Då det fanns intresse av att veta hur grinden jag byggt till källartrappen är byggd så tänkte jag lägga upp hela bygget istället. @Epan81

@Daniel_N Jag är inte riktig säker på att detta räknas som en möbel, om inte får du gärna flytta tråden.

Då trappen inte medgav att köpa en färdig lösning fick jag bygga själv. Designen gjordes på dator lite för att känna av dimensioner mm.
Sedan var det bara att skrida till verket, material inköptes från Sliparebacken och kapades, klövs och hyvlades hos en vän. Har skulle man säkert kunna använda färdigt virke av lämplig dimension istället.
Obehandlade träplankor och ett kortare trästycke upplagda på ett arbetsbord i förberedelse för bygget av en grind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att nyttja vännens dominomaskin för att sammanfoga ramen, samt pelarborr för att borra hålen till rören. Sammanfogningen kan göras med andra metoder om man inte har tillgång till en dominomaskin. Rören är från IKEAs Tjusig samt Galant. När jag kom hem torrpassade jag det hela:
Hembyggd trappgrind i trä med metallspjälor vid en källartrappa, torrpassad före montering.
Skapa konto

Sedan använde jag en enklare fräsrigg för att fasa kanterna.
Hantverksprocess med trästycke fastklämt på arbetsbänk vid borrning eller fräsning.
Skapa konto

Hyvlade träblock med uthålda hål för sammanfogning i byggprojekt, med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Passade på att borra på fel sida så det fick man laga.

Trädelar med ett borrat hål på en arbetsbänk under tillverkning av en anpassad grind.
Skapa konto

Träplanka med borrat hål och felborrning vid sidan, på en arbetsbänk med borrverktyg och spån.
Skapa konto

Fixa med gångjärn, dessa från Biltema
Träreglar på en arbetsbänk med ett monterat dörrgångjärn, verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto

Såhär i efterhand tål de tydligen inte att två större barn hänger i grinden :thinking:
Närbild av handgjord grind med gångjärn monterat mellan två vita trästycken.
Skapa konto

Torrpassning igen, och infästning i väggar gjordes (Skruvstift resp mollyplugg).
Fick göra kilar för att kolla fri från sockeln till vänster och anpassa för ojämn vägg.
Trägrind byggd och monterad vid källartrappan för barnsäkerhet, ofärgad och öppen.
Skapa konto

Sedan var det bara att måla:
Handgjord grind med träram och metallrör, under måleriarbete i en verkstad.
Skapa konto

Och montera, den vänstra sidan sitter med dubbelhäftande tejp i framkant.
Egenbyggd säkerhetsgrind monterad vid källartrappa, vit med horisontella spjälor.
Skapa konto

Var färdig lagom till "den lille terroristen" (tm) borjade klättra på saker:
Hembyggd säkerhetsgrind i trä vid källartrappa med barn som tittar igenom.
Skapa konto

Här skymtas också boxlåset som används, låsblecket är gjort av en bit från Galant-hyllan som rören togs från.
Såhär i efterhand skulle jag hade en vinkel på låsblecket så att grinden inte kan gå inåt i trappan.

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Snyggt.
Lite trist med biltemas gångjärn, men jag kan meddela dig att innan du hinner blinka så är barnen så stora att du inte längre behöver grinden. Det går overkligt snabbt

Så är det ju, "den lille terroristen" är ju snart 2.5 :surprised:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.