Ni som har sökt bygglov för maskinhall, stall, garage eller liknande byggnad (i vårt fall 230 kvm).....

Vad för typ av ritningar krävdes? Var det samma krav som vid bygge av vanliga bostadshus?

Tack på förhand!
 
I vissa fall är dessa byggnader bygglovsbefriade. Bor ni i detlsjplsnerst område? Har ni skog eller jordbruk?
 
H huggan skrev:
I vissa fall är dessa byggnader bygglovsbefriade. Bor ni i detlsjplsnerst område? Har ni skog eller jordbruk?
Vanlig villatomt, så bygglov är ett krav!

Kollade med kommunen och vi behöver exakt samma ritningar som vid uppförande av huvudbyggnad, med undantag för nybyggnadskarta eftersom vi är utanför detaljplan. Konstruktionsritningarna behöver inte heller kontrolleras av tredje part. Så det var skillnaderna.
 
Hihihi, fick just en offert på 48.000 kr för konstruktionsritningar på denna byggnad :crysmile::crysmile::crysmile:

Arkitektonisk planritning av en byggnad med måttangivelser och rumstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionsritning av en byggnadsfasad med måttangivelser och tre fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
catherineb catherineb skrev:
Hihihi, fick just en offert på 48.000 kr för konstruktionsritningar på denna byggnad :crysmile::crysmile::crysmile:

[bild]
[bild]
En del skäms inte att ta betalt.☺️
 
Vi gjorde egna ritningar i photoshop som snickaren sedan reviderade en aning. Det dög för att få bygglov :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Hihihi, fick just en offert på 48.000 kr för konstruktionsritningar på denna byggnad :crysmile::crysmile::crysmile:
Det är lustigt :D

Vi har byggt bostadshus, stall och garage med bygglov gemensamt för alltsammans.
Bygglovet fick vi 2009 och husen byggdes 2010 - 2011.
Och vi har inte gjort en enda konstruktionsritning för någon av byggnaderna.

Så här ser det ungefär ut från ovan:
Illustration av bostadshus, stall och garage sett ovanifrån, med bilar och omgivande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är lustigt :D

Vi har byggt bostadshus, stall och garage med bygglov gemensamt för alltsammans.
Bygglovet fick vi 2009 och husen byggdes 2010 - 2011.
Och vi har inte gjort en enda konstruktionsritning för någon av byggnaderna.

Så här ser det ungefär ut från ovan:
[bild]
Ni fick bygglov beviljat innan nya plan- och bygglagen trädde i kraft 2 maj 2012. Där har du skillnaden.
 
  • Gilla
bossespecial och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.