Är ute efter en bordssåg, den behöver inte vara särskilt portabel utan snarare för snickeribruk/husbehov än att ta med den till olika byggen. Hellre bättre precision än att den ska vara portabel.

Kikat på Dewalt DWE7492 som verkar vara den som rekommenderas mest.

Men såg nu denna från Saw stop (Compact Saw) https://swedendro-tools.se/se/produkter/saga/stationart-bruk/byggsagar/bordssag-compact-saw-sawstop

Sawstops säkerhetsfunktion känns också tilltalande.

Prisskillnaden helt ok, men börjar närma sig smärtgränsen.

Finns det något annat man ska satsa på istället i ungefär samma prisklass?
 
Om den inte behöver vara särskilt portabel så hade jag kollat på nån modell med större bord än dina två exempel.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om den inte behöver vara särskilt portabel så hade jag kollat på nån modell med större bord än dina två exempel.
Har du några bra exempel?
 
Nej.
 
  • Gilla
sin
  • Laddar…
Beganatmarknaden är stor.

Bästa byggsågen jag känner till är Gjerdesag. En norsk konstruktion som inte är helt ovanlig på begagnatmarknaden i Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Beganatmarknaden är stor.

Bästa byggsågen jag känner till är Gjerdesag. En norsk konstruktion som inte är helt ovanlig på begagnatmarknaden i Sverige.
Fast en Gjerdesag är inget för finlir utan mer för att klyva/justera dimensioner på grovt byggvirke. Enligt min erfarenhet i alla fall.
De två du nämner är ju just portabla sågar? En äldre såg med gjutjärnsbord är kanske det du ska sikta på, du får en schysst begagnad för priset av den portabla från sawstop.
 
  • Gilla
sin
  • Laddar…
S sin skrev:
Är ute efter en bordssåg, den behöver inte vara särskilt portabel utan snarare för snickeribruk/husbehov än att ta med den till olika byggen. Hellre bättre precision än att den ska vara portabel.

Kikat på Dewalt DWE7492 som verkar vara den som rekommenderas mest.

Men såg nu denna från Saw stop (Compact Saw) [länk]

Sawstops säkerhetsfunktion känns också tilltalande.

Prisskillnaden helt ok, men börjar närma sig smärtgränsen.

Finns det något annat man ska satsa på istället i ungefär samma prisklass?
Hej
vilken är din budget?
hade denna innan och tyckte den var bra
https://www.toolab.se/bosch-gts-10-xc-klyvsag-254mm-2100w
//Johan
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
The_Lexx The_Lexx skrev:
Hej
vilken är din budget?
hade denna innan och tyckte den var bra
[länk]
//Johan
Tack för tipset. Har dock fått för mig att dewalten ska vara bättre.
 
S sin skrev:
Tack för tipset. Har dock fått för mig att dewalten ska vara bättre.
vågar inte svara på det då jag inte har testat den men den är både mindre och svagare
 
  • Gilla
sin
  • Laddar…
S sin skrev:
Tack för tipset. Har dock fått för mig att dewalten ska vara bättre.
Vilka fördelar ser du?

Kuggstyrning så anhållet rör sig parallellt?
Är dock inte ett bekymmer på Boschen trots avsaknad av kuggstyrning.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Hoppas det är ok att jag hoppar in här också. Jag har liknande funderingar, men skulle föredra att den är portabel. Tänker mig upp till 10 000 :- budget. Kikade in på Bauhaus idag och där fanns bara billiga tråkiga Ryobis, en Bosch Professional (GTS 635) och en Dewalt DWE7485.

Bosch upplevde jag att anhållet för för dålig precision i. Det gick att låsa det med flera mm skillnad i båda ändar om man tryckte på litegrann, och åtminstone 2-3mm med ett lätt tryck. Där var ju Dewalten betydligt bättre.

Jag har sett att Bosch GTS 10 XC verkar reas ut på ett par ställen, bl.a. Maskinklippet.
https://www.maskinklippet.se/maskin...agar/bordssagar/bosch-gts-10-xc-bordcirkelsag
eller med "lyxstativet" om man som jag vill ha det portabelt.
https://www.maskinklippet.se/maskin.../bosch-bordssag-gts-10-xc-med-stativ-gta-60-w

Vad tror ni om den modellen? Jag har inte kunnat känna på den, men den väger väldigt mycket mer än Bosch 635 och Dewalten. Bör väl inte vara något problem när man har stativet?
 
I Ivenblixt skrev:
Hoppas det är ok att jag hoppar in här också. Jag har liknande funderingar, men skulle föredra att den är portabel. Tänker mig upp till 10 000 :- budget. Kikade in på Bauhaus idag och där fanns bara billiga tråkiga Ryobis, en Bosch Professional (GTS 635) och en Dewalt DWE7485.

Bosch upplevde jag att anhållet för för dålig precision i. Det gick att låsa det med flera mm skillnad i båda ändar om man tryckte på litegrann, och åtminstone 2-3mm med ett lätt tryck. Där var ju Dewalten betydligt bättre.

Jag har sett att Bosch GTS 10 XC verkar reas ut på ett par ställen, bl.a. Maskinklippet.
[länk]
eller med "lyxstativet" om man som jag vill ha det portabelt.
[länk]

Vad tror ni om den modellen? Jag har inte kunnat känna på den, men den väger väldigt mycket mer än Bosch 635 och Dewalten. Bör väl inte vara något problem när man har stativet?
Har en GTS 10 XC sedan knappa 10år, med GTA 60 W.
Den blir väldigt mobil med stativet, utan det är sågen lite tung och otymplig att bära runt.

Anhållet har jag inte haft några bekymmer med, det låser fint, det sitter en justering i bakkant om jag minns rätt.
 
  • Gilla
  • Älska
The_Lexx och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Har en GTS 10 XC sedan knappa 10år, med GTA 60 W.
Den blir väldigt mobil med stativet, utan det är sågen lite tung och otymplig att bära runt.

Anhållet har jag inte haft några bekymmer med, det låser fint, det sitter en justering i bakkant om jag minns rätt.
Tack för input! Använder du den något i "finsnickeri" eller är det mer bygg? Det är ju ingen billig såg så jag kan tänka mig att precisionen är bra. Jag har dessutom tillgång till justersåg om det ska vara på det viset.

Någon som har tips om billigare variant som kan vara värt att överväga också?
 
I Ivenblixt skrev:
Tack för input! Använder du den något i "finsnickeri" eller är det mer bygg? Det är ju ingen billig såg så jag kan tänka mig att precisionen är bra. Jag har dessutom tillgång till justersåg om det ska vara på det viset.

Någon som har tips om billigare variant som kan vara värt att överväga också?
Jag har använt den till både fin och bygg, jag tycker den är allround.
Bra precision och bra ork.
 
  • Gilla
Ivenblixt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.