Vem kan detta?
Söker erfarenhet av isolering/kondens för själva anslutningen och genomföringen till FTX. Självklart ska rören från aggregatet kondensisoleras - men hur göra till, i och efter den 400mm tjocka betongväggen?
Mer info:
Inget kombidon - fria rör ut.
Fogskum?
Mura igen väggen?
Mötet mellan kondenshöljet och väggen, tejpa - eller dra in i vägg?
Söker erfarenhet av isolering/kondens för själva anslutningen och genomföringen till FTX. Självklart ska rören från aggregatet kondensisoleras - men hur göra till, i och efter den 400mm tjocka betongväggen?
Mer info:
Inget kombidon - fria rör ut.
Fogskum?
Mura igen väggen?
Mötet mellan kondenshöljet och väggen, tejpa - eller dra in i vägg?
Är det uteluft (tilluft) och avluft (frånluft) intill varandra samt nästan ända nere vid marken?
Det är för tajt mellan rören, det går inte att få dit rätt typ av isolering runt kanalerna.
Inomhus så ska både uteluftkanalen och avluftkanalen ha ångspärr utanpå isoleringen, ofta aluminiumfolie som tejpas med aluminiumtejp.
Tilluftskanaler & frånluftskanaler som går i ”kalla” utrymmen får kondens utanpå kanalerna men innanför isoleringen.
Det är för tajt mellan rören, det går inte att få dit rätt typ av isolering runt kanalerna.
Inomhus så ska både uteluftkanalen och avluftkanalen ha ångspärr utanpå isoleringen, ofta aluminiumfolie som tejpas med aluminiumtejp.
Tilluftskanaler & frånluftskanaler som går i ”kalla” utrymmen får kondens utanpå kanalerna men innanför isoleringen.
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Tack för era svar.
Låt mig förtydliga att frågan rör själva genomföringen och de 400mm där rören går från insida till utsida. På insidan blir det 30mm kondensisolering hela vägen till FTX aggregatet - japp! På utsidan blir det inget sådant - utan nakna rör/Kinahatt.
Men hur/var/tätt/etc ska denna övergång ske (kondensissolering till nakna rör på utsidan) och hur fylls hålet igen?
Låt mig förtydliga att frågan rör själva genomföringen och de 400mm där rören går från insida till utsida. På insidan blir det 30mm kondensisolering hela vägen till FTX aggregatet - japp! På utsidan blir det inget sådant - utan nakna rör/Kinahatt.
Men hur/var/tätt/etc ska denna övergång ske (kondensissolering till nakna rör på utsidan) och hur fylls hålet igen?
Tack för ditt svar och frågor!useless skrev:
Utsida:
På utsidan tänkte jag mura igen "fyrkanten" 50-100mm. Men inte hela vägen ut till gråa vägg, ca 20-30mm innanför - ingen plåt eller kombidon (för nära marken - det blir en "snorkel" tror jag). Som extra regnskydd (slagregn på fasad etc) tänkte jag slitsa in en horisontell plåtlist där grönt möter grått. Mellan puts och naket spirorör tänkte jag slitsa och lägga lämplig tätfog för att maximera en tät genomföring. Huset är 400mm tegel med 400mm betonggrund - där hålet är i det senare..
Insida:
Aluminiumklädd kondensskydd från FTX och till aktuell fråga. Det är "strumpa" av typen mineralullsmatta med ytterhölje av aluminiumfilm. Tänkte mura upp även här och putsa... men kondensfrågan i mötet mellan kondensskydd och "400 mm vägg"?)
Genföring 400mm betongmur - hur ska utsida möta insida?
Dra kondensskyddet in i väggen? Putsa emot? Hur långt?
Tacksam för tips...
useless skrev:
För uteluft (vänster) tänkte jag trycka på en av dessa på 200 röret. Att så göra 50mm från marken är... spännande... men måste väl funka!
För inluft blir det en snorkel eller "KinaHatt". Kommer inte på något bättre.
