöden har ingen lag.
Det kanske finns ett olåst öppningsbart fönster bredvid.
Hur många tror du låser och låser upp en fönsterdörr när de går hemifrån eller kommer hem, då låst dörr kan vara ett krav beroende på var man bor och vilket försäkringsbolag man har mm.
Är det endast härdat glas så är det jobbigare när rutan krossas (exploderar) än att sedan passera.
Det är inte jag som bestämt att ett fönster räknas som nödutgång och en nödutgång används vid nödsituationer och då tror jag de flesta struntar i glaset.

Hemmakatten
Vi låser alltid våra 4 altandörrar, 2 fönster med lås och 2 ytterdörrar när vi åker hemifrån. Och låser upp när vi kommer hem, enplanshus. Ytterdörrarna är låsta över natten men inte altandörrarna (har inget handtag på utsidan. Vi har hund så ingen kan komma i närheten av huset utan att han ger skall.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag har knackat ut väldigt många envägsskruv på detta sätt med en spårskruvmejsel vilket var en av det få metoderna innan specialbitsen fanns.
En billig bits räcker för det mesta.Och bara för tre skruvar. Ge skruvarna ett par slag med hammaren först. Och du måste vara ganska gammal då bitsen funnits åtminstone sedan början 80 talet.

1 123abc skrev:
Hur många tror du låser och låser upp en fönsterdörr när de går hemifrån eller kommer hem,
Jag gör det så åtminståne en.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi låser alltid våra 4 altandörrar, 2 fönster med lås och 2 ytterdörrar när vi åker hemifrån. Och låser upp när vi kommer hem, enplanshus. Ytterdörrarna är låsta över natten men inte altandörrarna (har inget handtag på utsidan. Vi har hund så ingen kan komma i närheten av huset utan att han ger skall.
Fotografen Fotografen skrev:
Jag gör det så åtminståne en.
Vad bra att de finns dem som gör som det är tänkt men ni är inte speciellt många.
Sedan finns det dem som slarvar med att låsa fönsterdörrarna när de bara ska iväg snabbt med ett jag ska bara...
Vissa låser bara när dem ska vara iväg länge t.ex semestern.
R RoBo skrev:
En billig bits räcker för det mesta.Och bara för tre skruvar. Ge skruvarna ett par slag med hammaren först. Och du måste vara ganska gammal då bitsen funnits åtminstone sedan början 80 talet.
Det största problemet med liknande bits som på bilden är att de är värdelösa och inte fungerar att lossa envägsskruvar med i praktiken, ofta är dem inte bättre än en spårmejsel med ett litet jack i mitten.
Att knacka på skruven får den inte att lossna så du kan skruva ur den utan du måste driva skruven en bit först.
Skruvarna är rätt rundade på baksidan av spåret och dessa bits är med 2st små runda härdade stift som bara vill glida av och får en väldigt lite anläggningsyta att greppa med.
Ett bra bits har 2st skär som har en bred anläggningsyta som har en chans att driva ur skruven.
Om montageplattan är monterad utan att det är förborrat så kan det vara rätt trögt att skruva ur skruvarna, framförallt om det är det längre skruvarna som använts.
De dröjde ganska länge innan det kom bra och fungerande bits men jag använder oftast hammare och skruvmejsel än i dag om skruvarna inte är djupt försänkta, det går fortare än att hämta envägsmejseln om jag inte har den framme.
Visa bilaga 229085
Om jag tittar på bilderna så förstår jag inte varför detta gamla handtaget använts.
Det låsbara handtaget är av en äldre modell avsedd för delad dörr där den kan skruvas fast från mitten (bakifrån) och det är därför den sitter en underläggsbricka/fästplatta för att kunna monteras i denna dörren.
Så långt känns det mest som att man återanvänt de gamla beslagen när de bytt dörr.
Det som jag verkligen reagerar emot är själva handtagsdelen som antagligen lossnat och då har någon tagit ett annat handtag och monterat dit istället för att köpa ett nytt handtag.
Det är inte ens samma ytbehandling på delarna och formen stämmer inte med original.

1 123abc skrev:
Vad bra att de finns dem som gör som det är tänkt men ni är inte speciellt många.
Sedan finns det dem som slarvar med att låsa fönsterdörrarna när de bara ska iväg snabbt med ett jag ska bara...
Vissa låser bara när dem ska vara iväg länge t.ex semestern.

