Fast om man får avsmak för produkterna/butiken just pga reklamen och man känner att man ska vägra handla produkten elelr i butiken så har dom väl inte lyckats direkt kanske.egl skrev:
Det bygger på att du gör ett rationellt köpbeslut, men när du kommer till situationen att du måste panikköpa en produkt eller är trött, stressad och bara måste handla ngt i en butik är risken/chansen stor att du köper något du känner igen (från reklamen). Handen på hjärtat, hur ofta gör vi rationella köpbeslut?Glufsglufs skrev:
När det gäller just byggmax kontra annan bygghandel så vet jag vad jag gör. Lika så annan reklam som jag ogillar, jag har själv märkt att vid situation när det ska panikhandlas en produkt så ratar jag vissa märken/butiker just för att jag inte gillar reklamen som tex just nu McDonalds, jag var skithungrig häromdagen och McDonalds låg närmast till hands men bara för att jag irreterat mig på den där snubben som jonglerar så gick jag några kvarter till istället och in på BK. Så funkar jag....Herr_JT skrev:Det bygger på att du gör ett rationellt köpbeslut, men när du kommer till situationen att du måste panikköpa en produkt eller är trött, stressad och bara måste handla ngt i en butik är risken/chansen stor att du köper något du känner igen (från reklamen). Handen på hjärtat, hur ofta gör vi rationella köpbeslut?
Det finns ett talesätt inom reklambranchen: "Det är bara 10% av reklamen som har effekt. Synd bara att ingen vet VILKA 10%". Så det är säkert många som får avsmak av viss reklam. SIBA till exempel, deras gapiga reklam är jag hjärtligt trött på. Avsmaken blir säkert större när man redan har en uppfattning om varumärket i fråga. Men samtidigt är det ännu fler som påverkas i önskad riktning av reklamen. Det kan vi vara säkra på, annars hade det inte spenderats så stora summor på reklam.
Jo, det är ju klart. Om inte folk blev påverkade i den riktning det är menat så hade ju inte reklam funnits.
Jag har en bekant (en nörd) som ska testa allt, han ville kolla den här grejen med att att se en film där en cola-logga visades snabbt i bildrutan med jämna mellanrum. Han kollade ett antal filmer men visste inte i vilken film (studenter har ju tydligen möjligheter och mixtra) och visst, han var törstig efter aktuell film men inte på cola för det varinte hans favorit. Men han var även törstig efter de andra filmerna och kom helt enkelt fram till att det hade med socker att göra....så...jag vet inte jag...
Jag har en bekant (en nörd) som ska testa allt, han ville kolla den här grejen med att att se en film där en cola-logga visades snabbt i bildrutan med jämna mellanrum. Han kollade ett antal filmer men visste inte i vilken film (studenter har ju tydligen möjligheter och mixtra) och visst, han var törstig efter aktuell film men inte på cola för det varinte hans favorit. Men han var även törstig efter de andra filmerna och kom helt enkelt fram till att det hade med socker att göra....så...jag vet inte jag...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, precis. Man köper gärna något man känner igen framför något helt nytt. Rengöringsmedel är ett klockrent exempel för mig. För någon vecka sen så skulle jag köpa köksrengöringsmedel och kollade på två märken men valde det ena för att det var det jag kände igen.egl skrev:
Det andra märket kan lika gärna ha varit mycket bättre. Hade det varit omvänt så att jag hade sett reklamfilm för märket jag inte valde och inte sett reklamfilm för det andra så hade jag valt det jag kände igen. När man tänker på det så förstår man verkligen vad omedvetet styrd man är!
//Patrik
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kommer ihåg en gammal reklamfilm för GB Magnum när man riktigt föreställde sig hur det först var chokladen och sen själva glassen.
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Byggmax har tragisk reklam fast jag tycker att K-Rautas är mycket värre. Den med en militärgubbe som står och svamlar med någon konstig brytning för att peppa säljstyrkan inför kunderna sommarprojekt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Det är ju inte alls säkert.skalman1 skrev:
Du kanske står på Krauta och tittar på det där fönstret eller ngt och tänker, Byggmax, well reklamen suger ju men dom är ju billiga (Undermedvetet: "för det har ju reklamen pluggat in")
Jag håller med om byggmaxreklamen, på ytan är den förfärlig. Men i det undermedvetna undrar jag om inte majoriteten iaf tar åt sig av budskapet med "billiga byggvaror som man kan använda til lalla slags projekt hemma, stora som små".
Och i jämförelse finns det en del reklam som är ganska rolig, men jag kan inte för mitt liv komma ihåg märket - är det en bättre reklam ? Ur företagets synvinkel dvs - som tittare föredrar jag ju roliga snuttar som inte känns som dom prackar på mig massa varor
/K
Detta skriver du utifrån din egen kontext ...Glufsglufs skrev:
Vad det gäller Byggmax har du säkert redan innan reklamen kom gjort ditt val nästan klart. Att du sen irriterar dig på reklamen blir s.a.s bara sista spiken i kistan.
Jag tvivlar att du skulle sluta handla på Ahlsells* om dom plötsligt drev en TV-reklam-kampanj på TV lika "usel" som Byggmax.
(* Ahlsell, eller vilka grossister du nu använder dig av.)
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg