Byggahus.se
Hej!
Vi håller på med en bygglovsansökan för ett litet fritidshus. Planen är att bygga ett hus i vinkel, se bild 1.
Byggnadshöjden får vara max 4 meter.
Den lilla delen är ut mot gatan, se bild 2.
Enl de som ritat huset så är det enl reglerna men enl kommunen ska den lilla delens byggnadshöjd beräknas på samma sätt som en takkupa (se bild 3) och då blir det upp till nock och då går det över de tillåtna 4 m.

Har kommunen rätt?

Hälsningar
Erik

Bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns ett stort och komplicerat regelverk om hur man fastställer vilken fasad på huset som skall vara höjdbestämmande. I normalfallet så är det den fasad som ligger mot gatan. Men det finns en mängd specialregler.

Den höjdbestämmande fasaden är alltså den som måste uppfylla detaljplanens höjdregel.
 
Om den inte sticker ut alls skall den räknas på samma sätt som en takkupa (frontespis).
Sticker den ut 5 meter blir det en vinkelbyggnad som skall ha sin egen byggnadshöjd.
Här är det 1,8 meter och det tror jag är tillräckligt för att räknas som en självständig byggnadsdel. Det finns rättsfall. Leta!
 
  • Gilla
Roblil72
  • Laddar…
Jag har precis tråcklat mig genom nålsögat med detta och fått bygglov för ett hus där vi hade mer eller mindre samma förutsättningar/begränsning/tolkning. Såsom vi fick det så räknades inte nocken på den lilla husdel som stack ut mot gatan. Som det skrevs ovan så räknades det tidigare på där den längsta fasaden är mot gatan. Vårt case var i det avseendet likt ert, vi fick därför bygghöjden baserat på takfoten på den långa delen.

Efter att vi fått bygglovet informerade bygglovshandläggaren oss om att om vi skulle söka igen så skulle vi inte fått det igenom, detta pga prejudikat baserat på bifogad dom. Baserat på detta så skulle det i ditt fal räknas som nocken.
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/P%201907-14.pdf

Dock skal man komma ihåg att det alltid är upp till den enskilda kommunen och isåfall också grannar om du kanske kan få det igenom ändå.
Hade det varit jag hade jag gått runt till grannarna runt om och bett å få signaturer i förhand. Vägrar de så bör du stanna upp och tänka efter.

Jag hoppas detta är till hjälp! Jag minns hur jobbigt detta var för oss i inväntan avslag eller bifall...

Mvh D
 
  • Gilla
Niclasfrojel och 2 till
  • Laddar…
Hur långt är det från huset till gatumark? Om det är mindre än 6 meter är alltid fasaden mot gatan beräkningsgrundande.
 
W wittsjo skrev:
Jag har precis tråcklat mig genom nålsögat med detta och fått bygglov för ett hus där vi hade mer eller mindre samma förutsättningar/begränsning/tolkning. Såsom vi fick det så räknades inte nocken på den lilla husdel som stack ut mot gatan. Som det skrevs ovan så räknades det tidigare på där den längsta fasaden är mot gatan. Vårt case var i det avseendet likt ert, vi fick därför bygghöjden baserat på takfoten på den långa delen.

Efter att vi fått bygglovet informerade bygglovshandläggaren oss om att om vi skulle söka igen så skulle vi inte fått det igenom, detta pga prejudikat baserat på bifogad dom. Baserat på detta så skulle det i ditt fal räknas som nocken.
[länk]

Dock skal man komma ihåg att det alltid är upp till den enskilda kommunen och isåfall också grannar om du kanske kan få det igenom ändå.
Hade det varit jag hade jag gått runt till grannarna runt om och bett å få signaturer i förhand. Vägrar de så bör du stanna upp och tänka efter.

Jag hoppas detta är till hjälp! Jag minns hur jobbigt detta var för oss i inväntan avslag eller bifall...

Mvh D
https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2014/p-1907-14.pdf
 
  • Gilla
Samir.k
  • Laddar…
P panmin skrev:
[länk]
Grattis till dagens trådlyft, 17år är nog något av ett rekord;)
 
Totte_S
F fribygg skrev:
Grattis till dagens trådlyft, 17år är nog något av ett rekord;)
Räkna igen
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Räkna igen
Läste fel, men kanske dagens trådlyft likafullt
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.