När jag fått faktura från byggmaterialleverantör har de tagit betalt för byggpall med 83:- ex moms. Jag har inte fått nån byggpall. När jag ringer snickaren som skickat materialfakturan till mig säger han att han har fått betala samma belopp till bygghandeln och får bara hälften tillbaka när han returnerar pallen. När jag ringer bygghandeln får jag till svar att detta är praxis inom branschen. Det betyder alltså att bygghandeln tjänar 50:- per pall de levererar och får i retur. Är detta vanligt?

Jag sa i vart fall att jag då hellre ville behålla pallen, eftersom jag ändå får betala för den.

Min snickare har också tagit betalt med 10 % för posten "entrepenörsarvode" när han anlitat underleverantör. Som svar på min fråga får jag veta att det är praxis och att det motsvarar deras hantering av kontakter med underleverantörer.

Nån som vet nåt om detta?

Pallarna är ju inte helt ovanligt, brukar funka så med EU pall med, säljs för en viss summa och sen köps tillbaka för en något lägre summa.
De där 50kr de tjänar på pallen ska ju då vägas in med det extra arbetet som det åtgår att ta hand om de, dels ska den tillbaka på en lastbil och sen ska någon lasta av och lägga den på rätt ställe, är det 500 pallar så är ju kostnaden liten per pall men är det bara enstaka pallar så blir det ju lite dyrare med arbetstiden för att hantera den.

I många fall så får man ju engångspallar som man själv får köra till soptippen med.. det blir knappt billigare det heller.

Skulle gissa på att entreprenörsarvode hänger ihop med arbetet det tar för snickaren att upphandla tex det elektrikern ska göra, det ska ringas, det ska visas och förklaras osv, snickaren kan ju välja att ta betalt mot dig för den tid han får använda till detta, eller helt enkelt lägga på en % sats på kostnaden, vilket ter sig enklare än att fakturera dig 2 timmar som han sen får sitta och förklara hur det hänger ihop.

Redigerat:
elvyw skrev:
Min snickare har också tagit betalt med 10 % för posten "entrepenörsarvode" när han anlitat underleverantör. Som svar på min fråga får jag veta att det är praxis och att det motsvarar deras hantering av kontakter med underleverantörer.

Nån som vet nåt om detta?
Nu vet jag inte exakt hur det fungerar i byggbranchen, men i min branch(IT) så är det "normalt" att den som har kontraktet lägger på/tar ca 10%.(för att täcka omkostnader och generera vinst) Men det är oftast ingenting som syns ut mot kund utan underlevernatören fakturerar den som har kontraktet med kunden och den i sin tur fakturerar kunden som om de själva gjort jobbet.
Misstänker att många mindre/medelstora bolag i byggbranchen som inte har egna tex elektriker/rörmockare mm gör så.

Vad gäller pallarna så hämtades 16 plintar av snickaren i bygghandeln som ligger 3 km från min bostad. Som jag förstått det var aldrig någon pall inblandad, men de tog ändå betalt för den. Jag anser alltså att har de tagit betalt skall pallen levereras (snickaren/byggfirman).
Vad gäller entrepenörsarvodet så har snickaren/byggfirman tagit betalt för att de betalat bygghandelns faktura 30 dar innan de fakturerade mig, 110:- ex moms, inget annat. Bygghandelns faktura var på 1100:- ex moms. Är inte 110:- en rätt fläskig ränta för att ligga ute med det beloppet så kort tid?
Börjar mer o mer fundera på att bestrida fakturan o kräva en förklaring. Har ringt byggfirman med både chefen o administratören är på semester o fakturan ska vara betald 20 juli. Hur gör jag?

10% påslag är helt normalt påslag...

10% vet jag andra företag som också lägger på inom helt andra branscher när de agerar "bank" åt sina kunder.

Är det snickarens rabatterade pris som är 1100 kr så är det fullt normalt. Om 1100 kr är listpris som snickaren sen har rabatt på tycker inte jag det är ok....

Det är inte snickarens rabatterade pris, jag hade fått samma i bygghandeln, där jag i många år har handlat rätt mycket. Till saken hör att jag har löpande kredit i bygghandeln o sa till snickaren att hämta ut det som behövdes på min kredit. Han hämtade de mesta så och då fakturerade bygghandeln mig direkt. Varför han gjorde så här med plintarna förstå jag inte....

Gör som du vill men är det ens värt att lägga tid på om det bara rör sig om 110 kr + pallkostnader?

Nej, du har rätt, antagligen inte....

Har du betalt för pallarna så skall du givetvis ha dom, allt annat är typ stöld. Att hantverkaren sålt dom till dig för att sedan åka tillbaka till bygghandeln för att sälja något som inte tillhör honom och stoppa pengarna i egen ficka bekräftar bara min dåliga syn på hantverkare =)

Att du får betala 110kr för att han betalt fakturan är väl bara att svälja. Administrativ tid kostar den också. Han har hanterat fakturan, betalt den, bokfört den osv... Inte ens jag som är gnällig hade reagerat på just den delen.

Men pallarna hade jag gnällt om av ren princip =)

sir_erken skrev:
Gör som du vill men är det ens värt att lägga tid på om det bara rör sig om 110 kr + pallkostnader?
Så bara för att det rör sig om små belopp så är det rätt av hantverkaren att röra sig i gråzoner? Hur många småbelopp blir det på ett år och varför skall kunden bara acceptera att hantverkarna inte gör rätt?

Som någon sa, dags för fler polacker i detta land.

elvyw skrev:
Nej, du har rätt, antagligen inte....
Jag har dock full förståelse för din frustration, hatar när folk ska försöka suga ut lite extra hela tiden

Det är ju brukligt/normalt att hantverkare lägger på 10-15% på underentrprenörer och material. Det är en ganska rimlig praxis, det åtgår ju en del tid med att välja UE/material, och på avtal fakturor osv. Sedan kan det givetvis slå väldigt fel på vissa typer av matrerial.

Snickaren som jag anlitade körde med 10% påslag (på redovisade fakturor), men vissa poster som en dyr ytterdörr skippade han påslaget på, för han tyckte det blev orimligt dyrt.

Ett problem i branschen är att vissa byggvaruhandlare ger ingen rabatt till hantverkare, istället ger de en årsbonus på den totala fakturerade summan över året. Bonusen kan då uppgå till 20 - 40%. Upplägget är konstruerat för att lura slutkunden. Hantverkaren kan visa en faktura och påstå att det är hans riktiga kostnad.

En bygghandlare som gör så är Ekesiöö i Bromma.

Jag tror att "alla" bygghandlare ger en årsbonus utöver de rabatter de ger, men att den då är relativt låg när de även ger en rabatt på fakturan.

Förstår inte varför ni blir upprörda! Tror ni att hantverkaren bedriver välgörenhet?
Plåtslag på material är en del av dennes intäkter som ska täcka saker som ni inte ser på fakturan(kläder, handskar, tumstockar, knivar, maskiner mm) och så länge de är rimliga (ca 10%) är det inget fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.