P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 235 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 235 inlägg
Hej alla, är det någon som har koll på hur man räknar ut byggnadshöjden för nedan byggnad? Hade det varit en rak byggnad skulle bygghöjden bli 4m (om vi antar att det är den beräkningsgrundande sidan), men vinkeln på huset "ställer till det".
Vilken fasad är beräkningsgrundande i ditt fall?
Om jag inte missminner mig så har jag läst något "rättsfall" med vinkel, eller var det olika flyglar som påverkade?
Om jag inte missminner mig så har jag läst något "rättsfall" med vinkel, eller var det olika flyglar som påverkade?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jag tror att dte blir en bedömningsfråga, vilken sida som anses vara beräkningsgrundande, Det ber väl delvis på hur huset ligger i förhållande till gatan.
I vissa fall, t.ex. om byggnaden är mycket lång, sammansatt av flera byggnadskroppar eller är byggd i vinkel, kan det vara nödvändigt att betrakta byggnaden såsom sammansatt av flera delar och göra en särskild bedömning av varje del för sig.
Ur Boverkets "Boken om lov och tillsyn och kontroll".
Min gissning är att du får samma byggnadshöjd som om det vore en enda, rak huskropp med 45 graders takvinkel.
Ur Boverkets "Boken om lov och tillsyn och kontroll".
Min gissning är att du får samma byggnadshöjd som om det vore en enda, rak huskropp med 45 graders takvinkel.
Jag förstår inte alls, hur tänker du att vinkeln påverkar byggnadshöjden?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska man tolka byggnadshöjd när det finns takkupor?
Bygglov -
Vinkelhus under 90grader
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Beräkning av byggnadshöjd mansardtak / brutet takfall
Juridik -
Byggnadshöjd kolonistuga, hur får vi den att gå ihop?
Frågor och svar om arkitektur -
Vinklingsbar spot med låg inbyggnadshöjd
Belysning