Hej!
Tänkte höra om någon testat det systemet?
Är i planerna att använda det för tvättstugan av enkelheten att kunna handla lokalt.

läste att det skall vara godkänt enligt bkr iallafall!

men hittar inget här på forumet om de rollbara. Endast folien.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vill minnas att det är Heydi med Byggmax namn på, kanske du kan hitta något om det.

• Gilla
amoreex
  • Laddar…
Ligger din tvättstuga i källaren, på betonggolv. Eller är det på väggarna du menar. Jag har ingen erfarenhet av Byggmax system, men antar att det fungerar då.
Om din tvättstuga inte ligger i källaren, så måste du ha riktig tätskiktsduk, på golvet med 10cm uppvik på väggarna. Väggarna ska vara stänktåliga.
Jag har annars erfarenhet av Biltemas tätskikt, vilket fungerade väldigt bra.

A AG A skrev:
Ligger din tvättstuga i källaren, på betonggolv. Eller är det på väggarna du menar. Jag har ingen erfarenhet av Byggmax system, men antar att det fungerar då.
Om din tvättstuga inte ligger i källaren, så måste du ha riktig tätskiktsduk, på golvet med 10cm uppvik på väggarna. Väggarna ska vara stänktåliga.
Jag har annars erfarenhet av Biltemas tätskikt, vilket fungerade väldigt bra.
den ligger på första plan med trä bjälklag.

det är väll ändå godkänt med ett rollbart tätskikt på golvet?
Behövs ej duk som jag förstått det.

A amoreex skrev:
det är väll ändå godkänt med ett rollbart tätskikt på golvet?
Nej, hela golvet är alltid våtzon 1 och då är det duk som gäller på skivkonstruktioner.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nej, hela golvet är alltid våtzon 1 och då är det duk som gäller på skivkonstruktioner.
Okej!
Då hade jag missförstått det helt.. tänkte att de endast var i duschen det ej var tillåtet!

Stefan N Stefan N skrev:
Det stämmer inte.
Pratade med BKR.
Det stämmer i ett badrum som har dusch.
Då är alltid golvet våtzon 1.
Men i en tvättstuga och en toalett utan golv. Så är det inga våtzoner på de sättet.
Utan det går bra med vätskebaserat på golvet också.

så det går jättebra med Byggmax vätskebaserarade enligt BKR :D

Ok, då räcker det med remsor i vinkeln då?

Stefan N Stefan N skrev:
Ok, då räcker det med remsor i vinkeln då?
Det stämmer.
Så remsor och sen manschetter. Och sen bara rollat. han sa de bara är viktigt att inte snåla med mängden.

• Skärmavbild av en webbsida med byggregler, fokus på vattentäthet och golv i våtutrymmen, på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet
A amoreex skrev:
Det stämmer inte.
Pratade med BKR.
Det stämmer i ett badrum som har dusch.
Då är alltid golvet våtzon 1.
Men i en tvättstuga och en toalett utan golv. Så är det inga våtzoner på de sättet.
Utan det går bra med vätskebaserat på golvet också.
Spännande, det var nytt för mig, men så här står det i senaste utgåvan av BKRs branchregler §1.1 så det verkar ju stämma:
Våtzoner enl §3.2 i övriga utrymmen
De övriga utrymmena är inte uppdelade i våtzoner. Golvet i övriga utrymmen ska förses med godkänt tätskiktssystem av valfri typ, VTg eller VTgF, oavsett underlag. Är golvet sammanhängande med golv i våtrum utan avbrott i tätskiktet ska dock VTgF-system användas vid träbjälklag.

Man lär sig nåt nytt varje dag :)

• Gilla
amoreex
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Spännande, det var nytt för mig, men så här står det i senaste utgåvan av BKRs branchregler §1.1 så det verkar ju stämma:
Våtzoner enl §3.2 i övriga utrymmen
De övriga utrymmena är inte uppdelade i våtzoner. Golvet i övriga utrymmen ska förses med godkänt tätskiktssystem av valfri typ, VTg eller VTgF, oavsett underlag. Är golvet sammanhängande med golv i våtrum utan avbrott i tätskiktet ska dock VTgF-system användas vid träbjälklag.

Man lär sig nåt nytt varje dag :)
la precis en bild på det:crysmile:

men ja de är ju bra o veta…

kanske ska spara i mängden flytspackel med då o bara köra ett lokalt fall vid brunnen där värmepump och tvättmaskin ska stå..
Behöver de ej bli så tjockt längst bort ju

Jag har använt byggmax tätskikt, både folie och rollat. Nu har jag iof begränsad erfarenhet av att bygga våtrum, men jag har tidigare jobbat med schönox och lip, jämfört med dessa uppfattade jag byggmax som likvärdig, varken bättre eller sämre.

• Gilla
amoreex
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har använt byggmax tätskikt, både folie och rollat. Nu har jag iof begränsad erfarenhet av att bygga våtrum, men jag har tidigare jobbat med schönox och lip, jämfört med dessa uppfattade jag byggmax som likvärdig, varken bättre eller sämre.
Tack för att du delar med dig!
Blir deras rollade system iallafall!

A amoreex skrev:
Tack för att du delar med dig!
Blir deras rollade system iallafall!
Kolla med ditt försäkringsbolag. Har just haft vattenskada i tvättstuga. Folksam godtog inget annat än foliebaserat. Det är också lite av en tolkningsfråga. Sen säger BBR en sak och BKR en annan.
Egentligen så kan du ha en tvättmaskin i köket, så det behövs egentligen inget tätskikt. MEN, du kommer sannolikt ha en golvbrunn i tvättstugan. Då ska man kunna ha vatten på golvet, för då är det ett våtrum. Med träbjälklag är enbart foliebaserat tätskikt godkänt på golv.

A AG A skrev:
Kolla med ditt försäkringsbolag. Har just haft vattenskada i tvättstuga. Folksam godtog inget annat än foliebaserat. Det är också lite av en tolkningsfråga. Sen säger BBR en sak och BKR en annan.
Egentligen så kan du ha en tvättmaskin i köket, så det behövs egentligen inget tätskikt. MEN, du kommer sannolikt ha en golvbrunn i tvättstugan. Då ska man kunna ha vatten på golvet, för då är det ett våtrum. Med träbjälklag är enbart foliebaserat tätskikt godkänt på golv.
Frågade de för ett tag sen..
Då sa de att de ska göras fackmannamässigt.
Och enligt BKR får man ha rollat i en tvättstuga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.