Hej,

Vi har lagt ut vårt bygge på totalentreprenad och nu är det byggstopp igen. Byggföretaget skickar fakturor till oss på ställningskostnader mm. Är vi tvingade att betala?

Anledningen till byggstoppet har varit oförutsedda balkar i golvet så ny bjälkladskonstruktion behövdes göras. Det har även varit brister i projekteringen gällande VVS och takhöjder samt konstruktion av väggar. Jag och min sambo är byggherrar och har hållit i projekteringen.

Vi har en god dialog med byggföretaget och hoppas få fart på bygget snart igen...

Tacksam för Er hjälp

Allt beror väl på om skälet till stoppet ligger inom byggföretagets ansvarsområde. Om konstruktionen som nu behöver ändras var ingående dokument till entrepenaden så tror jag att byggaren inte är ansvarig.

Byggaren saknar ritningar, byggritningar. Så nu är arkitekt inkallad tillsammans med konstruktör för att göra byggritningar.

Vi (byggherrar jag och min sambo) står som ansvariga för projekteringen i avtalet.

Detta kom fram efter 3 veckors bygge, sedan blev de stopp och byggarna gick hem. De meddelade att vi ska betala för ställningar och andra drift kostnader samt tillhandahålla riktiga ritningar så att de kan börja bygga igen...

Tycker det låter solklart. Det är väl inte byggarnas fel att det saknas ritningar. Dom struntar väl i att Ni har problem med er arkitekt och konstruktör. Klart dom ska ha betalt för det jobb dom gjort och deras omkostnader, oavsett vad ni har att skylla på.

För det första så låter det inte som en totalentreprenad, eftersom ni har ansvaret för projekteringen. Då är det i praktiken en Generalentreprenad och då kan saker och ting hamna mellan stolarna.

Egentligen kan ingen uttala sig bombsäkert utan att ha tagit del av avtalet i sin helhet.

Men man kan säga så här mycket att om entreprenören inte har påtalat bristen på handlingar direkt när de borde ha insett att det saknades uppgifter så kan de anses medskyldiga till förseningen och bör ta en del av kostnaden.
Om de påtalat bristen på handlingar så fort de kunnat upptäcka att något fattades så får tyvärr ni ta entreprenörens merkostnader för förseningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.