Hej!

Jag tog i första hand kontakt med Nordea som jag har som bank angående byggnadskreditiv. Jag har ännu inte fått veta alla villkor, avgifter etc som gäller via Nordea men jag skulle behöva lite råd från Er som har lite mera "kött på benen" gällande detta. Säljaren på Älvsbyhus rekommenderade mig att istället ta kontakt med Östgöta Enskilda Bank vilket de tydligen har et samarbete med. Enligt säljaren så har de flesta husköpare som jämfört villkoren de fått från sin egna bank med Östgöta Enskilda Banks villkor valt att lägga upp byggnadskreditivet via Östgöta Enskilda Banken istället. Anledningen till detta är att de ej tar ut avgifter för allt som övriga banker tar.De tar t.ex inte ut någon årsavgift men man får betala ej uppläggningsavgift på 2500 kronor men då ingår en slutvärdering samt hjälp med tt ta ut pantbrev. Räntan på kreditivet ligger däremot på 4,5% vilket jag tyckte lät högt? Antar att man inte bara ska stirra sig blind på räntan utan även på alla övriga avgifter som kan tillkomma men det är ju så svårt att jämföra bankernas olika villkor eftersom de ej framgår på deras hemsidor. Är det någon som har något bra tips om vilken/vilka banker som är att rekommendera ellr som man bör avstå ifrån. Vore kul att veta vad de olika bankerna har för avgifter, räntor etc..

Att tänka på när man ska välja bank är inte bara vilka villkor man får utan att man också får en kontaktperson som man trivs med. Det är nämligen a och o att man litar på kontaktpersonen. Jag kan mycket väl tänka mig att du kan avtala fram bättre villkor med din bank än den via Älvsbyhus samarbete. Det viktiga för banken brukar vara att man lägger alla sina affärer hos dom.

Är du nöjd med din nuvarande bank - behåll den. Försök istället avtala fram så bra villkor som möjlig - säg att du genom Älvsbyhus banksamarbete kan få si och så...

Vi har Nordea.

De tar 3000:- för "besväret" med pantbrev, värdering osv osv.

Kreditivräntan är 2,95%.
Det är mer än OK ;)

Freddi skrev:
Räntan på kreditivet ligger däremot på 4,5% vilket jag tyckte lät högt? ..
Vi har OEB och vårt kreditiv ligger på 2,75% :o

sofia_k skrev:
Vi har OEB och vårt kreditiv ligger på 2,75%  :o

DET var bra!!!!! :D

Sofia_k, betalar ni någon kreditavgift? Låter som om ni fått en riktigt bra ränta (vilket jag också lovades men är inte i närheten av er).

För vår del blev det SEB med 2,85% kreditivränta (för ca. 3 månader sedan). Borde gå att pressa ned ytterligare idag. Inga extra kostnader tillkommer + fri värdering vid byggslut.

Det lönar sig säkerligen att kolla runt mellan olika banker...

Jag har i dag haft kontakt med Nordea och deras kreditivränta ligger på 4% samt att de tar ut lite avgifter såsom kontraktsränta på lånat belopp vilket betalas varje kvartal. Det kan hända att det går att förhandla bort kontraktsräntan samt lite andra avgifter men jag undrar hur ni andra verkligen kan ha mellan 2,75-2,95% ränta med tanke på att den rörliga bolåneräntan överallt ligger på 2,95% för tillfället vilket är lågt. En kreditivränta är ju dessutom alltid högra tills det man lägger om kreditivet till ett bolån efter slutbesiktningen. Har ni som har en kreditivränta på ca 3% fått det föreslaget direkt eller har ni förhandlat ner den från exempelvis 4% och dessutom förhandlat bort alla övriga avgifter? Är det någon som har sitt kreditiv hos Nordea som har lyckats förhandla bort kontraktsräntan på 0,5% av lånebeloppet?

Tacksam för så mycket info som möjligt innan man "binder upp" sig med en bank..

