117 282 läst ·
630 svar
117k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Inte VI, utan DU vill ha bilfritt område!L micke880 skrev:
Enligt svenska bygg- och räddningsbestämmelser måste vägar i bostadsområden vara tillräckligt breda för att tillåta framkomlighet för räddningsfordon. T ex för brandbilar krävs vanligtvis en minsta vägbredd på 3,5–4 meter.L micke880 skrev:Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.
Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.
Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.
Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Nu är det många missförstånd här.S star_daddy skrev:Jag fattar perfekt eftersom jag har bott så. När man kör in bilen är det för att lasta in eller ut tunga bökiga varor eller flyttmöbler. Men det är ett måste att köra ut direkt när man är klar och inte lämna bilen utan tillsyn. Det kan vara svårt att gå eller cykla förbi, eller dra en barnvagn. Elbilar fanns inte när området planerades, och frågan idag är om det behövs bygglov för ny markanvändning från Lantmäteriet, vilket de garanterat inte skulle godkänna på grund av brandfaran – risken ökar när elbilen blir äldre och man har laddat "fel" litet för många gånger. Ett elbilsbatteri genererar sitt eget syre och går inte att släcka, röken är dödligt giftig. Så det är ett enkelt ja eller nej, vad lekmännen i bostadsrättsföreningen än säger, grannarnas åsikter väger tungt och man kan absolut inte göra som man vill i Sverige, även om många försöker.
En elbilsbrand går utmärkt att släcka och risken för brand är liten från första början.
Se länkar härifrån: https://www.byggahus.se/forum/threads/foer-tidigt-att-koepa-elbil-raeckvidd.326730/post-5867683
Man kan inte göra som man vill som granne eller samfällighetsförening heller, läser du tråden så framkommer väldigt goda argument för att TS granne har rätten på sin sida och att de lagliga medlen för TS och hans samfällighet är mycket små, för att inte säga obefintliga.
Edit: stavfel
Upprättas en ordentlig elbilsladdare lär riskerna vara mycket små. Laddas bilen på ett felaktigt sätt informeras grannen rimligtvis om detta, men vi har väl inte fått några indikationer om att så är fallet här?L Lokis81 skrev:
Gör en anmälan om byggnation utan bygglov så får kommunen utreda,L micke880 skrev:Eftersom vi nu kommit fram till att det inte finns något att göra åt den byggda parkeringen så kommer jag nu släppa denna tråd.
Såna här områden sjönk i värde i mina ögon. "Bullerby känslan", som så många mäklare pratar om, där barn kan springa runt på gatorna utan biltrafik, försvann nu i och med detta.
Ni får gärna fortsätta diskutera i grupp hur korkade jag och mina grannar är som försökt stoppa detta.
kräver inte varje nyanlagd parkering/utfart ett bygglov?Claes Sörmland skrev:
Jag har inga synpunkter på dina och dina grannars värderingar utan har bara försökt redogöra för lagstiftningen. Jag tror denna diskussion om barnen ska leka på gatorna eller inte och om grannskapet kör för fort eller för frekvent finns i många områden. Vi har det i min småort i Sörmland. Här leker barnen på gatorna och det finns naturligtvis friktion med de som vill köra med bil där och slippa en hinderbana av farthinder. En evig diskussion mellan olika boendens intressen.
Hade det varit bostadsrätter istället för eget ägande i ditt område hade föreningen kunnat kontrollera biltrafiken på sin fastighet. Det är således en mer passande form av upplåtelse om man vill ha ett område där viss begränsad motortrafik släpps in och det i övrigt är minimal motortrafik. Det är som har framgått av tråden knepigare med eget ägare av fastigheterna.
Och så har ju samhällsutvecklingen sprungit ifrån dessa områden. Om det var bättre förr eller inte kan man ju alltid diskutera.
Den här tråden handlar väl inte om att bilar kör på gatan utan att det är en anlagd parkering i ett område där det inte finns bygglov för parkering/utfart?!
Eller har jag förstått det fel?
Nja. Utveckling är väl att föreningen röstar och alla får vara med att bekosta laddstolpar på befintliga p-platser. Höjer även värdet på alla fastigheter. Brukar inte dröja länge innan nån ”bara” ska lasta bilen. Så blir den ståendes på gångvägen några timmar.D Dilato skrev:
Jo, det är ju just laddningen som är problemet (eller åtminstone orsaken till att familjen anser sig nödgade att köra in sin bil till huset). Det är knepigt med laddning i samfälligheter pga kostnaderna att ändra anläggningsbeslutet. Men ni kan komma förbi det genom ett avtal med t ex Laddaccess, som installerar infrastruktur i era garage, (samfälligheten skriver avtal på ett antal år) UTAN KOSTNAD för samfälligheten, och sen får varje hushåll som vill kunna ladda ingå ett eget avtal. Vi har denna lösning sedan ett år tillbaka och det funkar klockrent. Ingen annan behöver bry sig, alla som vill får laddmöjlighet.L micke880 skrev:Jag tänker inte tjafsa om det här? Har frågat ett 10-tal i området och alla dom tycker det är galet att bygga så. Du kanske är helknäppa här men det är väl så fallet är då.
Vi har garage utanför området där vi utreder om vi kan sätta i elbilsladdare.
Elbilsladdaren är inte problemet. Det är att se byggt en parkering på tomten.
Nej, det krävs inget bygglov för att anlägga en parkeringsplats till ett en- och tvåbostadshus. Läs hos Boverket om detta:Jonasmartinhansson skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglovbefriade-atgarder/parkeringsplats/
(En större parkering eller en parkering på en annan typ av fastighet kräver det.)
Ett väldigt orimligt förslag eftersom det inte är tillåtet. Varken samfälligheten eller grannarna har någon rätt att blockera tillträde till fastigheten, lika lite som jag får blockera din fastighet.T Tosel skrev:
Varför vill du skapa onödig konflikt? Se till att ni löser grundproblemet istället.L micke880 skrev:Nu är det ingen som svarar på mina frågor.
Min första text var antagligen otydlig och innehöll onödig information.
Frågorna är alltså; Kan jag lägga in en motion till årsmötet om att ställa en blomlåda framför deras nybyggda parkeringsplats, för att omöjliggöra parkering? Marken utanför tomten ägs alltså av samfälligheten.
Lösningen är väl uppenbar?
Lägg en motion om att föreningen får tummen ur röven och skapar tillgång till elbilsladdning och samtidigt ersätter grannen som varit tvungen att ta saken i egna händer.
Grannsämjan kvar, ni lämnar 70-talet och blir av med hens intensiva biltrafik.
Lägg en motion om att föreningen får tummen ur röven och skapar tillgång till elbilsladdning och samtidigt ersätter grannen som varit tvungen att ta saken i egna händer.
Grannsämjan kvar, ni lämnar 70-talet och blir av med hens intensiva biltrafik.
Hur är den nya grejjen med elbilsladdare för om man har 20 parkeringsplatserna. Alla ska ha minst 1 laddstolpe då innan 2025.Nötegårdsgubben skrev:
Sen blir det värre 2027