Det största problemet med liknande bits som på bilden är att de är värdelösa och inte fungerar att lossa envägsskruvar med i praktiken, ofta är dem inte bättre än en spårmejsel med ett litet jack i mitten.
Att knacka på skruven får den inte att lossna så du kan skruva ur den utan du måste driva skruven en bit först.
Skruvarna är rätt rundade på baksidan av spåret och dessa bits är med 2st små runda härdade stift som bara vill glida av och får en väldigt lite anläggningsyta att greppa med.
Ett bra bits har 2st skär som har en bred anläggningsyta som har en chans att driva ur skruven.
Om montageplattan är monterad utan att det är förborrat så kan det vara rätt trögt att skruva ur skruvarna, framförallt om det är det längre skruvarna som använts.
De dröjde ganska länge innan det kom bra och fungerande bits men jag använder oftast hammare och skruvmejsel än i dag om skruvarna inte är djupt försänkta, det går fortare än att hämta envägsmejseln om jag inte har den framme.
[bild]
Om jag tittar på bilderna så förstår jag inte varför detta gamla handtaget använts.
Det låsbara handtaget är av en äldre modell avsedd för delad dörr där den kan skruvas fast från mitten (bakifrån) och det är därför den sitter en underläggsbricka/fästplatta för att kunna monteras i denna dörren.
Så långt känns det mest som att man återanvänt de gamla beslagen när de bytt dörr.
Det som jag verkligen reagerar emot är själva handtagsdelen som antagligen lossnat och då har någon tagit ett annat handtag och monterat dit istället för att köpa ett nytt handtag.
Det är inte ens samma ytbehandling på delarna och formen stämmer inte med original.
Det stämmer. Handtaget verkar relativt nytt, förra ägaren limmade fast det...en gång lossnade det och jag tryckte i lim och sen har de suttit. Jag är kluven kring hur jag ska göra.
Det finns inget handtag på andra sidan dörren, bara på insidan!
Hade velat byta ut hela klabbet men vill ju ha något som passar rätt av så att det täcker det gamla hålet osv så att de inte ser fult ut.
Men jag fattar inte riktigt hur jag ska göra med skruvarna, jag ska alltså typ rista fram ett spår i skruvhuvudet för att kunna få i en platt skruvmejsel och skruva ut?

Nej absolut inte så det ska inte ristas eller göras något med skruven alls för att du ska kunna driva ur den.
Jag försöker förklara igen var du ska knacka för att driva ur skruvarna.
Om du tar en vanlig spårskruvmejsel och försöker lossa normalt så glider den bara över 2st "kullar" och rappar över.
Det jag gör när jag knackar loss skruvarna är att jag vrider den platta skruvmejseln på högkant och håller skruvmejseln långt ut mot ytter delen av kullen och så att den följer uppförsbacken på kullen.
Därefter så knackar jag på skruvmejseln med hammaren och följer hela tiden med med mejseln runt så den alltid både ligger efter uppförsbacken samt 90° vinkel mot "linjen" mellan de båda kullarna så kraften alltid driver skruven runt moturs.
Byt "kulle" när det blir obekvämt att driva skruven och du kommer åt bättre på den andra kullen.
Om du testar så börja med att tejpa ordentligt runt om i flera lagen silvertejp eller liknande som skyddar om du slinter vilket lär hända ofta om du är ovan samt inte fått in känslan av hur hårt du ska knacka med hammaren på mejseln.
Jag gillar att använda en spårmejsel men jag vet andra som gillar en körnare bäst vilket jag inte gillar alls, så testa vad som fungerar bäst för dig.
Använd en spårmejsel som du inte är rädd om ifall den skulle bli dålig, min mejsel jag använder är ordentligt nernött efter alla år trotts att det är en med riktigt hög kvalitet.

Jag har nu testat men jag verkar inte ha snitsen. Jag hattar inte varför man gör en sån här urbota dum lösning. Jag förstår att man gör det för att inte tjuven ska kunna montera ner och kätt komma ut men detta tog priset...
Testade att såga i skruven men de hände ingenting, ashårt järn!
Får väl ge upp

Jag tror visst att du har snitsen bara att du förväntar dig att skruven ska komma mer än den gör.
I början kontrollerar man att den rör sig överhuvudtaget (väldigt lite i början, det syns knappt) och om så är fallet så fortsätter du bara.
Om den inte rört sig alls så kontrollera vinklarna och slå lite hårdare.
Tänk på att du får bättre effekt längre ut från centrum an skruvskallen så häll mejseln långt ut nära kanten av skruven.
När du fått ut skruven en bit så du kan få tag om skallen med en polygrip så använder du en polygrip då det borde vara lättare.

I värsta fall brukar det gå om man borrar 2 små hål och använder en Spårringstång, har jag lyckas med några gånger.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
En som lyckades,

[länk]
Det är stor skillnad på att knacka ur en envägsskruv med metriska gängor som oftast går väldigt lätt bara det inte spänner på skruven (lossat) och en envägsskruv för trä.

Funderar på vad jsg kan använda för att skapa ett spår i skruvhuvudet som är stenhårt! Vinkelslipens blad är ju rätt brett..

Detta är löst

O
R Rolle85 skrev:
Detta är löst
Hur då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.