Dottern vill ha en prynadsbokhylla till sitt rum, men vill inte ha en traditionell sådan, utan en inspirerad av något hon hittade på nätet.
Installerade en äldre version av SketchUp åt henna och fick senare tillbaka detta:
3D-modell av en modern hyllsektion med varierande fack, öppna och slutna, och en bas i ljusare nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Materialet är hyllplan av limträ (furu), vi börjar med 18mm, djupet 250mm på allt utom underdelen som blir 400mm med någon form av luckor, hur och vad TBD... Visar det sig att 18mm slår sig för mycket får vi se om vi skall gå upp en dimension. Ytskikt blir hårdvaxolja.

Det blir diverse "I", "L", "U" och lådor med lucka, samt något "T" (hylldistanser så som sedda uppifrån).

För att få mer stabilitet så sinkar vi alla L, U samt lådorna (i princip ett U fast med lucka). T-na får bli träpluggade.

Vi har börjat med beställa en sinkmall - Leigh B975 Fast sinkmall - vi kunde ha byggt en egen men här valde vi en genväg.

Nästa steg har varit grovkapning av alla hylldistanser
Geringssåg placerad på ställning för kapning av träplanka i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De är sedan slipade med 240-papper
Träplankor staplade, snickeri eller byggprojekt, arbetsyta, inomhus, oavslutat hantverk, verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och dottern har nu en försvarlig trave med byggbitar

Stapel träbrädor inuti rum, snickeriprojekt eller byggmaterial, naturligt ljus, texturerad träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kommer att bygga ett litet provisorium med en IKEA Bonde underdel för att se hur varje hyllplan i sig kommer se ut, detta i väntan på leverans av sinkmallen

Ett rum med hyllor, skrivbord och diverse föremål, blandat modern och minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modulärt trähyllsystem vid en vägg, ett skrivbord nedanför, diverse föremål och stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyllplanen skall kapas till lite olika längder enligt skissen. Slipning och oljning tänker jag försöka lämna över till beställaren 😅
 
  • Omonterad trähylla mot blågrå vägg, bygginstruktioner framför, skuggspel, minimalistisk, inomhus, konstruktion pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähyllor med ojämna fack, grå vägg, trägolv, papperslapp, kantigt, modern inredning, minimalistiskt, konstruktionsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom trähylla med kubiska fack mot en vägg i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor trähylla med tomma fack mot blå vägg i ett bostadsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähylla med olika fack och nivåer mot grå vägg. Luftigt, modernt design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor trähylla med fack mot en blåmålad vägg. Tom och ny.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
emmjo och 25 till
  • Laddar…
Snygg design och väl utfört arbete. Blir kul att följa.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Snygg design och väl utfört arbete. Blir kul att följa.
Jag tackar å beställarens vägnar!

Den blev förvånansvärt stabil redan i provstaplingen med lösa delar.

Då detta bara är mitt andra finsnickeri så kommer utmaningen kring de övre hyllplanen som säkerligen inte kommer hålla sig helt plana trots att de har legat hemma och torkat i ett par månader. Min tanke har varit att låta alla moduler vara lösa så att det går att möblera om genom att flytta dem i sidledes, men det finns en risk att vi kommer behöva plugga och limma i framkant - det blir för mig precisionsarbete på ny nivå 😬
 
M
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Då detta bara är mitt andra finsnickeri så kommer utmaningen kring de övre hyllplanen som säkerligen inte kommer hålla sig helt plana trots att de har legat hemma och torkat i ett par månader.
En rygg till vänster mellan de båda övre hyllplanen?
 
M MathiasFr skrev:
En rygg till vänster mellan de båda övre hyllplanen?
Nja, tittar du på skissen så är det bara det nedersta vänstra hörnet som jag har funderingar kring. Prototypen som vi staplade är med helt okapade hyllplan så den lämnar vissa utmaningar till Newton och tyngdlagarna. Just nu pågår granskning av hyllplan, och förmodligen kapning i kväll.
 
