noone70 skrev:
Förstår inte varför ni blir upprörda! Tror ni att hantverkaren bedriver välgörenhet?
Plåtslag på material är en del av dennes intäkter som ska täcka saker som ni inte ser på fakturan(kläder, handskar, tumstockar, knivar, maskiner mm) och så länge de är rimliga (ca 10%) är det inget fel.
Förstår inte varför alla hantverkare tror att kunderna är idioter som snällt skall svälja vilken skit som helst. Vill du byta till spillrans nya vita silkesvantar mellan varje skruv så vassego dra det från din thailandsresa och inte min plånbok.

Alla är nog överens om att rimliga belopp betalas men allt som oftast går det över gränsen.

Hade en kille här som skulle fixa en grej. Första besöket var inkluderat i priset jag betalade för prylen. Dock hade han inte med sig en stege och sedan saknades det något fäste. Utöver första besöket fick jag betala hans servicebil för två besök då han inte hade med sig alla prylarna första gången.

Jo, han visste redan innan första besöket vad han skulle göra.

Redigerat:
noone70 skrev:
Förstår inte varför ni blir upprörda! Tror ni att hantverkaren bedriver välgörenhet?
Plåtslag på material är en del av dennes intäkter som ska täcka saker som ni inte ser på fakturan(kläder, handskar, tumstockar, knivar, maskiner mm) och så länge de är rimliga (ca 10%) är det inget fel.
Och vad skavdå timarvodet täcka?

• Gilla
mangen5
  • Laddar…
Ska även den här tråden behöva bli en strid mellan hantverkare och kunder? :confused: Ser det som rätt självklart att hantverkaren lägger på en procentsats på inhyrt arbete och/eller inköpt material. Det är ju hanteringen kring detta som han/hon måste ha ersättning för. 10 procent låter som en högst rimlig andel. Huruvida det sen ska betala för hantverkarens tumstock eller för en Mai-Tai på stranden är väl fullständigt irrelevant? Timpengen OCH påslaget på material bekostar ALLT som hantverkaren behöver för att leva och jobba, så enkelt är det. Verktyg, kläder, snus, bränsle, mat, kondomer, you name it.
På något sätt har vi ALLA - på ett eller annat sätt - kunder som betalar vår lön och därmed vår Mai-Tai, finns inga undantag. (Kanske missat någon dårå, påvisa gärna det då... :D) För oss som jobbar i privat sektor är det lättare att se kopplingen kund-till-lön men även i ofantliga sektorn finns kunder som betalar, oftast via skatten. Även en bibliotekarie har kunder.... Så att ifrågasätta varför hantverkaren ska ha 10 procent påslag på något som han hanterar och distribuerar är helt enkelt fel. Däremot är det inte fel att fråga om det är okej, vet man inte så vet man inte. Svaret är enkelt och har givits flera gånger i tråden: Ja, det är helt okej. :thumbup:

Det som hantverkaren eventuellt skulle kunna klandras för i TS frågeställning är väl möjligen den där pallen som han debiterade 83 + moms för. Om jag fattat rätt så borde han fått tillbaka hälften när pallen returnerades (om den nu någonsin levererats eller ens existerat...?) och därmed borde TS bara betalt 41å50 + moms för den... Peanuts kan man tycka, men i princip borde du ha tillbaka en femtilapp från hantverkaren och kanske även starkt ifrågasätta dennes leverantör för att ha tagit betalt för en pall som kanske inte ens finns.... Förmodligen är det en standardpost som alltid dyker upp när de levererar vad det nu var de levererade...?

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Jag är inte hantverkare utan kund (som inser att hantverkaren oxå måste ha en lön att leva på). Bara för att göra det klart!

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
sir_erken skrev:
Gör som du vill men är det ens värt att lägga tid på om det bara rör sig om 110 kr + pallkostnader?
Tänker hantverkare likadant om en kund skulle betala in 200 spänn mindre än vad som står på fakturan? "Äh, det var så lite så det ska jag inte bråka om..."?

andersmc skrev:
Tänker hantverkare likadant om en kund skulle betala in 200 spänn mindre än vad som står på fakturan? "Äh, det var så lite så det ska jag inte bråka om..."?
Vad jag ville få fram är att man ibland mår bättre av att inte jaga upp sig för saker, man ska koncentrera sig på det som är viktigt i livet.

Men för vissa är milimerterättvisa viktigare, absolut inget fel med det.

Absolut värt ett telefonsamtal och visa sin ståndpunkt men sen kanske man kan släppa det.

Och Nej, jag tror inte att hantverkaren skulle dra det till kronofogden om man betalat 200kr för lite.

Redigerat:
sir_erken skrev:
Vad jag ville få fram är att man ibland mår bättre av att inte jaga upp sig för saker, man ska koncentrera sig på det som är viktigt i livet.

Men för vissa är milimerterättvisa viktigare, absolut inget fel med det.

Absolut värt ett telefonsamtal och visa sin ståndpunkt men sen kanske man kan släppa det.

Och Nej, jag tror inte att hantverkaren skulle dra det till kronofogden om man betalat 200kr för lite.
Det handlar inte om millimeterrättvisa. För mig som kund handlar det om förtroende. Om någon blåser mig i det uppenbara så är väl risken stor att jag även blir blåst i det jag inte kan kontrollera.

För mig blir förtroendet summan av att komma i tid, vara trevlig, ha med sig det som krävs (maskiner+material), kunskap, yrkesskicklighet, yrkesstolthet, hålla vad man lovat.

Allt för ofta läser man trådar här på forumet där alla parametrarna misslyckats. Att då få höra att man är en gnällig kund är aningens magstarkt.

• Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Om ni läser ordentligt vad TS skriver så fanns det inte alls någon anledning för hantverkaren att ligga ute med några pengar. Han hade kunnat handla direkt på TS eget konto i bygghandeln. Sen kan jag inte tolka riktigt - är de här 10% det enda snickaren tagit betalt för att han kört och hämtat plintarna? Eller har han fakturerat arbetstid och bilkostnad dessutom? Sen känns det här med pallen verkligen småskuret. Hantverkaren har tydligen haft plintarna på en pall, som han vidaredebiterar sin kund. Men sen har han lämnat tillbaka pallen och själv blivit krediterad några tior för den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.