874 läst ·
31 svar
874 läst
31 svar
Bygglovsritningar för carport? Hjälp!!!
Är det något specifikt här du tycker är klurigt/otydligt?BokiR skrev:
Kontrollplan kan man göra enklare än de ibland får det att låta…
Det är precis det jag skrev förutom kontrollplanen som jag glömde. Men den behövs alltid och kan du skriva själv och så kan du i princip göra alla kontroller själv.BokiR skrev:
Med karta menade jag situationsplan. Du beställer kartan och ritar in så är situationsplanen klart.
Tror att jag har lyckats göra det när jag planerade var ska pp vara för att bli säker att det finns utrymme. Nu är det bara att fixa till carport till det...D DanielSt81 skrev:
Det kan du skriva som en punkt i kontrollplanen. Att det beräknas enligt riktlinjer och så gör du kontrollen själv. Carporten måste klara snölasten som gäller där TS bor. Och det är ju inget hus här. När det gäller ett bostadshus vill kommunen vanligtvis att man lämnar även konstruktionsritning. Men inte för Carport.FreQa skrev:
Okej, men om du inte är bekväm med att ta fram dessa ritningar så blir det ju till att köpa in tjänsten och då ökar ju kostnaden för bygglovshandlingarna, men kan gå snabbare om du inte vill lägga tiden att lära dig. Söker du så får du ju fram exempel och kraven som ställs på dem.BokiR skrev:
Alla radhus är äganderätt dock har vi kommit överens att tomten runt om, gavel fasad, tak, pp ingår i samfälligheten (om det underlättar något). Jag sitter i styrelser och vi har tillsammans kommit överens om att vi vill utöka antalet pp för att säkerställa att alla hus i samfälligheten får tillgång till 1 pp.
Jag har försökt hela veckan men utan någon större framgång 😂😂😂. Lyckas inte hitta liknande ritningar som motsvarar de 3 på som vi ska ha, dvs 2 på ena sidan och den 3e mot de (om du förstår vad jag menar)Hemingway skrev:
Ok, skriv meddelande till mig istället så slipper vi alla klappskaft som ingenting vetBokiR skrev:
Du kommer ju inte hitta ritningar du kan sno rakt av som passar dig. Du måste ju antingen rita dem själv med dina mått samt beställa underlag för situationsplanen eller betala någon för att göra det. Du kommer bara hitta ritningar som hjälper dig att förstå vilka underlag du ska bifoga till ditt bygglov för att få det godkänt, men inte själva underlaget.BokiR skrev:
Känns lite som du går och hoppas på någon magisk gratis lunch ska dyka upp? 😁
😂😂😂 Det har jag inte tänkt heller utan jag menar att jag hade inte hittat någon exempel på carport som ligger 90° mot byggnaden men pp under är snettHemingway skrev:
Du kommer ju inte hitta ritningar du kan sno rakt av som passar dig. Du måste ju antingen rita dem själv med dina mått samt beställa underlag för situationsplanen eller betala någon för att göra det. Du kommer bara hitta ritningar som hjälper dig att förstå vilka underlag du ska bifoga till ditt bygglov för att få det godkänt, men inte själva underlaget.
Känns lite som du går och hoppas på någon magisk gratis lunch ska dyka upp? 😁
Men det är problemet då jag hittar inte någon carport som är 90° mot byggnaden men att på ligger snettUnikt namn skrev: