Hejsan!

Frugan o ja funderar på att köpa en tomt.
Det står byggrätt 20% av tomten.

Min fråga är hur länge har man byggrätt? För alltid eller går den ut o man måste söka nytt efter ett tag.

Tanken är att bygga huset om några år typ.
Är mycket o fixa på tomten. Många träd hehe :)
 
L
1000m2 är 200m2 hus ,+ lite till ,det med byggrätten har kommunen tillkännagivet , bäst att fråga dom ,
det finns något som reglerar längden på det , men har det inte i huvudet nu
 
  • Gilla
PappaBeast
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
1000m2 är 200m2 hus ,+ lite till ,det med byggrätten har kommunen tillkännagivet , bäst att fråga dom ,
det finns något som reglerar längden på det , men har det inte i huvudet nu
Ok då får ja ringa imorgon och fråga.
Tack för svar :)
 
Byggrätt är reglerat i detaljplanen och är bara ett annat ord för max byggyta eller boarea. Du får läsa i detaljplanen vad som gäller. Bygger har inget med tid att göra och du måste söka bygglov som vanligt.
 
  • Gilla
PappaBeast
  • Laddar…
Hemmakatten
Byggrätt finns så länge detaljplanen gäller för området . En detaljplan brukar vara gällande i 15-20 år.
 
  • Gilla
PappaBeast
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Byggrätt finns så länge detaljplanen gäller för området . En detaljplan brukar vara gällande i 15-20 år.
Nej. En detaljplan gäller tills den ändras eller upphävs. En detaljplan från 1930-talet är lika gällande som de från förra året.

Däremot har detaljplaner en genomförandetid på i normalfallet 5-15 år. Under genomförandetiden är sakägarna "garanterade" den byggrätt som detaljplanen medger, vilket innebär att det under denna period är svårt att ändra detaljplanen. I princip krävs det att alla är överens. Även avtalsfrågor i exploateringsavtal m.m. brukar vara kopplade till planens genomförandetid.

Men det är inte så att man förlorar byggrätt eller liknande när genomförandetiden har gått ut.
 
  • Gilla
PappaBeast
  • Laddar…
Hemmakatten
Du har förstått rätt, Noell. Mitt svar blev för kort och missvisande.
 
  • Gilla
PappaBeast
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.