Mikael_L
Daniel_N skrev:
Nu menade jag specifikt för nibblers - där är min erfarenhet att man kan ta ca 25% tjockare i vanlig plåt än i rostfritt.
OK
Ja så är det ju. Man kan inte likställa all sorts bearbetning.

Men upp på spåret.
Med två nöjda användare av byggmaxnibblern och ingen missnöjd får man väl klassa den som prisvärd för sina 199:- :)

Men en fråga till ni som använt den, fungerar det bra att den är borrmaskinsdriven?
Jag menar att man måste väl hålla borrmaskin med en hand och nibblern med andra och har ingen hand över till att hålla/justera arbetsämnet med.
Vad tycker ni om ergonomin och sånt i övrigt?

Har kört med samma variant fast annat fabrikat och ergonomiskt funkarde det bra. Plåten låg dock på reglar på marken så sitter man på taket lär det väl vara en annan femma.

Mikael_L skrev:
OK
Men en fråga till ni som använt den, fungerar det bra att den är borrmaskinsdriven?
Jag menar att man måste väl hålla borrmaskin med en hand och nibblern med andra och har ingen hand över till att hålla/justera arbetsämnet med.
Vad tycker ni om ergonomin och sånt i övrigt?
Det är nog egentligen ett problem att man låser upp två händer för att hålla och köra nibblern. Har man ett ämne som inte går att låsa fast med andra hjälpmedel så blir det nog bökigt.

För mig var det dock inga problem att sätta fast plåten och köra nibblern med båda händerna. Jag hade en battridriven skruvare för drivningen vilket gjorde det enkelt att styra nibblern.

En liten skruvdragare, kanske en 10,8V Bosch eller liknande passar är nog riktigt bra för detta, låga varv är inte något problem när man nibblar.

Tror inte att jag skulle inte köra med en sladdborrmaskin.

Prisvärd är den i alla fall. Och den tar lite plats i hyllan.

jättetack

Harald N har samma nibbler för 169kr (inte för att det gällde stora pengar)

Köpte en sådan efter att ha läst här, men måste säga att den känns väldigt tattig. :(

Även fast jag drar till gängorna rejält vill den ändra riktning gentemot borrmaskinen efter några centimeter nibblande.
Sedan så gick det inte att fästa handtaget riktigt på ena gängningen - drar man åt nog så "kuggar" det över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.