Detta är en byggnadsdetalj jag sett på många hus i Överkalix kommun men vad jag minns inte på fler ställen i landet.
Takfoten har indragna nederkanter som accentueras på kortsidan av huset.
Är dett något speciellt för området eller finns det på fler platser ?
Varför gör man så?
Takfoten har indragna nederkanter som accentueras på kortsidan av huset.
Är dett något speciellt för området eller finns det på fler platser ?
Varför gör man så?
Det här bilden är från Hemnet på ett objekt till salu, kan se om jag kan hitta fler bilder.S stugfar skrev:
Kommer alltid på det i efterhand och glömmer alltid ta bilder 😀
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Tycker nog jag har sett det. Men oftast på putsade hus. Kommer inte ihåg var dock. Men i Kalix har jag aldrig varit.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Det kallas gesims och "lurar" ögat att dela upp fasaden och se en triangelform som kallas tympanon. Det är en klassisistisk byggnadsdetalj som anspelar på antikens tempelbyggnader och finns representerad på hus i hela Sverige. Särskilt vanligt blev det på 1920-talets nyklassisistiska hus.
En slags gesims är det förstås, men en märkligt placerad sådan tycker jag.Gammelnörden skrev:
Det kallas gesims och "lurar" ögat att dela upp fasaden och se en triangelform som kallas tympanon. Det är en klassisistisk byggnadsdetalj som anspelar på antikens tempelbyggnader och finns representerad på hus i hela Sverige. Särskilt vanligt blev det på 1920-talets nyklassisistiska hus. en slags gesims, men en ganska märklig sådan måste jag säga.
Jag har sett på dessa duvhyllor som ett sorts öppet pediment. Alltså där pedimentet (den översta trekanten) saknar dom tvärgående banden mellan kolonnerna. I klassisk arkitektur alltså. https://i.pinimg.com/1200x/65/fd/cb/65fdcb134573dd9eeced37628b8b167e.jpg
I så fall skulle anledningen till att listen fortsätter runt hörnet vara att det var en del av kolonnen i hörnet. Kolonnen, kapitäl, arkitrav och fris har fallit bort och kvar är endast den översta gesimsen. Kanske har jag övertolkat det men när man tittar på lite mer utsmyckade putsade hus brukar det klassiska arvet bli tydligare.
I så fall skulle anledningen till att listen fortsätter runt hörnet vara att det var en del av kolonnen i hörnet. Kolonnen, kapitäl, arkitrav och fris har fallit bort och kvar är endast den översta gesimsen. Kanske har jag övertolkat det men när man tittar på lite mer utsmyckade putsade hus brukar det klassiska arvet bli tydligare.
Redigerat:
Klicka här för att svara