1 984 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Byggyta utökas om man har företag?
Hej
Jag är på gång att bygga ett hus men de kommuner som jag vill bo i har rätt strikta regler för boytan.
Men fråga är om man nu som jag har ett AB har möjlighet att skriva företaget på samma adress då jag jobbar hemma rätt ofta.
Och har man rätt att utöka byggytan då del av huset används som företag?
Idag säger detaljplanen att man får bygga enplanshus Max 160 kvm eller två plan 100 kvm byggyta.
Jag anser att jag behöver ca 220 kvm om det är enplanshus och ca 140kvm om det är tvåplanshus.
Någon som vet vad gäller här eller som kanske gått igenom liknande process?
Mvh Peter
Jag är på gång att bygga ett hus men de kommuner som jag vill bo i har rätt strikta regler för boytan.
Men fråga är om man nu som jag har ett AB har möjlighet att skriva företaget på samma adress då jag jobbar hemma rätt ofta.
Och har man rätt att utöka byggytan då del av huset används som företag?
Idag säger detaljplanen att man får bygga enplanshus Max 160 kvm eller två plan 100 kvm byggyta.
Jag anser att jag behöver ca 220 kvm om det är enplanshus och ca 140kvm om det är tvåplanshus.
Någon som vet vad gäller här eller som kanske gått igenom liknande process?
Mvh Peter
Jo boyta men jag undrar om byggyta.
Enplanshus är Max 160 kvm Byggyta och 100 kvm byggyta för två plans. Men det anser jag är för lite.
Enplanshus är Max 160 kvm Byggyta och 100 kvm byggyta för två plans. Men det anser jag är för lite.
Jag antar att detaljplanen reglerar byggrätt i byggnadsarea. Mest area får du för ett tvåvåningshus, dvs 200 kvm. Sen kanske du kan göra en attefallstillbyggnad och tillskapa ytterligare 15 kvm. Vem som äger fastigheten påverkar inte byggrätten.
Tja för att man har en verksamhet där och den kräver yta.
Säg att du är frisör. Eller massör så kräver det yta. Och man kanske inte sitter och äter i en frisörstol? Eller sover på en massagebänk?
Säg att du är frisör. Eller massör så kräver det yta. Och man kanske inte sitter och äter i en frisörstol? Eller sover på en massagebänk?
Nej.
Du skriver att ”de kommuner jag vill bo i” har begränsad byggrätt. Har du ingen specifik fastighet i åtanke utan letar?
Detaljplanebestämmelserna varierar från område till område och väljer du fastighet utanför planlagt område är det oftast friare. Du kan inte hitta en fastighet med generösare bestämmelser?
Du skriver att ”de kommuner jag vill bo i” har begränsad byggrätt. Har du ingen specifik fastighet i åtanke utan letar?
Detaljplanebestämmelserna varierar från område till område och väljer du fastighet utanför planlagt område är det oftast friare. Du kan inte hitta en fastighet med generösare bestämmelser?
Jag har en specifik fastighet i ett område men detaljplanen är extremt hårt reglerad.
Absurt kan jag tycka då det finns mycket stora hus i samma område men de är några år. Tydligen har många om inte alla kommuner i Sth området blivit extremister och ruckar inte på något enligt arkitekter och byggare...
visst kan man söka sig u
Långt ut i orten men då blir ju kommunikationer därefter...
Absurt kan jag tycka då det finns mycket stora hus i samma område men de är några år. Tydligen har många om inte alla kommuner i Sth området blivit extremister och ruckar inte på något enligt arkitekter och byggare...
visst kan man söka sig u
Långt ut i orten men då blir ju kommunikationer därefter...
M MetteKson skrev:Nej.
Du skriver att ”de kommuner jag vill bo i” har begränsad byggrätt. Har du ingen specifik fastighet i åtanke utan letar?
Detaljplanebestämmelserna varierar från område till område och väljer du fastighet utanför planlagt område är det oftast friare. Du kan inte hitta en fastighet med generösare bestämmelser?
