Hej,
Vi är på väg att dra igång lite byggprojekt och behöver en byggställning. Vi har landat i att det bästa är att tillfälligt köpa och äga en ställning under projekttiden. Byggnaden är i suterräng och ställningen behöver kunna anpassas efter det.
Vad behöver vi tänk på?
- Ram eller modul
- Stål eller aluminium
- Något annat
Tack!
Vi är på väg att dra igång lite byggprojekt och behöver en byggställning. Vi har landat i att det bästa är att tillfälligt köpa och äga en ställning under projekttiden. Byggnaden är i suterräng och ställningen behöver kunna anpassas efter det.
Vad behöver vi tänk på?
- Ram eller modul
- Stål eller aluminium
- Något annat
Tack!
Haki modulställning ska du köpa. Oförstörbar, billig i inköp och håller sitt värde. Modul är krånglig i kuperad terräng, oftast alldelles för smal och för känslig. Satsa på en 120 bred eller bredare.
Tack för snabbt svar!N Nickesågen skrev:
Hur är det, skiljer sig modulerna mellan olika leverantörer?
Du skriver att modul är krånglig i kuperad terräng. Antar att du menar ram?
Jag var i samma val, köpte Altrad/layher (de är kompatibla) ramställning begagnat på blocket och kompletterade begagnat efterhand. De flesta ramar i Aluminium men några i stål (de fick vara längst ned, så jag slapp lyfta)
Förhoppningsvis säljer jag ställnigen i slutet juni igen.
Kuperat inga problem, har 0,6 m, 1 m och 2 m ramar och 1,5-3 meter plattformar och fötter som går att justera typ 40-50 cm, så tvärs ställningen kan jag hantera uppemot 50 cm lutning (vilket inte direkt är det man skulle vilja ställa en ställning på) och längs mellan 0-2 m lutning på 2 meter.
Jag har byggt torn som stöttat sig på farstu och balkong och liknande. Typisk tog en gavel (9 m höjd) med olika höjd på marken / stöttning på farstutak mm ett par/några timmar att bygga för 2 personer.
Ramställningar kostar säkert mer begagnade men marknaden borde vara betydligt större eftersom denna ställningstyp (och fabrikatet) är tämligen dominerande. Ska man sälja den är mindre byggfirmor potentiella kunder medan en "klassisk" haki-ställning har ett mer begränsat användningsområde.
Gaveln med farstun (+ ett lass delar och några ramar och plattformar och räcken jag inte använde) kostade nånstans knappt 35 000 kr köpt i 3 omgångar. Men eftersom jag hade byggare på ställningen köpte jag både räcken och sparkbrädor och liknande (samt gick allmän ställningskurs, 2-9 meter, men den innehåller egentligen huvudsakligen att man ska lära sig att läsa på och läsa AFS samt manualerna)
Här är dokumentation för Altrad
https://www.stallning.se/dokument/bibliotek/ALTRAD Mostostal Plus Assembly Manual FINAL.pdf
Jag har också byggt Haki-ställning (framförallt för scenbyggen och liknande) och absolut, ska man bygga ett 2x2 m torn som står av sig själv eller andra roliga saker är flexibiliteten mycket större, men det tar längre tid, är betydligt tyngre och pyssligare att bygga.
Förhoppningsvis säljer jag ställnigen i slutet juni igen.
Kuperat inga problem, har 0,6 m, 1 m och 2 m ramar och 1,5-3 meter plattformar och fötter som går att justera typ 40-50 cm, så tvärs ställningen kan jag hantera uppemot 50 cm lutning (vilket inte direkt är det man skulle vilja ställa en ställning på) och längs mellan 0-2 m lutning på 2 meter.
Jag har byggt torn som stöttat sig på farstu och balkong och liknande. Typisk tog en gavel (9 m höjd) med olika höjd på marken / stöttning på farstutak mm ett par/några timmar att bygga för 2 personer.
Ramställningar kostar säkert mer begagnade men marknaden borde vara betydligt större eftersom denna ställningstyp (och fabrikatet) är tämligen dominerande. Ska man sälja den är mindre byggfirmor potentiella kunder medan en "klassisk" haki-ställning har ett mer begränsat användningsområde.
Gaveln med farstun (+ ett lass delar och några ramar och plattformar och räcken jag inte använde) kostade nånstans knappt 35 000 kr köpt i 3 omgångar. Men eftersom jag hade byggare på ställningen köpte jag både räcken och sparkbrädor och liknande (samt gick allmän ställningskurs, 2-9 meter, men den innehåller egentligen huvudsakligen att man ska lära sig att läsa på och läsa AFS samt manualerna)
Här är dokumentation för Altrad
https://www.stallning.se/dokument/bibliotek/ALTRAD Mostostal Plus Assembly Manual FINAL.pdf
Jag har också byggt Haki-ställning (framförallt för scenbyggen och liknande) och absolut, ska man bygga ett 2x2 m torn som står av sig själv eller andra roliga saker är flexibiliteten mycket större, men det tar längre tid, är betydligt tyngre och pyssligare att bygga.
Redigerat:
Tack för utförligt svar. Vilket djup har du? Är det något som du har saknat i ditt rigg?N nb. skrev:Jag var i samma val, köpte Altrad/layer (de är kompatibla) ramställning begagnat på blocket och kompletterade begagnat efterhand. De flesta ramar i Aluminium men några i stål (de fick vara längst ned, så jag slapp lyfta)
Förhoppningsvis säljer jag ställnigen i slutet juni igen.
Kuperat inga problem, har 0,6 m, 1 m och 2 m ramar och 1,5-3 meter plattformar och fötter som går att justera typ 40-50 cm, så tvärs ställningen kan jag hantera uppemot 50 cm lutning (vilket inte direkt är det man skulle vilja ställa en ställning på) och längs mellan 0-2 m lutning på 2 meter.
Jag har byggt torn som stöttat sig på farstu och balkong och liknande. Typisk tog en gavel (9 m höjd) med olika höjd på marken / stöttning på farstutak mm ett par/några timmar att bygga för 2 personer.
Gaveln med farstun (+ ett löass delar jag inte använde) kostade nånstans knappt 35 000 kr köpt i 3 omgångar. Men eftersom jag hade byggare på ställningen köpte jag både räcken och sparkbrädor och liknande (samt gick allmän ställningskurs, 2-9 meter, men den innehåller egentligen huvudsakligen att man ska lära sig att läsa på och läsa AFS samt manualerna)
Här är dokumentation för Altrad
[länk] Mostostal Plus Assembly Manual FINAL.pdf
Jag har också byggt Haki-ställning (framförallt för scenbyggen och liknande) och absolut, ska man bygga ett 2x2 m torn som står av sig själv eller andra roliga saker är flexibiliteten mycket större, men det tar längre tid, är betydligt tyngre och pyssligare att bygga.
Djupet är 60 cm.P pjop skrev:
Ja, först köpte jag bara något begagnat "villakit" som bestod av ett gäng 3 m plattformar och 2 m ramar samt några fötter. Det var snabbt alldeles för begränsat för att kunna bygga i lutningar / olika höjder, kompletterade med 2 m plattformar och fler ramar och sedan relativt snabbt blandade ramstorlekar och plattformar samt småtillbehör, t.ex. rör och knutar för att kunna bygga valfria stag, massa olika varianter av fötter, ändräcken mm i stället för hemmasnickrade lösningar. Beggade kostade smådelarna ett par tior eller hundringar men men det gick så mycket fortare att ha rätt del i stället för att improvisera.
En nackdel med 3-m plattformarna är att de är tunga att hantera själv. Det är betydligt roligare och snabbare att bygga med kortare plattformar.
Sen har jag fortfarande brist på stegplattformar, men det får klara sig. Valde att inte använda stegplattform nederst utan köra lös stege som jag tog bort när jag inte var hemma pga inbrottsrisk.
Annat som var smidigt var att rita upp fasaden lite enkelt och sedan rita upp ställningen och bygga efter ritning (för de fasaderna på bilden som ju inte är bara rakt. Och dessutom var en laser oumbärlig för att t.ex. hamna på samma höjd på ömse sidor om farstun.
Redigerat:
Innebär väl att mer begagnad Haki kommer ut på marknaden.C cpalm skrev:
I ungdomen byggde jag både Burton o Haki på främst i industrier, pappersbruk, oljeplattform, Ringhals mm, tills jag ramlade ned. Gick hyfsat bra trots 7 meter innan det tog stopp. Polaren ramlade baklänges 3 meter samma dag. Klippte båda handlederna och klämde in näsan.
I princip alltid Burton om det inte var murarställning efter långa väggar.
Till egna huset och andras kör jag numer Haki kompletterat med Burton, till räcken och snedstag.
Farligast med Burton är ställningsplanken, nya som begagnade. Varit med om att ha av tre stycken utan att följa med nedåt.
Redigerat:
Nu är det så att ståndarna på Haki har samma diameter som Burtonrör.
Så att ha ett lager med Burtonrör att komplettera Haki med är perfekt, när ställning behöver avvika från rakt fram eller 90 grader.
Till Burton behövs: Fasta kopplingar, vridbara och rörskarvar. Korta rörstumpar är också användbara.
För att få stabilitet i Hakiställning, brukar jag sätta snedrör av Burton.
Så att ha ett lager med Burtonrör att komplettera Haki med är perfekt, när ställning behöver avvika från rakt fram eller 90 grader.
Till Burton behövs: Fasta kopplingar, vridbara och rörskarvar. Korta rörstumpar är också användbara.
För att få stabilitet i Hakiställning, brukar jag sätta snedrör av Burton.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Strömbrytare. Bättre med integrerad eller separerad ram?
El -
Köpa ny eller begagnad byggställning?
Verktyg & Maskiner -
Byggställning med eller utan stege?
Byggmaterial & Byggteknik -
Köksskåp framför eldosa, byggfel eller bara olämpligt?
Kök -
Byggställning ALTRAD, ALFIX, olas polka, ramställning eller modul?
Byggmaterial & Byggteknik