BBR i all ära - men jag värderar komfort samt snygga installationer som bibehåller 30-talskänslan i så hög grad som möjligt, dvs oftast osynligt. I alla fall när vi pratar "nya" prylar som FTX.
För inluft blir det en snorkel eller "KinaHatt". Kommer inte på något bättre.
BBR i all ära - men jag värderar komfort samt snygga installationer som bibehåller 30-talskänslan i så hög grad som möjligt, dvs oftast osynligt. I alla fall när vi pratar "nya" prylar som FTX.
Nu är det kondensisolerat rakt igenom, känns bra. ALU-tejpat nästan hela vägen ut. Min plan nu blir att:
mura igen från utsidan ca 30-50mm samt då även putsa upp en snygg utsida innan fria don för "in/ut-luft" ansluts (rakt utblås samt "snorkel" alternativt Kinahat för intag)
Hur/om jag ska fylla igen utrymmet i själva väggen vet jag inte?
Inte heller hur insidan löses?
Tips tas gärna emot - för snart kommer aggregatet och systemstart efter det, spännande! (Typ bara denna del kvar att fundera på...)
mura igen från utsidan ca 30-50mm samt då även putsa upp en snygg utsida innan fria don för "in/ut-luft" ansluts (rakt utblås samt "snorkel" alternativt Kinahat för intag)
Hur/om jag ska fylla igen utrymmet i själva väggen vet jag inte?
Inte heller hur insidan löses?
Tips tas gärna emot - för snart kommer aggregatet och systemstart efter det, spännande! (Typ bara denna del kvar att fundera på...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då blev det så...useless skrev:
Pulade in mineralull i kanterna - slängt på murbruk i 3 omgångar från utsidan. Men vad ska det vara ytterst för bruk, någon som vet det? Övrig mur har en hård yttre skickt?
Ventilations-funderingar:
1 Tror ni på Kinahatt eller "Snorkel" för uteluft? Är lite nära mark...
2 Putsfasad - finns det risk att någon lösning skapar fukt på fasaden - och då putssläpp över tid?
3 Rensning - antar att gallren på utekanalerna behöver vara demonterbart från utsidan? Rensning?
4 Andra tips?
FTX-aggregerat står på tur, spännande!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjuder på lite resultatbilder till er som bidragit och kommande hemmapulare:
Utsida med en egen lösning för "kombidon", ytputs återstår. Kanske regelvidrigt lågt placerat pga förutsättningarna - men lär fungera utmärkt tänker jag. Jag tänker att vi varken kommer uppleva, få problem av eller ha intresse av att mäta en ev kortslutning... ?
Insida där "vägg-genomföringen" på ca 400mm blev instoppad gullfiber (tack för tips) samt murbruk på in/utsida.
Kvar blir att fixa isolering på anslutnings-muffen till FTX (se bild nedan, frost) - inget större problem just nu (extremt tort inomhus) men framöver.
Inte valt lösning för att kondensskydda muffarna - eller listat ut vilka av de fyra som så faktiskt behöver i uppvärmd källare - men tänkte så göra på alla fyra ändå. Men hur kondens isolerar ni dessa korta övergångar?
Och som alltid uppskattas åsikter, frågor, tips och trix!
E
Utsida med en egen lösning för "kombidon", ytputs återstår. Kanske regelvidrigt lågt placerat pga förutsättningarna - men lär fungera utmärkt tänker jag. Jag tänker att vi varken kommer uppleva, få problem av eller ha intresse av att mäta en ev kortslutning... ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida där "vägg-genomföringen" på ca 400mm blev instoppad gullfiber (tack för tips) samt murbruk på in/utsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvar blir att fixa isolering på anslutnings-muffen till FTX (se bild nedan, frost) - inget större problem just nu (extremt tort inomhus) men framöver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte valt lösning för att kondensskydda muffarna - eller listat ut vilka av de fyra som så faktiskt behöver i uppvärmd källare - men tänkte så göra på alla fyra ändå. Men hur kondens isolerar ni dessa korta övergångar?
Och som alltid uppskattas åsikter, frågor, tips och trix!
E
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



