Upptäckte nyligen att Byggmax har börjat sälja Nibes värmepumpar. En nyhet för mig i alla fall. Exempelvis en F1255 6 kW för 58000 kr inkl. moms jämfört med Nibes rekommenderade pris på 78000 kr (hemsidan).

https://www.byggmax.se/varme/varmepumpar/bergvarmepumpar/bergvarmepump-f1255-6kw-nibe-p6417126

Intressant att se hur VS-montörerna reagerar på det och ett intressant inlägg i röran om materialpriser och arbetskostnad som egentligen innefattar lite allt möjligt.

//Bernieberg

Men du vet väl att allt byggmax säljer är skit :D

Där är ju en del näthandlar som har samma eller något lägre pris än detta också.

falkn skrev:
Där är ju en del näthandlar som har samma eller något lägre pris än detta också.
Ja jag vet men det känns som att detta är att ta det ett steg närmare den typiske konsumenten på nåt sätt. Som att nästa steg är ICA :)

Alla rörmockare är emot det, svårt att ta ockerpriser numera...

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Krilleman
Edit 2:
Tänkte illa, kikade på fel RSK!

Men byggmax har ett eget artikelnummer. För att förvilla konsumenten?

-------------------------------------------------------

Original:
Jag vet inte vad som är nyheten? NIBE F1255 6kW i länken ovan kan köpas billigare i andra internetbutiker. Gjorde en snabb googling och första träffen hade priset 56,969:-

Nästan 1000:- billigare.

http://www.vvs-klimat.se/product.html/nibe-bergvarmepump-f1255

Så det gör knappast någon skillnad, bara en aktör till på internet som säljer pumpar.

Gallahad skrev:
Alla rörmockare är emot det, svårt att ta ockerpriser numera...
Nej inte alla. Jag jobbar inte åt privatpersoner. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Sylvek och 2 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Edit 2:
Tänkte illa, kikade på fel RSK!

Men byggmax har ett eget artikelnummer. För att förvilla konsumenten?

-------------------------------------------------------

Original:
Jag vet inte vad som är nyheten? NIBE F1255 6kW i länken ovan kan köpas billigare i andra internetbutiker. Gjorde en snabb googling och första träffen hade priset 56,969:-

[länk]

Så det gör knappast någon skillnad, bara en aktör till på internet som säljer pumpar.

Nej inte alla. Jag jobbar inte åt privatpersoner. ;)
Jag såg gruppen rörmockare utan gränser på Facebook och det var nästan lynchstämning där.
Dom tyckte man skulle be kunden dra åt helvete, vägra jobbet, bojkotta Nibe, Nibe var skit etc.

Jag jobbar åt privatpersoner men vara när garantin betalar åt dom, det brukar göra dom ganska glada.

Bob_the_builder
image.jpeg

Bob_the_builder skrev:
[bild]
Ja det är väl så det blir och risken är kanske att om medelpriset för alla installationer drivs upp så åker man på att betala onödigt dyrt även om man köper pumpen lite dyrare via firma. Priset för en timmes jobb bygger inte längre på en timmes arbetskostnad för företaget utan nåt sorts fastpris för allehanda ogynnsamma risker montören kan råka ut för när kunden vill köpa material till bra pris eller göra del av arbetet själv. Det är lite lurigt...

krilleman_215 skrev:

Nä det är väl ingen banbrytande nyhet men jag blev lite överraskad när jag fick syn på den på Byggmax hemsida. Kanske säger mest om mina fördomar om butiker men det känns oväntat att hitta Nibes grejor där. Blev exempelvis inte lika förvånad när Jula började kränga egna pumpar ("Anslut"). Jag tror att det är många fler som ringer montören och säger att "Du, jag har köpt en pump och behöver hjälp..." när Byggmax säljer än de mer nischade webhandlarna.

Är det bara jag som tycker att värmepumpar är för dyra? En värmepump är ju i princip ett glorifierat kylskåp. En bergvärmepump borde kunna pressas ner till 25000kr tycker jag om man får till en fin Kina-import.

pelpet skrev:
Är det bara jag som tycker att värmepumpar är för dyra? En värmepump är ju i princip ett glorifierat kylskåp. En bergvärmepump borde kunna pressas ner till 25000kr tycker jag om man får till en fin Kina-import.
Priset är inte bara komponent baserat utan baserat på nyttan den ger. Samma sak med reservdelar t ex. Som företag vill man ju alltid sälja till högsta möjliga vinst på en produkt. Allt skall ingå i mer eller mindre. Men håller med 50000:- känns iaf bättre än 75000:- man tillverkar i CCC för att få högre vinst och vara konkurrent kraftig. Kina är inte längre så billigt att tillverka i.

Redigerat:
Jag skulle säga att priset är baserat på vad man kan sälja en pump för. Hade jag kunnat sälja begagnade julkalendrar för 75000kr/st hade jag gjort det. Bergvärme är ju ofta lönsamt även på den nuvarande prisnivån. Min poäng är att en värmepump inte är raketvetenskap längre utan det gäller att få till en bättre industri kring detta. Kan man sälja luftvärmepumpar för 4000kr pga massproduktion av standardkomponenter så måste det gå att göra något liknande med bergvärmepumpar.

• Gilla
kuntri och 2 till
  • Laddar…
Nu är det ju ingen "raketvetenskap" att koppla in och driftsätta en hel värmepump heller för den händige.

(bara för LL med anslutning av kylmedium som enligt lag måste hanteras av ackrediterad tekniker)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.