Letar efter en ställning till mitt kommande byggprojekt. Tänkte ha en 9x4 då det är enplants så behöver jag inte högre.

Men det är inte lätt att hitta ställning, jag ska bygga mycket själv så jag vill gärna köpa en ställning istället för att hyra då jag kommer behöva ställningen några månader.

Först trillade jag in på https://www.hemfint.se/byggnadsstallning-ram-9x4stal
Där har de en ramställning i stål tillverkad av olas polka(?) dvs tillverkad i Polen (sa de på kundtjänst). Denna är billigast och går på 12000.

Sen trillade jag in på https://www.stallning.se/fasadstallningar/ramstallning/stal/ramstallning-9x4-stal
Där har de en ramställning i stål tillverkad av ALTRAD som jag antar är bätte än Polska märket. Något dyrare landar på ca 14000 med frakt.

Sen fick jag offert på en ramställning 9x4 tillverkar av ALFIX i aluminium istället. Den landade på ytterligare några tusen.

Kan någon förklara för och nackdelar med ramställning vs modul?
Hur mycket bättre är det med aluminium? Jag ska ju hantera den själv eller med viss hjälp av frun vid uppsättning så då är väl aluminium lättare antar jag.

Är en modulställning fördelaktikt gentemot en ramställning?

Vilka tillverkare är att föredra?

Redigerat:
  • Gilla
Skorpan
  • Laddar…
Puffar upp för jag är också intresserad!

Har ni köpt nåt än? För min del lutar det åt en ramställning från altrad. I aluminium. Vacklade mellan modul och ram men tror jag kommer bli nöjd med en ramställning. Inbillar mig att den är snabbare att få upp på en person.

Z Zedo skrev:
Har ni köpt nåt än? För min del lutar det åt en ramställning från altrad. I aluminium. Vacklade mellan modul och ram men tror jag kommer bli nöjd med en ramställning. Inbillar mig att den är snabbare att få upp på en person.
Vi köpte Altrad ramställning i alu för två år sedan och har renoverat och målat hela fasaden på två somrar. Tycker att det har fungerat alldeles utmärkt! Köpte paket som är tre ramar högt och det sätter jag upp och tar ner ensam. La till några extra fötter och tillbehör för att även kunna montera allt på bredden, det behövdes inte så mycket extra. Köpte även några flexibla plattformsbärare som man kan sätta var som helst på ramen när det behövs lite specialare (dock stämmer det ju inte perfekt med räckeshöjd då).

• Gilla
Zedo
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vi köpte Altrad ramställning i alu för två år sedan och har renoverat och målat hela fasaden på två somrar. Tycker att det har fungerat alldeles utmärkt! Köpte paket som är tre ramar högt och det sätter jag upp och tar ner ensam. La till några extra fötter och tillbehör för att även kunna montera allt på bredden, det behövdes inte så mycket extra. Köpte även några flexibla plattformsbärare som man kan sätta var som helst på ramen när det behövs lite specialare (dock stämmer det ju inte perfekt med räckeshöjd då).
Kanon, tack för det. Precis vad jag behövde höra för att komma till ett beslut!

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Blev det en ställning?
Letar också... behöver 9x8m med gaveltop vilket inte är standard men jag har fått offerter på det då jag kontaktat de olika firmorna.
Ramställning i stål, aluminium blir ca 18000:- extra för kanske 200kg lättare, det tycker jag känns ovärt?

Sista offerten där är det 9x8m plus gaveltop men går även att bygga som 15x6

Jag beställde från ställning.se enligt nedan (vanlig 9x4m med gaveltopp + 1m förhöjning). Jag har bara satt upp den delvis för ett projekt förra sommaren men kommer närmaste veckorna sätta upp den i sin helhet. Av det jag sett hittills är jag ivf nöjd med kvaliten och användbarhet.

Kommer antagligen sälja den vidare efter alla projekt är avklarade, om den dagen äntligen kommer...

Artnr Benämning Antal Apris Radtotal
AL-2607-set Byggställning 9x4m med gaveltopp - Ram Stål 1 0 kr 0 kr
AL-2607 Ramställning 9x4m med gaveltopp - Stål - Bas 1 16125 kr 16125 kr
AL-S09041 Sparklistpaket Ramställning 9x4m med gaveltopp 1 1100 kr 1100 kr
AL-U0201 Uppgångspaket 4 m (1/2) 1 1612.50 kr 1612.50 kr
AL-T0000 Inget trapptorn 1 0 kr 0 kr
AL-E202028 Ram 1,00 x 0,73 m - Stål 4 711 kr 2844 kr
AL-E283630 Enkelräcke 3,07 m - Stål 3 206 kr 618 kr
Pris för frakt (Klass 9 - 1950 ex moms) 1 2438 kr 2438 kr
Totalpris (inkl. moms) 24737.50 kr

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Blev det en ställning?
Letar också... behöver 9x8m med gaveltop vilket inte är standard men jag har fått offerter på det då jag kontaktat de olika firmorna.
Ramställning i stål, aluminium blir ca 18000:- extra för kanske 200kg lättare, det tycker jag känns ovärt?

Sista offerten där är det 9x8m plus gaveltop men går även att bygga som 15x6
Om det blev! Köpte ramställning i aluminium. Och massor. Mest för att slippa plocka upp och ner. Aluminium är sjukt lätt och bekvämt att hantera på egen hand.
Var i Dalarna huserar du? Jag funderar lite smått på att sälja av lite. Är det 9x8 med gaveltopp du behöver?

• Gilla
nino
  • Laddar…
Z Zedo skrev:
Om det blev! Köpte ramställning i aluminium. Och massor. Mest för att slippa plocka upp och ner. Aluminium är sjukt lätt och bekvämt att hantera på egen hand.
Var i Dalarna huserar du? Jag funderar lite smått på att sälja av lite. Är det 9x8 med gaveltopp du behöver?
Ja det är det, norra delen
Men åker ju gärna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.