4 348 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Byta armar på terrassmarkis
Vajern har gått av i ena armen på vår terrassmarkis.
Jag har fått en offert för reparation som jag tycker är ganska saftig och undrar om jag ska acceptera den eller börja leta efter en helt ny markis.
Grannen påstår att markisen är 6–8 år gammal. De köpte sin samtidigt med förra ägaren till vårt hus av en pensionerad ”markisexpert”. Det är inga andra fel än vajern vad jag kan se. Väven är inte splitterny, men ...
Jag har hört av mig till ett par återförsäljare om det går att laga men de tycker att den är för gammal, de känner inte igen modellen och det är svårt att hitta reservdelar, det är inte värt besväret osv. Jag har också funderat på att bara byta vajern men jag är inte så teknisk, vet inte var man köper en och tror inte att jag klarar det.
Nu har jag fått tag i en som kan hjälpa mig att byta armarna. Först kom de med ett prisförslag.
2 st vikarm: 300 cm á 3 756 kr/st = 7 512 kr
Startavgift 2 900 kr inkl 1 arbetstimme, därefter 600 kr/tim
Det tycker jag lät helt ok.
Därefter skickade de en man som mätte och så skickade de en offert.
Armar: 310 cm: 8 265 kr
Frontprofil Lunex 620 cm: 2 785 kr
Montagekostnad inkl framkörning: 4 300 kr inkl moms
Totalsumma nya armar, front inkl montagekostnad: 15 350kr ink moms
Är det rimligt?
Jag har fått en offert för reparation som jag tycker är ganska saftig och undrar om jag ska acceptera den eller börja leta efter en helt ny markis.
Grannen påstår att markisen är 6–8 år gammal. De köpte sin samtidigt med förra ägaren till vårt hus av en pensionerad ”markisexpert”. Det är inga andra fel än vajern vad jag kan se. Väven är inte splitterny, men ...
Jag har hört av mig till ett par återförsäljare om det går att laga men de tycker att den är för gammal, de känner inte igen modellen och det är svårt att hitta reservdelar, det är inte värt besväret osv. Jag har också funderat på att bara byta vajern men jag är inte så teknisk, vet inte var man köper en och tror inte att jag klarar det.
Nu har jag fått tag i en som kan hjälpa mig att byta armarna. Först kom de med ett prisförslag.
2 st vikarm: 300 cm á 3 756 kr/st = 7 512 kr
Startavgift 2 900 kr inkl 1 arbetstimme, därefter 600 kr/tim
Det tycker jag lät helt ok.
Därefter skickade de en man som mätte och så skickade de en offert.
Armar: 310 cm: 8 265 kr
Frontprofil Lunex 620 cm: 2 785 kr
Montagekostnad inkl framkörning: 4 300 kr inkl moms
Totalsumma nya armar, front inkl montagekostnad: 15 350kr ink moms
Är det rimligt?
Jag löste det genom att stoppa huvudet i sanden. Har fokuserat på annat, men varje vår blir man ju påmind om att det är dags att ta tag i problemet. Du då?
Klicka här för att svara