Det verkar skilja helt otroligt mellan olika kontor, även inom samma bank. Vi fick förslaget 2.95%+3000 kr i avgift på kreditivet hos Nordea utan prut. Med lite prut har vi nu fått 2.95% utan avgift hos FSB. Inga kontraktsräntor hos någon av bankerna. Dyraste förslaget hittills kom från Handelsbanken, 4.5%+0.5% kontraktsränta+4500 kr i avgift.

Freddi skrev:
Jag har i dag haft kontakt med Nordea och deras kreditivränta ligger på 4% samt att de tar ut lite avgifter såsom kontraktsränta på lånat belopp vilket betalas varje kvartal. Det kan hända att det går att förhandla bort kontraktsräntan samt lite andra avgifter men jag undrar hur ni andra verkligen kan ha mellan 2,75-2,95% ränta med tanke på att den rörliga bolåneräntan överallt ligger på 2,95% för tillfället vilket är lågt. En kreditivränta är ju dessutom alltid högra tills det man lägger om kreditivet till ett bolån efter slutbesiktningen. Har ni som har en kreditivränta på ca 3% fått det föreslaget direkt eller har ni förhandlat ner den från exempelvis 4% och dessutom förhandlat bort alla övriga avgifter? Är det någon som har sitt kreditiv hos Nordea som har lyckats förhandla bort kontraktsräntan på 0,5% av lånebeloppet?

Tacksam för så mycket info som möjligt innan man "binder upp" sig med en bank..
Utgångsbudet för oss var 3,15%, utan avgifter. Spelar ju oxå roll hur mkt kreditivet är på. Vårt är på 3,1 milj, vi räknar med att låna ca. 2,2 milj.

Hawken skrev:
Sofia_k, betalar ni någon kreditavgift? Låter som om ni fått en riktigt bra ränta (vilket jag också lovades men är inte i närheten av er).
Inga avgifter eller annat tillkommer, fick 2,75% utan att blinka när jag nämnde att det var möjligt på andra ställen.
Det är OEB:s "policy" att det mesta skall vara avgiftsfritt och det är ju givetvis bara tack o ta emot ;D

Är det någon som har sitt kreditiv hos Nordea som har lyckats förhandla bort kontraktsräntan på 0,5% av lånebeloppet?

Som svar på Freddis fråga - vi fick 2,85 hos Nordea (3 månader sedan och nu har ju räntan gått ner ytterligare) och INGEN kontraktsränta. INGA tillkommande avgifter (uppläggningsavgift eller liknande).
Vi bygger ett Myresjöhus och det kanske spelade någon roll för banken?

Räntan man lyckas förhandla sig fram till är i princip helt individuell. Hur bra ränta man kan få beror mycket på hur intressant man är för banken som kund. Vilka inkomster man har, blir man helkund, kan banken göra fler affärer etc... Det går därför inte helt att jämföra mellan varandra om vilka räntor man kan få! ;)

sofia_k skrev:
Inga avgifter eller annat tillkommer, fick 2,75% utan att blinka när jag nämnde att det var möjligt på andra ställen.
Det är OEB:s "policy" att det mesta skall vara avgiftsfritt och det är ju givetvis bara tack o ta emot ;D
Var är du kund någonstans? Det där med avgiftsfritt är inte något som jag har märkt av utan mitt kontor tar glatt ut uppläggningsavgifter för allt man ska göra samt både kreditavgift och högre ränta. Vi har väl inte förhandlat så hårt men jag trodde på dom när dom sa att som trogen kund skulle man få bra villkor. Men byggkreditiv ska ju bli bolån så det vara bra för att vi inte ska byta bank.

Ska i dagarna skriva på för ett kreditiv på 2,0 milj.

Fått indikation på att banken skriver in i kontrakt att man förbinder sig att placera lånen i deras bank när bygget är klart, har inte diskuterat saken med "vår" bankkontakt än då denne är svåråtkomlig.

Kan man neka till detta och hänvisa till att man inte vill skriva på ett slavkontrakt eller vad gör man?

Man vet ju inte hur det ser ut om 6-7 månader och då vill vi fritt kunna placera våra lån till bästa villkor.

Ska tilläggas också att vi redan fått utnyttja en del av kreditivet redan trots vi inte skrivit på ännu då det var bråttom med vissa saker.

Tacksam för råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.