start79 skrev:
Vi var och kollade huset igen.

Jag noterade i ett av barnrummen ett uttag (nygjort?) där elementet satt såg ut att vara ett jordat uttag, medan övriga två såg ut att vara ojordade. Är det en varningssignal?

I vardagsrummet satt också en förlängningssladd ut genom väggen till infravärmen utomhus. Detta såg också ut att vara ett jordat uttag. Är det riskabelt att dra el inifrån till utomhus?
Bara för att det sitter ett jordat uttag i rummet är det inget som säger att det är jordat. Någon kan bara köpt ett sådant uttag när det ändå skulle köpas. Som folk tidigare skrivit ska alla uttag jordas i ett rum om ett är jordat. Eluttag som används inne för att mata något utomhus ska vara jordat. Tycker det låter som du bör kolla med en elektriker om vad denne tycker om din situation. Själv renoverar jag rum efter rum och passar då på att byta eluttag samt att dra in nya kablar med skyddsjord till centralen. Så tycker inte du behöver vara så orolig.

W
Kan berätta hur det var för oss. Vi har ett hus byggt 1971 där vi inte gjorde någon elbesiktning vid köp, där fanns det en diazedcentral samt en jordfelsbrytare installerad i en kapsling bredvid. Dock så påpekade besiktningsmannen att några utanpåliggande (2 st, varav ett på vinden )vu'n inte var installerade korrekt, felet som var, var att manteln ej gick in i uttagen. Hur som haver så bytte vi ut nästan allt i boningshuset samt jordade alla uttag.
Vid utbytet uppdagades det även fler fel, bla en tvivelaktig skarvning i centralen, avsaknad av skyddsjord till infravärmare, jordat uttag i rum med ojordade uttag (som förvisso ej var jordat ). Skarvning av fk till elementslinga med " sockerbit " under tröskel, upptryckt , övergipsad söndervriden takdosa under isolering, använt g/g som fasledare på vind. Detta pga en glad hemmapulare.
Nu bytte vi inte ut allt just pga säkerheten utan även få det fräschare.
Ursäkta mitt långa inlägg, men misstänker du att det inte riktigt står rätt till med elen så ta dit en besiktningsman. Petsäkra uttag är nåt jag skulle sätta dit utan tvekan när man har småbarn + en jordfelsbrytare som täcker allt (!) eller ännu bättre, sätt dit fler och sektionera.
Du kan ju även åka till IKEA och köpa "pluggar" till uttagen som ej är petsäkra, så gör du det säkrare snabbt och till en billig peng.
Nu behöver det inte kanske vara så kritiskt för er men ser du saker som ser hemmapulade/tveksamma ut så ta dit någon som kan kolla upp det.

Redigerat av moderator:
W
Nu var ju inte felen hos oss så jättestora ändå och vi hade kunnat gjort ordning det rätt snabbt utan att byta ut allt som vi gjorde.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Jag vidhåller att det inte är någon vits med besiktningen (om du inte får den jättebilligt). Däremot låter det som att det finns en del eljobb att göra. Räkna med kostnaden för att dra om allt i priset för huset och gör det innan ni flyttar in. En besiktning kommer aldrig hitta varenda grej och det kommer alltid finnas en liten gnagande oro kvar om man är lagd åt det hållet. En komplett renovering däremot där man drar om varenda tråd kommer inte missa de där sockerbitarna under tröskeln.

I vårt hus var det en hel del hempulat/korkat. Jag visste om en del men inte allt. Bland annat fanns en handdukstork i badrummet som var inkopplad med korrekt kabel. Allt såg bra ut i dosan i badrummet (vilket iofs borde varit en varningssignal) men jordkabeln var sedan inte inkopplad utan hängde löst i matande dosa. Samma sak hade man gjort med utebelysningen som var kopplad med en ojordad stickpropp i vardagsrummet.

W
Å andra sidan kan man ju få en hint om att det inte står rätt till eller att det kanske gör det med några få mindre undantag. En elbesiktning är ju ganska så liten kostnad mot ett husköp, eventuellt så kanske säljaren går med påfart dela kostnaden med tryggheten om att huset är elbesiktat om köparen skulle dra sig ur. Annars så blir TS glad om han/hon köper huset och vet om det är fel eller ej och eventuellt kanske pruta på priset om det kräver en större utgift.
Själv så skulle jag, om jag ej hade kunskapen tagit med mig någon bekant som är duktig och bett han/hon ställa rätt frågor, en del saker går ju att se med blotta ögat utan att öppna upp uttag eller kapslingar.
Men det är ju olika från person till person vad man prioriterar och vad man anser sig är värt att lägga pengar på. :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
W
Till ts, be att få se dokumentationen för golvvärmeinstallationen där ska det stå med uppmätta värden på resistansen samt ett namn på företaget som installerade den.
Fråga även när det installerades.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
W
Ber om ursäkt för att det blev lite offtopic inlägg, men som svar på kostnad så hamnade priset för oss nånstans runt 60-70000har jag för mig innan rot, enplanshus på 130 m2 det skiljer sig ju iofs från hus till hus.

Det där med jordat uttag vid elementet, kan ha en lite egen historia.

Det är ju som sagt så att alla uttag i ett rum skall vara jordade eller ojordade. Det bygger på två olika system för skydd. Förr när man utförde ojordade installationer, så var teorin att man uppnår säkerhet genom att inte ha något jordat i rummet. Dvs. OM det blir ett isolationsfel på en apparat så är det fortfarande ofarligt att röra vid den apparaten, så länge man inte kommer åt något jordat med någon annan del av kroppen.

