BokiR BokiR skrev:
Har redan kollat men är inte säker att jag förstår allt. Själva "plattan" där parkeringsplatser och carpot ska vara är redan i betong och den är i anslutning till en återvändsgata så inga nivå justeringar behöver göras.
Är det något specifikt här du tycker är klurigt/otydligt?

Kontrollplan kan man göra enklare än de ibland får det att låta…

• IMG_5098.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5099.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DanielSt81 skrev:
Sen när behövs det en konstruktionsritning för bygglov? Det är inget som kommunen kräver. Gjorde ritningar till mitt garage själv. Plan, fasad och sektionsritning samt karta räcker

Så här står det på deras hemsida:​

"Dessa handlingar behöver du för din ansökan ​

• ansökan via e-tjänst
  • förslag på kontrollplan
  • situationsplan
  • byggnadsritningar, som plan-, fasad- och sektionsritningar."

BokiR BokiR skrev:

• ansökan via e-tjänst
  • situationsplan
Det är precis det jag skrev förutom kontrollplanen som jag glömde. Men den behövs alltid och kan du skriva själv och så kan du i princip göra alla kontroller själv.

Med karta menade jag situationsplan. Du beställer kartan och ritar in så är situationsplanen klart.

• Gilla
BokiR
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Är det något specifikt här du tycker är klurigt/otydligt?

Kontrollplan kan man göra enklare än de ibland får det att låta…
Själva kontrollpanelen samt alla dessa ringar...

D DanielSt81 skrev:
Det är precis det jag skrev förutom kontrollplanen som jag glömde. Men den behövs alltid och kan du skriva själv och så kan du i princip göra alla kontroller själv.

Med karta menade jag situationsplan. Du beställer kartan och ritar in så är situationsplanen klart.
Tror att jag har lyckats göra det när jag planerade var ska pp vara för att bli säker att det finns utrymme. Nu är det bara att fixa till carport till det...

FreQa FreQa skrev:
Nån typ av beskrivning behövs. Vem garanterar att taket är starkt nog? Byggherren? Det är inte bygglovshandläggarna som ska bevisa att huset står stadigt.
Det kan du skriva som en punkt i kontrollplanen. Att det beräknas enligt riktlinjer och så gör du kontrollen själv. Carporten måste klara snölasten som gäller där TS bor. Och det är ju inget hus här. När det gäller ett bostadshus vill kommunen vanligtvis att man lämnar även konstruktionsritning. Men inte för Carport.

BokiR BokiR skrev:
Själva kontrollpanelen samt alla dessa ringar...
Okej, men om du inte är bekväm med att ta fram dessa ritningar så blir det ju till att köpa in tjänsten och då ökar ju kostnaden för bygglovshandlingarna, men kan gå snabbare om du inte vill lägga tiden att lära dig. Söker du så får du ju fram exempel och kraven som ställs på dem.

Alla radhus är äganderätt dock har vi kommit överens att tomten runt om, gavel fasad, tak, pp ingår i samfälligheten (om det underlättar något). Jag sitter i styrelser och vi har tillsammans kommit överens om att vi vill utöka antalet pp för att säkerställa att alla hus i samfälligheten får tillgång till 1 pp.

D DanielSt81 skrev:
Sen när behövs det en konstruktionsritning för bygglov? Det är inget som kommunen kräver. Gjorde ritningar till mitt garage själv. Plan, fasad och sektionsritning samt karta räcker.
Det är lite olika från kommun till kommun

Okej, men om du inte är bekväm med att ta fram dessa ritningar så blir det ju till att köpa in tjänsten och då ökar ju kostnaden för bygglovshandlingarna, men kan gå snabbare om du inte vill lägga tiden att lära dig. Söker du så får du ju fram exempel och kraven som ställs på dem.
Jag har försökt hela veckan men utan någon större framgång 😂😂😂. Lyckas inte hitta liknande ritningar som motsvarar de 3 på som vi ska ha, dvs 2 på ena sidan och den 3e mot de (om du förstår vad jag menar)

BokiR BokiR skrev:

Så här står det på deras hemsida:​

• ansökan via e-tjänst
  • situationsplan
Ok, skriv meddelande till mig istället så slipper vi alla klappskaft som ingenting vet

BokiR BokiR skrev:
Jag har försökt hela veckan men utan någon större framgång 😂😂😂. Lyckas inte hitta liknande ritningar som motsvarar de 3 på som vi ska ha, dvs 2 på ena sidan och den 3e mot de (om du förstår vad jag menar)
Du kommer ju inte hitta ritningar du kan sno rakt av som passar dig. Du måste ju antingen rita dem själv med dina mått samt beställa underlag för situationsplanen eller betala någon för att göra det. Du kommer bara hitta ritningar som hjälper dig att förstå vilka underlag du ska bifoga till ditt bygglov för att få det godkänt, men inte själva underlaget.

Känns lite som du går och hoppas på någon magisk gratis lunch ska dyka upp? 😁

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Unikt namn
Ni kan köpa en 2bils carport i byggsats och ställa 90grader mot en 1bils carport även den i byggsats (givet att plats finns).
Dessa byggsatser lär ju innehålla ritningar för montage som kanske bidkar kommunen.

Du kommer ju inte hitta ritningar du kan sno rakt av som passar dig. Du måste ju antingen rita dem själv med dina mått samt beställa underlag för situationsplanen eller betala någon för att göra det. Du kommer bara hitta ritningar som hjälper dig att förstå vilka underlag du ska bifoga till ditt bygglov för att få det godkänt, men inte själva underlaget.

Känns lite som du går och hoppas på någon magisk gratis lunch ska dyka upp? 😁
😂😂😂 Det har jag inte tänkt heller utan jag menar att jag hade inte hittat någon exempel på carport som ligger 90° mot byggnaden men pp under är snett

Unikt namn Unikt namn skrev:
Ni kan köpa en 2bils carport i byggsats och ställa 90grader mot en 1bils carport även den i byggsats (givet att plats finns).
Dessa byggsatser lär ju innehålla ritningar för montage som kanske bidkar kommunen.
Men det är problemet då jag hittar inte någon carport som är 90° mot byggnaden men att på ligger snett

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.