Keiller Keiller skrev:
"Tar sig friheter"? Grannen med elbilen har gjort en parkering på sin egen tomt och ordnat laddmöjlighet. Det anser åtminstone jag vara en frihet som ingår när man äger sin fastighet, ingen frihet man "tar sig".
Problemet är såklart inte själva parkeringen. Att göra dumma grejer på sin tomt är väl ok.

Problemet är att personen kör bilen på vägar endast avsedda för avlastning (ev post). De fungerar som gångvägar breda nog att köra på några gånger om året. Att närmast dagligen köra bil där barn leker och utrymmet är trångt är idioti.

Vet man inte hur denna vanliga typ av bostadsområde fungerar tycker jag man borde se sig om mer och dessförinnan inse sina begränsningar. Har man bott hela sitt liv i villa på landet och aldrig hälsat på i områdestypen är det dumt att ha åsikter.

• Gilla
  • Haha
Parkeringsvakten och 3 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Problemet är såklart inte själva parkeringen. Att göra dumma grejer på sin tomt är väl ok.

Problemet är att personen kör bilen på vägar endast avsedda för avlastning (ev post). De fungerar som gångvägar breda nog att köra på några gånger om året. Att närmast dagligen köra bil där barn leker och utrymmet är trångt är idioti.

Vet man inte hur denna vanliga typ av bostadsområde fungerar tycker jag man borde se sig om mer och dessförinnan inse sina begränsningar. Har man bott hela sitt liv i villa på landet och aldrig hälsat på i områdestypen är det dumt att ha åsikter.
Och då kommer vi tillbaka till mitt råd till TS jag kom med tidigare i tråden. Att "om TS vill ha ett bilfritt radhusområde bör hon engagera sig i det på allvar. T.ex att motionera på samfällighetens årsmöte om att det ordnas fram laddstolpar på den gemensamma parkeringen, en samlingsplats för postlådor, kanske en bom och annat som effektivt minskar biltrafiken inne på området."

Jag håller för övrigt inte med dig om att "det är dumt att ha åsikter". Tvärtom, jag låter även dig ha en åsikt utan att avfärda den.

• Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
L Lekmanna skrev:
Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.

Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.

Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.

Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Ge istället föreningen i uppdrag att fixa laddplatser på den befintliga parkeringen. Fler och fler köper elbil och de måste ju kunna ladda sina bilar någonstans. Blomlådor tror jag inte löser problemet, snarare skapar det osämja mellan er grannar.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Eksingras skrev:
Ge istället föreningen i uppdrag att fixa laddplatser på den befintliga parkeringen. Fler och fler köper elbil och de måste ju kunna ladda sina bilar någonstans. Blomlådor tror jag inte löser problemet, snarare skapar det osämja mellan er grannar.
Det är nog inte så mycket föreningens sak som att det är de fastighetsägare som vill ha laddmöjlighet som ska dra det lasset. Här kan de intresserade lämna in en ansökan om att bilda eller ändra en befintlig gemensamhetsanläggning hos Lantmäteriet, kan ske redan på måndag:

https://www.lantmateriet.se/sv/fast...anlaggningar/bilda-en-gemensamhetsanlaggning/

• Gilla
Mayweed och 1 till
  • Laddar…
L Lekmanna skrev:
Hej. Kollade precis detaljplanen och tyvärr är det inte reglerat där.

Skyddsbestämmelser ska jag kolla upp. Tack för tipset.

Vi vill somsagt inte ha osämja i området, blir inte så trevligt.
Med en granne som du blir det svårt att undvika osämja i området.
Skulle du trots allt få igenom din vilja i detta ärende, kommer du med stor sannolikhet hitta något annat att skapa osämja kring.

• Gilla
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Att "om TS vill ha ett bilfritt radhusområde
Områdestypen har en bra lösning som har väldigt lite trafik utan benhårda krångliga hinder i vardagslivet. Det har oftast fungerat bra i 50 år, såklart inte helt utan friktion.

Ett helt bilfritt område skapar massa praktiska problem även om en bom nog skulle funka beroende på post, brandförsvar etc.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Områdestypen har en bra lösning som har väldigt lite trafik utan benhårda krångliga hinder i vardagslivet. Det har oftast fungerat bra i 50 år, såklart inte helt utan friktion.

