Tror "Båstad" har för brant taklutning (max 30 grader gäller i området)

Detaljplanen säger 30 grader max taklutning så Båstad faller med stor sannolikhet bort.

Första huset vi fastnade för mest var Regin från Älvsbyhus, främst för storleken, planlösningen och framförallt priset.
Sen när vi började läsa mer om Älvsbyhus så föll den bort ganska fort tyvärr, det var synd då hela familjen fastnade för den direkt.

Just nu är det svårt att hitta ett likvärdigt hus som Prio2 från andra husleverantör, träffade t.ex A-hus som har Mollösund som är väldigt lik Prio2 men där kostade det runt 200k mer jämfört med prio2.

Skall även träffa Myresjöhus och även trivselhus men känner att det är svårt att toppa priset vi fått på prio2.
Alternativ är att satsa på ett större hus(Smart 150/168) och inte ha med garage i kostnaden så kanske vi hamnar på samma summa, dvs prio2 + garage vs lite större hus exkl garage.

arena skrev:
Vi har blivit erbjudna 27 eller 28. Men återbudet i etapp 1 är motsvarande 22. Vi bor också i Sandby nu. Du kan väl kontakta mig på mailadress pvmv8sevz2xt7tf@jetable.org så kan vi dela uppgifter/kalkyl.
Har skickat mail till dig!

Vad kostar tomterna?

De ligger på 1M - 1.2M

harry73
Det finns en tomt för 0,8M inte långt därifrån

harry73 skrev:
Det finns en tomt för 0,8M inte långt därifrån
Vilken då?
Länka gärna!

Har inte fått mail, testa igen.

Spännande och välkomna till S Sandby för er som flyttar hit. Lycka till med era planer och val av husleverantörer. Vi byggde 2012 på backen upp mot Skrylle ( i Ryd) så jag kan hålla ett öga på er. 😜
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Charlotta Dykes
  • Laddar…
House3 skrev:
Spännande och välkomna till S Sandby för er som flyttar hit. Lycka till med era planer och val av husleverantörer. Vi byggde 2012 på backen upp mot Skrylle ( i Ryd) så jag kan hålla ett öga på er. 😜
[bild]
Ert hus har jag kört förbi många gånger. Vad fick ni ge för tomt och hus? Anslutningsavgifter?

House3 skrev:
[bild]

Det huset känner man igen :)
Vilken hus.lev är det huset ifrån? Gissning är Båstad från Myresjöhus.

Vore tacksam om du kunde dela med dig av dina erfarenheter och även om du har någon slags estimerad kalkyl vs slutgiltig kalkyl som du skulle berätta.

Vilka leverantörer var du och träffade innan ni valde hus.lev?
Har du offerter från andra som du också kunde dela med dig av?

Nu bor vi på landet utanför detaljplanerat område så vi fick ju lite extrakostnader i form av vägbygge och längre till anslutningar men vi hade tur och har kommunalt VA. Så anslutningsavgifterna stämmer inte med vad ni kommer få men ni kan säkert hitta dem på vasyd.se och skanskaenergi.se. Tomten som var helt obearbetad åkermark på ca 4800m2 kostade 975' om jag kommer ihåg rätt. Huset är i lättbetong byggt av Örementhus som jag varmt kan rekommendera. Slutbesiktningen hade bara 1 anmärkning på en list till diskmaskinen som kom dagarna efter besiktningen.. 3, något slutade det på med förrådet. 150 boyta och 20 förråd med golvvärme. Vi pratade med många byggföretag och kom fram till att vårt hus blev inte mycket dyrare att bygga i lättbetong kontra trästomme på puts från tex Myresjöhus, men då vet vi att vi inte har organiskt material under takstolarna förutom fönsterna som kan skadas av det allt fuktigare klimatet. Ca 100000 tror jag det rörde sig om.

Oj vi pratade med Myresjöhus, huscompagniet, Provinshus, eksjö etc. Vi hamnade rätt snabbt i att vi skulle bygga stenhus, dvs lättbetong, och ha det putsat och då var det inte så väldigt många kvar. 😊 En fördel med lättbetonghus är att det är som att bygga med lego. Vi hittade en model på hus som vi gillade som uppfyllde kommunens krav på att huset skulle vara minst dubbelt så långt som brett och ha kring 45 graders taklutning och sedan satt vi med säljaren och flytta väggar hit och dit tills vi var nöjda och så här blev det invändigt.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73
House3 skrev:
Granne med SVTs trädgårdshus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.