Hej! Skall bygga ett förråd på lecablock och undrar vad ni säger om att lägga byggplast ovanpå lecablocken för att förhindra markfukt att tränga upp i golvet som skall bestå av råspont,,själva regelverket använder jag tryckt,men vill inte ha det på golvet då det blir springor när det torkat

En fråga till: taket behövs det både underlagspapp och ytpapp,eller är det bättre med underlagspapp samt korrugerad plåt
Tack

Plasten kommer att gå sönder. Använd syllpapp istället som är avsett för ändamålet.

Syllpapp hade jag tänkt lägga mellen Leca och regler,menar du att jag kan lägga syllpapp som ett "lakan" över hela utrymmet innan råsponten skruvas

Nej. Jag tolkade det som att du tänkte lägga byggplast mellan lecan och regelverket. Plast under hela kommer nog att skapa fler problem än det eventuellt löser. Är det en plintgrund eller hel grundmur?

Jag säger nog nej till den lösningen. Antingen lägga plast innan reglarna, men då inte använda tryckt. Eller ingen plast alls. Varför tror du att du kommer ha sådana problem med markfukt? Känns som om det råspontsgolvet du lägger kommer ha alla förutsättningar att torka om det skulle komma någon markfukt

uttryckte nog mig lite otydligt,grunden skall vara plint i bakkant pga ngt sluttande mark ,i övrigt Leca runt resten

Så länge det finns en luftspalt mellan marken och golvet så kommer det att fungera utmärkt utan plast eller andra lösningar.

På taket hade jag lagt billig trapetsplåt

tänkte att det ofta blir fuktproblem under hus med torpargrund och man alltid skall lägga plast för att förhindra markfukt att tränga upp

Om du har öppet baktill så blir det så pass ventilerat att det inte är en torpar-/krypgrund. Skala av grässvålen under och lägg på ett lager grus så blir det ännu bättre.

Tack,gör som föreslaget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.