Ett helt bilfritt område skapar massa praktiska problem även om en bom nog skulle funka beroende på post, brandförsvar etc.
Precis, var pragmatisk och acceptera lite biltrafik. Miljön är ju ändå utformad så att hastigheterna aldrig kan bli höga och att bilarna är där på de gåendes och barnens villkor. Dessutom bra för barnen att lära sig hantera trafik under säkra förhållande.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Det har oftast fungerat bra i 50 år,
På 1970-talet hade man kollektiv och folkhem. Det fungerar inte riktigt så längre.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog inte så mycket föreningens sak som att det är de fastighetsägare som vill ha laddmöjlighet som ska dra det lasset.
Ja, det är ju det absolut bästa att de som vill ha laddplatser när sådana saknas tar tag i det med styrelsen för samfälligheten. Fast vi vet ju inte om elbilsgrannen i det berörda området försökt med det redan. Fick han avslag så är det fullt förståeligt om han anordnade laddplatsen i egen regi på sin egen tomt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
En annan aspekt är att elen på offentlig laddstation kanske kostar 3 SEK/kWh medan den hemma kanske kostar 1 SEK/kWh. Då blir laddare på den gemensamma parkeringen inte så intressant.

Skulle vara intressant att veta om laddningsmarodören har solpaneler ;)

Redigerat:
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
Keiller Keiller skrev:
Ja, det är ju det absolut bästa att de som vill ha laddplatser när sådana saknas tar tag i det med styrelsen för samfälligheten. Fast vi vet ju inte om elbilsgrannen i det berörda området försökt med det redan. Fick han avslag så är det fullt förståeligt om han anordnade laddplatsen i egen regi på sin egen tomt.
Den befintliga samfällighetsföreningens styrelse behöver inte belastas med detta. Utan de fastighetsägare i området för vilka laddning är aktuellt går ihop och skickar in en ansökan direkt till Lantmäteriet om att inrätta en ny gemensamhetsanläggning för billaddning. Sen bildas denna efter en förrättning och man drar ledningarna. När andra i grannskapet senare vill ansluta är det bara att sluta avtal om inträde i gemensamhetsanläggningen så kommer de också med. Befintlig samfällighetsförenings styrelse kommer att tillfrågas under förrättningen om det praktiska, t ex att ledningar och stolpar kommer att ligga på mark som även omfattas av den befintliga gemensamhetsanläggningen. Men de har ingen rätt att neka.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
På 1970-talet hade man kollektiv och folkhem. Det fungerar inte riktigt så längre.
Det funkade inte då heller. Radhus med garagelängor hör bara till de mindre usla delarna av miljonprogrammet, så folk fördrar dem. Men de är sällan någons förstaval, utan en ok kompromiss.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tror också vi måste förstå att det samhälle som de här storkvarteren med radhus byggdes för är borta. Detta visar bara på arkitekternas och samhällsplanerarnas misslyckande - det funkade några år men vi är inte där idag. Femårsplanen har gått ut. Politisk centralplanering är alltid ett fiasko några år senare, planerare och arkitekter kan inget om människan och har ingen möjlighet att se in i framtiden.

Kvinnorna är inte längre hemma med barnen utan arbetar liksom männen hela dagarna. Man har varsin bil. Man storhandlar och behöver kunna köra med barn och varor till dörren. Det finns ingen lokal affär som hemmets fru springer i varje dag och småhandlar. Fodora, UPS och andra måste kunna köra hela vägen fram till dörren. Man måste kunna ladda sin elbil.

Det är inte 1975 längre helt enkelt.
1975 var 68% av kvinnorna sysselsatta jämfört med 77% idag. Inte direkt en jätteskillnad. Det var inte ett hemmafru-samhälle på 70-talet heller.
https://www.ekonomifakta.se/sakomra...-arbetsmarknaden_1209576.html?chart=1209957//

• Gilla
emmjo och 2 till
  • Laddar…
de fastighetsägare i området för vilka laddning är aktuellt går ihop och skickar in en ansökan direkt till Lantmäteriet om att inrätta en ny gemensamhetsanläggning för billaddning. Sen bildas denna efter en förrättning och man drar ledningarna.
Finns det verkligen exempel på att Lantmäteriet funnit båtnad för en sådan lösning? Jag trodde att sådana upplägg gjordes genom en ekonomisk förening.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det funkade inte då heller.
Det vart nog problem men min uppfattning är att samhället i stort hade en betydligt mer "kollektiv" inställning och beteende.
När alla "ska" göra likadant får man se upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.