Hej,
Jag har köpt ett hus som byggdes 1922 med krypgrund och är väldigt ny med renoveringar. Jag håller på att lägga ett nytt golv och i samma sväng isolera om då det blåste kallt om fötterna. Jag har skopat upp det mesta av allt spån. Nu har jag upptäckt att golvåsar har börjat ruttnat mot grunden. Även stocken som går igenom hela huset (vet inte vad det heter) har börjat ruttna på nedre halvan. Bör jag sätta en ny byggtimmer stock eller ska jag välja något annat? För tillfället ligger den på stenar.
Tacksam för hjälp
Jag har köpt ett hus som byggdes 1922 med krypgrund och är väldigt ny med renoveringar. Jag håller på att lägga ett nytt golv och i samma sväng isolera om då det blåste kallt om fötterna. Jag har skopat upp det mesta av allt spån. Nu har jag upptäckt att golvåsar har börjat ruttnat mot grunden. Även stocken som går igenom hela huset (vet inte vad det heter) har börjat ruttna på nedre halvan. Bör jag sätta en ny byggtimmer stock eller ska jag välja något annat? För tillfället ligger den på stenar.
Tacksam för hjälp
Det viktigaste när du fått bort det läsa organiska från marken är ju att hindra fukten att stigakapillärt i trät.
Förr gjordes det med dubbla lager näver på stenen,sen kom man på att man kunde använda takpapp eller speciellt grundmurspapp.
Jag skulle välja vanligt sågat virke istället för nått "byggtimmer" 2*8" eller hyvlat 45*195mm är en utmärkt dimension för golvbjälklag anser jag, grövre går ju givetvis bra om du har tillgång till det.
Vindtäta med Örnpapp, var noggrann så du inte får nått drag.
Förr gjordes det med dubbla lager näver på stenen,sen kom man på att man kunde använda takpapp eller speciellt grundmurspapp.
Jag skulle välja vanligt sågat virke istället för nått "byggtimmer" 2*8" eller hyvlat 45*195mm är en utmärkt dimension för golvbjälklag anser jag, grövre går ju givetvis bra om du har tillgång till det.
Vindtäta med Örnpapp, var noggrann så du inte får nått drag.
Tack för svaret!
Vad för storlek på golvåsar bör jag ha? Läst någonstans att man bör ha 45*220?
Och en till fråga, vilken tjocklek på isolering? Tänkte använda glasull
Vad för storlek på golvåsar bör jag ha? Läst någonstans att man bör ha 45*220?
Och en till fråga, vilken tjocklek på isolering? Tänkte använda glasull
Eftersom du inte skrivit ut nån spännvidd såvitt jag kan se står jag kvar vid min generella rekomendation 2*8" eller 45*195 om du tänker använda hyvlat virke, till 195mm golvjbälkar passar 195mm isolering, vill du ha tjockare isolering kan du fästa en 50mm falsad xps skiva på tvärs under golvreglarna
Klicka här för att svara