Byggahus.se

Byta Assa balkongcylinder

1. R
    Medlem · vg · 3 354 inlägg

Rolle85

Medlem
    Hade en liknande tråd där jag fick hjälp att byta låskolven eller vad det heter till ytterdörr. Nu undrar jag hur jag kan byta följande lås/handtag. Jag skulle vilja byta till ett handtag utan låskolv och istället ha en sådan där man trycker upp en liten knapp för att kunna vrida runt handtaget. Men när jag tittar på mitt handtag verkar de styra flera låshakar i dörren så de verkar vara ett stort ingrepp, måste man byta hela dörren??
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5331.JPG
    IMG_5332.JPG
    IMG_5336.JPG
    IMG_5337.JPG

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 018 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Du får skruva lös hela middevitten med handtag och cylinder och byta till det du vill ha. Det gäller bara att få lös envägsskruvarna.

Redigerat 17 jul 2017 22:05
  3. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Det finns en specialbits för att lossa dom skruvarna.

4. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 718 inlägg

fahlis

Medlem
    Nej, handtaget är kopplat till spanjoletten som styr låshakarna, Du behöver bara byta handtag.

• Laddar…
  5. R

Rolle85

Medlem
    Okej, men skruvarna ser ut som de är förstörda? Typ som en vanlig skruv som är förstörd på mitten?! Hur lossar jag dessa? Ska man såga i skruven så man får in en platt mejsel?
    Vilket handtag passar tro?

6. R

Rolle85

Medlem
    Jag tar bort hela enheten menar ni? Alltså handtag, lås osv?
    Kan ni länka till ett handtag som skulle passa.
    Tack, ni är bäst

7. Y
    Medlem · Skåne · 6 858 inlägg

Yrrol

Medlem
    Glöm inte att försäkringsbolag kan ha åsikten/krav att det ska vara lås på altandörren. Ifall tjuven tar sig in så ska den ha svårt för ta sig ut. Samma med ytterdörren, låscylinder på insidan - inte låsvred.

Skruvarna är säkerhetsskruvar - menade att bara kunna skruvas fast och inte loss, kan vara jävla meck att få bort utan att borra bort skallarna.
    Sen kan man säkert lyckas trixa dit vanligt handtag ihop med den metallbrickan som troligen täcker tråkigt hål i trät.

dom tre hakarna på sidan är inget problem i sig. spraya dom dock så blir dörren som ny.
    Men handtagen är dom samma oavsett dessa hakar på sidan.
    på baksidan av handtag med eller utan lås så är det bara en fyrkantspinne som går genom dörren.

8. R

Rolle85

Medlem
    Jag tänker mest att om dörren är låst med nyckel och det börjar brinna eller att man behöver fly så har man kanske husnyckeln i jackfickan på nedervåning. Då är man ju helt inlåst o de känns fel, därav tänkte jag att en sån med pigg är bättre?
    Men om jag bara byter själva låscylindern (det är den som inte funkar) så måste jag ändå plocka ner allt antar jag.
    Nån som vet var man kan köpa de där bitset för att skruva upp de udda skruvarna?
    Mvh

9. TeroM
    Renoverare · Täby · 3 272 inlägg

TeroM

Renoverare
  10. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Bits för envägsskruvar. Då blir dom inte förstörda.
    upload_2017-7-18_9-16-19.jpeg

• Laddar…
  11. 1
    Medlem · Stockholm · 3 440 inlägg

123abc

Medlem
    Allt du behöver är en hammare och en spårskruvmejsel eller en körnare.
    Jag knackar ur dessa ofta med en hammare och spårskruvmejsel.
    Specialbitsen som finns (betydligt bättre bits en de som det postats bild på) fungerar inte om skruven är hårt åtdragen utan då måste skruven lossas lite först.
    Borra inte skruven vad du än gör för då sitter de gamla skruvarna i vägen när du ska fästa det nya handtaget och handtagsspärr men montageplatta.
    Om du är ovan att driva ur envägsskruvar så tejpa några lager med silvertejp runt om monteringsplattan så du inte skadar träet runt om ifall du slinter.
    Håll skruvmejseln på högkant i vinkel mot det som finns av skruven eller använd körnare och driv ut dem med en hammare.
    Du måste hela tiden se till att du har rätt vinkel mot skruven samt följa skruven runt.
    Jag har knackat ut väldigt många envägsskruv på detta sätt med en spårskruvmejsel vilket var en av det få metoderna innan specialbitsen fanns.
    När du fått ur skruvarna en bit så kan du vrida skruvskallen med en polygrip.
    Om du gör rätt så går även skruvarna att återanvända men det är inte aktuellt för den ändring du vill åstadkomma.
    Angående att köpa bits som fungerar bra så är dessa väldigt dyra (tror de ligger mellan 800-1100kr och vissa kräver även en mejsel för 1600kr) och om skruvarna sitter hårt och du inte lossat dem först så är risken stor att bitsen går sönder.
    Det finns billigare bits men de är värdelösa, även testat en del från ebay men de var inte speciellt bra.
    Kontrollera även med ditt försäkringsbolag om de har krav på låsning av fönsterdörren.

Produkter för det du vill uppnå.
    Handtagen finns i olika designer men jag postar det vanligaste.
    Handtag fix 83 höger (även om utrymmet finns så hade jag använt ett högersvängt handtag)
    Handtagsspärr 850 barnsäker, det finns även 840 som inte är återfjädrande utan har fasta lägen för öppet/stängt.
    Underläggsbricka fix 4285.

Redigerat 18 jul 2017 12:30
    • Laddar…
  12. Hemmakatten
    Medlem · 12 112 inlägg
    Det enklaste är väl att låta en nyckel sitta i låset när ni är hemma och lägga undan nyckeln när ni är borta. Eller helt enkelt låta dörren vara olåst när ni är hemma, för det var ju på övervåningen dörren är.

• Laddar…
  13. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 904 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Är det samma nyckel som till entrédörren?
    Spelar kanske ingen roll, och cylindern kan ju bytas.
    Men lämna nyckeln i altandörrlåset, så kan ni alltid ta er ut.

PS
    Tvåa på bollen som vanligt :oops:

• Laddar…
  14. 1
    Medlem · Stockholm · 3 440 inlägg

123abc

Medlem
    Angående utrymning så ser jag inte det som något större bekymmer då det finns fönster i dörren samt säkert ett vid sidan av dörren.
    Det finns säkerligen något du kan kasta mot fönstret i nödfall om inte så bör kanske en glashammare införskaffas och placeras på lämpligt ställe, detta fungerar bra om det är härdat glas utan laminering.
    I samtliga nödutrymningsutbildningar jag gått har fönster räknats som utrymningsväg om det inte sitter laminerade specialglas som inte kan krossas, men då bör fönstret inte vara låsbart.

15. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 904 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det verkar inte så kul att halvnaken och i panik kliva ut genom en sönderslagen 3-glasruta med massa vassa glasbitar i och under fönstret/fönsterdörren.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.