2 944 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Byggrätt?
Hejsan!
Frugan o ja funderar på att köpa en tomt.
Det står byggrätt 20% av tomten.
Min fråga är hur länge har man byggrätt? För alltid eller går den ut o man måste söka nytt efter ett tag.
Tanken är att bygga huset om några år typ.
Är mycket o fixa på tomten. Många träd hehe
Frugan o ja funderar på att köpa en tomt.
Det står byggrätt 20% av tomten.
Min fråga är hur länge har man byggrätt? För alltid eller går den ut o man måste söka nytt efter ett tag.
Tanken är att bygga huset om några år typ.
Är mycket o fixa på tomten. Många träd hehe
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Byggrätt är reglerat i detaljplanen och är bara ett annat ord för max byggyta eller boarea. Du får läsa i detaljplanen vad som gäller. Bygger har inget med tid att göra och du måste söka bygglov som vanligt.
Nej. En detaljplan gäller tills den ändras eller upphävs. En detaljplan från 1930-talet är lika gällande som de från förra året.Hemmakatten skrev:
Däremot har detaljplaner en genomförandetid på i normalfallet 5-15 år. Under genomförandetiden är sakägarna "garanterade" den byggrätt som detaljplanen medger, vilket innebär att det under denna period är svårt att ändra detaljplanen. I princip krävs det att alla är överens. Även avtalsfrågor i exploateringsavtal m.m. brukar vara kopplade till planens genomförandetid.
Men det är inte så att man förlorar byggrätt eller liknande när genomförandetiden har gått ut.
Klicka här för att svara