Kommunen har blivit extremister eftersom husbyggare tar sig för stora friheter annars....Pjotr Carl skrev:
Jag har en specifik fastighet i ett område men detaljplanen är extremt hårt reglerad.
Absurt kan jag tycka då det finns mycket stora hus i samma område men de är några år. Tydligen har många om inte alla kommuner i Sth området blivit extremister och ruckar inte på något enligt arkitekter och byggare...
visst kan man söka sig u
Långt ut i orten men då blir ju kommunikationer därefter...
De stora husen i området, när uppfördes de? Innan 2011? Då kom en ny plan- och bygglag och möjligheten till avvikelse från DP stramades åt. Är det en ny eller gammal detaljplan?
Smäll upp ett attefallshus på 30m2 och en friggebod på 15m2 nära varandra så har du bra kontorsytor. De flesta detaljplaner ligger på runt 200-250 BOA + 15m2 för attefallstillbyggnad. Detta är landet mellanmjölk, kom inte och tro att du är något ;=)
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
En kommun får inte ge mer än mindre avsteg från detaljplan. Det är inte valfritt, det är ett lagbrott från kommunens sida om de avviker för mycket från DP och det du pratar om är en sådan orimligt stor avvikelse.Pjotr Carl skrev:
Jag har en specifik fastighet i ett område men detaljplanen är extremt hårt reglerad.
Absurt kan jag tycka då det finns mycket stora hus i samma område men de är några år. Tydligen har många om inte alla kommuner i Sth området blivit extremister och ruckar inte på något enligt arkitekter och byggare...
visst kan man söka sig u
Långt ut i orten men då blir ju kommunikationer därefter...
Sen är det ofta restriktioner på vilka verksamheter du får ha i ett vanligt bostadshus /område så det blir ju inte lättare för dig pga det.
Min uppfattning är denna:Pjotr Carl skrev:
Jag har en specifik fastighet i ett område men detaljplanen är extremt hårt reglerad.
Absurt kan jag tycka då det finns mycket stora hus i samma område men de är några år. Tydligen har många om inte alla kommuner i Sth området blivit extremister och ruckar inte på något enligt arkitekter och byggare...
visst kan man söka sig u
Långt ut i orten men då blir ju kommunikationer därefter...
- Jämfört med tidigare så tolkas detaljplaner i förhållandet planbestämmelser och mindre avvikelser hårt ja. Men det beror inte på att kommunerna blivit extremister utan på ändrad lagstiftning och praxis.
- I och med attefallsreglerna så är det extremt vanligt att detaljplaner för villaområden blir något helt annat än vad detaljplanen avsåg. Jämfört med vad detaljplanen syftade till att medge så söks det bygglov (av byggbolag) för något helt annat. Man köper upp tre villatomter, ställer dit parhus med attefall och så har man en brf på 9 hushåll. Funkar i ett enskilt fall men får stora negativa konsekvenser när det görs i så stor utsträckning som nu. Jag har varit med om att en detaljplan togs fram för 60 friliggande villor och när den sen genomfördes några år efter att planen var klar står där 130 bostäder, och det är inget unikt. Behovet av va, el, , parkeringsplatser, dagvattenhantering, förskoleplatser, lekplatser med mera med mera blir något helt annat än vad detaljplanen tog höjd för. Det får dels konsekvenser för de i området. Och grannarna intill är som ni säkert kan gissa inte jätteglada...
Detta har i sin tur lett till att kommuner nu när nya detaljplaner tas fram och man vet spelreglerna från början, försöker i så stor utsträckning som möjligt anpassa planerna så att det inte är möjligt att bygga något helt annat än vad detaljplanen syftade till, exempelvis genom minskad flexibilitet och minskade byggareor. Det tror jag säkert uppfattas av arkitekter och byggare som att kommunerna blivit extremister. Skillnaden mellan de planer som togs fram precis innan attefallsreglerna och som dessa regler sen kunde avändas påkan vara stor. Om inte annat är det ju trist att inte längre kunna sälja tre gånger mer än det man betalade planavgift för
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