Teorin var alltså att inget i rummet är jordat, då är det OK med ojordade uttag.

Man såg mellan fingrarna med att det i de flesta rum fanns en vattenradiator, som i allra högsta grad var jordad. Sedan när vattenradiatorer blev elradiatorer, så krävde många tillverkare av elradiatorer att deras produkt ovilkorligen skulle installeras jordat. Det beror i sin tur på att äldre elradiatorer (och en del nya också) har brister i isoleringen, så det uppstår krypströmmar, radiatorn är strömförande utan att det är något egentligt fel på den. Fortfarande ingen fara så länge den är jordad, jordledningen leder bort "felströmmen", men skulle radiatorn installeras ojordat så kittlar det i fingrarna om man rör vid den.

Även nu såg man mellan fingrarna med blandning, under perioder på 70 talet så jordades alla radiatorer även i ojordade rum. Detta var ett grovt regelbrott mot de säkerhetsregler som gällde, men "alla" gjorde det. Troligen med motiveringen att man hade ju jordade vattenradiatorer tidigare, så detta var inte värre.

Så det där jordade uttaget vid elementet kan vara inkopplat på matningen till elementet (nu antar jag elradiator?).

Om jag skulle köpa ett hus med någon enstaka blandning, vanligt att man jordat allt utom lamputtag, felaktigt utförande. Så skulle jag inte ligga sömnlös över det, och det är inte det första jag skulle åtgärda i huset. Men det skulle helt klart in i 5 årsplanen. Jordfelsbrytare däremot skulle in i ettårsplanen, och med småbarn i huset, så skulle den in före inflyttning. Det är alltså inte så att ett hus med något enstaka fel av den här typen är akut farligt, det skall fortfarande till en rejäl portion otur och sammanträffanden för att ett vanligt rum med blandade uttag skall orsaka en olycka. och man kan ytterligare minska sannolikheten för en olycka om man är medveten, och undviker att använda det enda jordade uttaget annat än för prylar som är dubbelisolerade (platt Euro kontakt).

Däremot i våtrum får det inte finnas några avsteg från regler, där har man en miljö som ökar sannolikheten för en farlig olycka kraftigt. En stöt som du drabbas av i vardagsrummet överlever de flesta, det är obehagligt men oftast klarar man sig.

En stöt av samma typ när du just kommit ut ur duschen och fått din hud genomdränkt med vatten, och du står i en pöl med vatten på golvet, så överlever du bara om du har en makalös tur. Din blöta hud släpper igenom typ 10ggr mer ström än torr hud. Och vatten på utsidan av huden ökar ytan som ström kan passera på med en faktor 10 eller mer. Detta gäller då både händerna där du troligen får in strömmen vid en olycka, och fötterna i vattenpölen på golvet, där strömmen går ut. Så en strömgenomgång i ett badrum ger lätt 200 - 500 ggr starkare ström än exakt samma olycka när du är torr i ett torrt utrymme. I badrummet får det inte finnas några säkerhetsbrister.

Exakt sådär ser det ut i mitt hus. Inga jordade uttag blandat med ojordat, men däremot jordade elradiatorer i rum med ojordade uttag. Antar att det är bäst att bara isolera de ledarna med wago eller något och skruva på ett doslock (skruv eftersom dosorna är i barnhöjd) nu när elradiatorerna ska bort?

(Elcentraler är bytta och JFB finns på allt)

Redigerat:
Du har helt rätt i det.

Man kan också tänka sig dra ur de trådarna i delen som inte kommer användas, om det är ett eget system för värmen. Och givetvis bryta strömmen om man låter det ligga kvar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jordfelsbrytare är som sagt prio ett, och har man en sådan behöver man inte ligga sömnlös. Har man blandat med jordade och ojordade uttag i ett rum så minskar jordfelsbrytaren risken för elskador enormt mycket. Om du lägger ena handen på en fastråd och den andra på en jordad elradiator så får du ström genom kroppen, men en jordfelsbrytare upptäcker detta fel och bryter strömmen efter inom 25 millisekunder. Det är fortfarande inte bra, men man största säkerhet så överlever man.

Jag håller inte med här. En JFB är inget "plåster" för felaktiga och bristfälliga installationer. Åtgärda de allvarliga felen först, i detta fall byt uttagen. Ingen vill utsätta sig för att lösa en JFB!! Den är till för att skydda mot oförutsedda fel. Så prio 1 är nödvändigt underhåll, prio 2 är JFB.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Man kan också tänka sig dra ur de trådarna i delen som inte kommer användas, om det är ett eget system för värmen. Och givetvis bryta strömmen om man låter det ligga kvar.
Jo, varje radiator går på egen säkring tror jag så strömmen ska förstås brytas. Jag tycker dock att det vore lite synd att ta bort ledarna ifall man vill jorda allt i rummet senare (men då kanske man vill dra om dem ändå - ålder okänd på dem)

W
Du kan ju låta ledarna logga kvar men du kopplar ur dem ur centralen, som gk100 menar. Då kan du ju senare sen låta en elektriker mäta upp dem och göra en besiktning på dem om det är något att spara eller om man ska tråda om. Ligger dem kvar så kan du ju använda dem som dragtråd sen.
Sen kostar ju inte omtrådning av just elen till de element du har sådär hiskeligt mycket, om man nu inte skulle stöta på patrull å ha extremt mycket otur. :)

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.