Att titta på färg som torkar är trist, att titta på hårdvaxolja är ännu tristare... Oljad två lager, polering i kväll, men ingen belastning förän till helgen. Ett trästegar under konstruktion i en rörig verkstad med verktyg och material omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
I väntan på att vaxet härdar så planeras det lite för fortsättning.

Beställt sinkmall från SweDendro, lite fördröjning i leveransen på grund av inventering nere i Växjö, men nu skall den vara på väg, vi får se om den kommer till helgen...

Beställt cyklon på Fruugo, skall monteras på gamla asksugen som ändå inte används, inspiration från
https://www.byggahus.se/forum/threa...are-fran-kina-nagon-som-provat.229321/page-14

Fräsning av sinkning skulle nog komma att fylla vanliga dammsugaren flera gånger om, borde ha beställt cyklonen när skissande påbörjades, nu blir det lite i elfte timmen tyvärr.
 
Nytt montage, nu med kapade hyllplan.

Fundering kring vilket som kommer se/bli bäst, "infällda" luckor eller utanpåliggande. Dottern lutar åt infällda som nuvande bild.

Tom trähylla med flera fack, oregelbunden design, placerad på skrivbord, mot grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Jag röstar också för infällda för att behålla det i samma plan som övriga delar av hyllan.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Lägger också min röst på infällda.
 
  • Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
I väntan på cyklonen för kommande sinterskarvar i överdelen, så har vi - jag - funderat på hur underdelen skall byggas.

Eftersom furu-utseendet är en del av kravbilden så fortsätter vi med limfogskiva, däremot funderar jag på att gå upp en dimension till 28mm.

Nästa fundering är kring fogningen, först hade jag tänkt sinterfogar där med, men jag lutar mer och mer mot att bara träplugga.

Skissandet har fortsatt i Sketch-up, och där har hon tänkt sig utanpåliggande dörrar (två dörpar, dvs totalt fyra st) i underdelen , men med 28 mm gods i stommen så finns det möjlighet att fräsa in spår för att behålla samma utseende som för luckorna i överdelen. Komer nog återkomma med en diskussion kring gångjärn för dessa - på överdelen är det fortförande pianogångjärn som är tanken.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Hittade inspirationskällan - Jorge Zalszupin, polsk arkitekt och designer verksam i Brasilien på 50-60-talet.

Modern trähylla med lådor, orange fack, gråa hyllplan, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern bokhylla i mörkt trä med gröna inslag och luckor. Designmöbel isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi gör en besparing på cirkus 800kSEK mot marknaden, men lite av besparingen får väl hänvisas till materialvalet - jacaranda torde betinga ett hyffsat lpm-pris 😀
 
  • Gilla
  • Haha
emmjo och 7 till
  • Laddar…
Stilstudie med de två luckalternativen
Trähyllor i oregelbundna mönster på en vägg, ovanför ett skrivbord, i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomma trähyllor mot en blå vägg, modern design, minimalistiskt, vertikalt orienterad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att utompåliggande ger ett mer modernt intryck.
Infällda känns gammeldags.

Snygg bokhylla!
 
J juanxxx skrev:
Jag tycker att utompåliggande ger ett mer modernt intryck.
Infällda känns gammeldags.

Snygg bokhylla!
Utanpåliggande blir enklare att få snyggt med pianogångjärn, men jag är bara byggaren, inte brukaren 😀

Börjar fundera på om vi skall göra en komplett prototyp av "lådorna", har ju en limfogskiva över som skulle kunna kapas upp och skruvas/pluggas ihop. Det kapade pianogånjärnet går att återanvända på den egentliga modulen sedan.

Sinkfogning är sinkad av att kina-cyklonen sitter fast någonstans mellan där och här, oklart var. Jag tror att vi kommer behöva cyklonen för spånsugningen då det är för många fogar för att hålla på och pilla med såg och stämjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.