Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Då det fanns intresse av att veta hur grinden jag byggt till källartrappen är byggd så tänkte jag lägga upp hela bygget istället. @Epan81
@Daniel_N Jag är inte riktig säker på att detta räknas som en möbel, om inte får du gärna flytta tråden.
Då trappen inte medgav att köpa en färdig lösning fick jag bygga själv. Designen gjordes på dator lite för att känna av dimensioner mm.
Sedan var det bara att skrida till verket, material inköptes från Sliparebacken och kapades, klövs och hyvlades hos en vän. Har skulle man säkert kunna använda färdigt virke av lämplig dimension istället.
Passade på att nyttja vännens dominomaskin för att sammanfoga ramen, samt pelarborr för att borra hålen till rören. Sammanfogningen kan göras med andra metoder om man inte har tillgång till en dominomaskin. Rören är från IKEAs Tjusig samt Galant. När jag kom hem torrpassade jag det hela:
Sedan använde jag en enklare fräsrigg för att fasa kanterna.
Passade på att borra på fel sida så det fick man laga.
Fixa med gångjärn, dessa från Biltema
Såhär i efterhand tål de tydligen inte att två större barn hänger i grinden
Torrpassning igen, och infästning i väggar gjordes (Skruvstift resp mollyplugg).
Fick göra kilar för att kolla fri från sockeln till vänster och anpassa för ojämn vägg.
Sedan var det bara att måla:
Och montera, den vänstra sidan sitter med dubbelhäftande tejp i framkant.
Var färdig lagom till "den lille terroristen" (tm) borjade klättra på saker:
Här skymtas också boxlåset som används, låsblecket är gjort av en bit från Galant-hyllan som rören togs från.
Såhär i efterhand skulle jag hade en vinkel på låsblecket så att grinden inte kan gå inåt i trappan.
@Daniel_N Jag är inte riktig säker på att detta räknas som en möbel, om inte får du gärna flytta tråden.
Då trappen inte medgav att köpa en färdig lösning fick jag bygga själv. Designen gjordes på dator lite för att känna av dimensioner mm.
Sedan var det bara att skrida till verket, material inköptes från Sliparebacken och kapades, klövs och hyvlades hos en vän. Har skulle man säkert kunna använda färdigt virke av lämplig dimension istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passade på att nyttja vännens dominomaskin för att sammanfoga ramen, samt pelarborr för att borra hålen till rören. Sammanfogningen kan göras med andra metoder om man inte har tillgång till en dominomaskin. Rören är från IKEAs Tjusig samt Galant. När jag kom hem torrpassade jag det hela:
Logga in
Skapa konto
Sedan använde jag en enklare fräsrigg för att fasa kanterna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Passade på att borra på fel sida så det fick man laga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fixa med gångjärn, dessa från Biltema
Logga in
Skapa konto
Såhär i efterhand tål de tydligen inte att två större barn hänger i grinden
Logga in
Skapa konto
Torrpassning igen, och infästning i väggar gjordes (Skruvstift resp mollyplugg).
Fick göra kilar för att kolla fri från sockeln till vänster och anpassa för ojämn vägg.
Logga in
Skapa konto
Sedan var det bara att måla:
Logga in
Skapa konto
Och montera, den vänstra sidan sitter med dubbelhäftande tejp i framkant.
Logga in
Skapa konto
Var färdig lagom till "den lille terroristen" (tm) borjade klättra på saker:
Logga in
Skapa konto
Här skymtas också boxlåset som används, låsblecket är gjort av en bit från Galant-hyllan som rören togs från.
Såhär i efterhand skulle jag hade en vinkel på låsblecket så att grinden inte kan gå inåt i trappan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Så är det ju, "den lille terroristen" är ju snart 2.5 
Klicka här för att svara