559 läst ·
4 svar
559 läst
4 svar
Byggnadskreditiv utan lagfart
Hej,
Som titeln nämner undrar jag kring byggnadskreditiv utan lagfart och om någon varit i liknande situation?
Jag har möjlighet att bygga hus på tomt som familjemedlem äger.
Vid avstyckning tillkommer avstyckning-, anslutningsavgift vatten/el.
Bygger jag utan att stycka av slipper jag anslutningsavgifter, dessvärre krävs en lagfart för beviljat kreditiv.
Styckar jag av för lagfart och kreditiv tillkommer kostnader på ca 300-400 000.
Kostnader jag givetvis hade besparat mig.
Möjlighet att upprätta avtal gällande tomt och avstyckning i efterhand, eller andra avtal finns. Dessvärre verkar inget annat än lagfart i ens eget namn godtas.
Min frågeställning är väl således om det finns andra vägar att gå, kanske bekosta en platta och ansluta till vatten/el och därefter stycka av och sedan ansöka om kreditiv?
Eller tillkommer anslutningsavgift på nästa köpare oavsett?
Det finns kanske någon kunnig här med insikt eller erfarenheter kring detta?
Tack på förhand
Mvh
Som titeln nämner undrar jag kring byggnadskreditiv utan lagfart och om någon varit i liknande situation?
Jag har möjlighet att bygga hus på tomt som familjemedlem äger.
Vid avstyckning tillkommer avstyckning-, anslutningsavgift vatten/el.
Bygger jag utan att stycka av slipper jag anslutningsavgifter, dessvärre krävs en lagfart för beviljat kreditiv.
Styckar jag av för lagfart och kreditiv tillkommer kostnader på ca 300-400 000.
Kostnader jag givetvis hade besparat mig.
Möjlighet att upprätta avtal gällande tomt och avstyckning i efterhand, eller andra avtal finns. Dessvärre verkar inget annat än lagfart i ens eget namn godtas.
Min frågeställning är väl således om det finns andra vägar att gå, kanske bekosta en platta och ansluta till vatten/el och därefter stycka av och sedan ansöka om kreditiv?
Eller tillkommer anslutningsavgift på nästa köpare oavsett?
Det finns kanske någon kunnig här med insikt eller erfarenheter kring detta?
Tack på förhand
Mvh
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Förstår inte riktigt vad du vill göra. Du måste ha lagfart för att kunna få ett bostadslån senare när huset är färdigbyggt. Då låter det rätt rimligt att banken inte vill ge byggkreditiv heller innan de ser att det går att få fram en fastighet.
Om du bygger ett hus på en tomt du inte äger så blir det ett hus på ofri grund, som inte går att använda som säkerhet för lån.
Om du bygger ett hus på en tomt du inte äger så blir det ett hus på ofri grund, som inte går att använda som säkerhet för lån.
Du har rätt.
Jag tänker dock att det möjligen går att komma runt. Exempelvis att bygga en platta, ansluta, bekosta själv. Därefter stycka av, ha lagfart för nödvändiga lån.
Men jag kanske är helt ute och seglar?
Jag tänker dock att det möjligen går att komma runt. Exempelvis att bygga en platta, ansluta, bekosta själv. Därefter stycka av, ha lagfart för nödvändiga lån.
Men jag kanske är helt ute och seglar?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Ja om syftet är att kunna avvakta med avstyckningen så kan du givetvis bygga så mycket du har råd utan lån. Men det är väl också en fråga om vad kommunen säger. Troligen får det inte finnas mer än en bostad på den fastighet du styckar av ifrån. Så det är möjligt att du inte får bygglov om du inte styckar av först.
Bra input, värt att dubbelkolla.
Detaljplan godkänner redan nybygge, du har rätt i att det är fler aspekter i det som jag inte tänkt på.
Edit, får finnas fler bostadshus. Marken innefattar både innanför och utanför detaljplanerat område.
Detaljplan godkänner redan nybygge, du har rätt i att det är fler aspekter i det som jag inte tänkt på.
Edit, får finnas fler bostadshus. Marken innefattar både innanför och utanför detaljplanerat område.
Redigerat:
Klicka här för att svara